Mikä ihmeen mobiilioptimointi

Teetkö hakukoneoptimointia yli laitojen?

Mobiilioptimointia kansankielellä, olkaapa hyvät.
Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että käyttäjät ja hakukoneet löytävät sivustosi. Mobiilioptimoinnilla kerrot asiakkaillesi ja hakukoneille, että välität myös käyttäjäkokemuksesta.
Hakukoneoptimointi alkaa jo terminä olla tuttu digitalisoituvassa markkinointiympäristössä. Ainakin tiedetään, että sitä ”pitäisi tehdä”. Pahimmassa tapauksessa verkossa pyörivät mainokset sekä niiden mediabudjetit menevät hukkaan, jos sivuston alusta ei ole hakukoneystävällinen eikä sisältö tue mainosten kehotteita tai lupauksia.
Löydettävyys on kuitenkin vain yksi osa käyttäjäkokemusta. Mobiilissa käyttäjäkokemus on usein erityisen surkea, kun näyttöä ja painikkeita täytyy suurentaa ja sihdata osuakseen oikeisiin kohtiin.

Miksi sivuston tulisi olla mobiiliystävällinen

Tiesitkö, että ei-mobiilioptimoitu sivu voi pian kadota mobiililaitteilla tehtyjen hakujen hakutuloksista? Google ryhtyy järjestelemään uudelleen hakutuloksia sen mukaan, onko sivusto mobiiliystävällinen. Tämä tarkoittaa sitä, että mobiiliystävälliset sivut nousevat korkeammille sijoille hakutuloksissa. Vastaavasti sivut, jotka eivät toimi mobiililaitteilla optimaalisesti, laskevat hakutuloksissa.
Uusi algoritmipäivitys menee tuotantoon 21.4.2015. Voit testata sivustosi mobiiliystävällisyyttä esimerkiksi Googlen tarjoamalla työkalulla.
Vielä ehdit toimia, ota yhteyttä!

Puhelimet ja tabletit ylittävät desktopin

Tänä vuonna tehdään historiaa: näyttää nimittäin siltä mobiilihaut ylittävät desktopin ensimmäistä kertaa internetin historiassa. Kun huomioidaan faktat, on ihme, etteivät hakukoneet ole aiemmin kiinnittäneet enempää huomiota mobiiliystävällisiin toteutuksiin.
Esimerkiksi kesäisin selailusta yli 50 % tapahtuu älypuhelimella tai tabletilla!

Myy myös mobiilissa

Oletko seurannut, mikä on tämän hetkinen konversioprosenttisi mobiililaitteilla? On hienoa, mikäli se on yli 1,5 %. Entä oletko ajatellut paljon euroja kilahtaisi kassaan, jos se olisi 5 %? Mobiili- ja konversio-optimoinnilla se onnistuu.
Digitaalista markkinointia ei voi harjoittaa ilman mobiilimarkkinointia. Markkinointia mobiililaitteille ei kannata tehdä, jos sivustoasi ei ole optimoitu eri kokoisille näytöille. Älä siis optimoi yli laitojen!

Miten optimoin sivustoni mobiilille?

Nyt tiedämme varmasti, että koolla on väliä. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa saada paras mahdollinen hyöty irti mobiilimarkkinoinnistasi käytettävyyden kannalta:

  1. Valitse responsiivinen toteutus, kun haluat helpon, nopean ja varman vaihtoehdon
  • Yksi sivu, joka mukautuu näytön koon mukaan
  • Yksi osoite, helppo jakaa eri kanavissa
  • Päivitys vain yhdessä paikkaa
  • Googlen suositus
  1. Valitse mobiilille oma domain, kun haluat kasvattaa mobiiliselailujen konversiota ja parantaa käyttäjäkokemusta entisestään. Oma domain voi olla esimerkiksi muotoa m.verkkotunnuksesi.fi tai t.verkkotunnuksesi.fi
  • Mahdollisuus optimoida sisällöt ja painikkeet pelkästään mobiilille
  • Mahdollisuus konversio-optimoida mobiilikäyttöliittymille
  • Erityisten hyvä, jos tavoitteena nostattaa mobiilikonversioita (suuret verkkokaupat)
  • Työläämpi kuin responsiivinen toteutus
  • Riskinä mokata uudelleenohjauksissa
  • Käyttäjä pitää aina ohjata loogisesti vastaavaan sisältöön mobiiliversiossa
  • Jos valitset tämän vaihtoehdon, kerro siitä Googlelle ja asiakkaillesi

Tämä kirjoitus on ensimmäinen kolmiosaisessa sarjassani mobiilioptimoinnista. Seuraa blogiamme ja opi, miten saat sivustosi tukemaan eri päätelaitteita. Seuraavaksi kerron, mitä sinun tulee osata pyytää tekniseltä kumppaniltasi, jotta mobiiliversion toteutus saadaan kerralla maaliin sekä mitä on odotettavissa kansainvälisiltä markkinoilta. Jaan myös avoimesti saamiani oppeja mobiilioptimoinnista ClickZ New York -seminaarista 31.3.–1.4.2015. Kuva: stocksnap.io

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio