Louhin dataa, kunnes löysin ikäviä asioita

Stokka ilmoitti juuri (15.4.2014) käynnistävänsä YT-neuvottelut. Kaupan liitto arvioi aiemmin, että alalta katoaa yli 6000 työpaikkaa. Monien perinteisten kaupan toimijoiden bisnes yskii. Toisaalta verkkokauppa kokonaisuutena kasvaa reippaasti. Mitä kaupan alalla tapahtuu? Ja vielä tärkeämpi kysymys: mitä kauppa ja suomalainen verkkokauppa aikovat tehdä selvitäkseen muutoksesta?
SOK:n markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri puhui aiheesta ”Miten kauppa vastaa digitalisaatioon? Ajatuksia markkinointijohtajan pöydältä”. Asiakkuusmarkkinointiliiton tilaisuudessa (10.4.2014) Ääri ei voivotellut, kuinka ulkomaiset verkkokaupat vievät asiakkaat. Taistelun voittamiseksi hän tarjosi kolmea asetta: tuotetietoa, asiakastietoa ja mediatietoa.
Tuotetiedolla Ääri tarkoitti paitsi mahdollisimman kattavia ja koukuttavia tietoja tuotteesta, myös ajan tasalla olevaa varastonhallintaa. Jos tuotteen saa läheltä ja heti, se voi olla ostopäätökseen johtava tekijä. Vaikka hinta olisi korkeampi kuin kilpailijalla. Tuote käydään samoin tein hakemassa, tai tuote toimitetaan heti kotiovelle, kuten Verkkokauppa.com taannoin julkisti.
Asiakastiedon käytöstä, eli ostokäyttäytymisen hyödyntämisestä segmentointiin ja mainonnan kohdentamiseen, on viime aikoina keskusteltu paljon. Ääri oli sitä mieltä, että asiakastiedon ja mediatiedon yhdistämisessä suomalaisella kaupan toimijalla on kilpailuetu. Paras tieto, miten mediaa kulutetaan, mitä kautta viesti saadaan parhaiten läpi ja missä muodossa. Ääri uskoi sekä että -strategiaan: printti & digi ynnä muut mediat oikein yhdistettynä on heidän reseptinsä. Kaikessa digi, digi, digi -huumassa oli virkistävää kuulla, miten hyväksi todettuja markkinointikeinoja oli sovellettu digistä printtiin ja toisin päin.
Esityksessä puhuttiin tuotetiedon ihan oikeasta hyödyntämisestä, asiakastiedon ihan oikeasta hyödyntämisestä ja mediatiedon ihan oikeasta hyödyntämisestä. Allekirjoittanut on lisännyt sanat ihan ja oikeaa. Miksi? Siksi, että kaikki kolme esiin nostettua ratkaisuja olivat melko tuttuja asioita. Mutta niiden ihan oikea hyödyntäminen onkin eri juttu.
Asiakastiedon hyödyntäminen on aina ollut bisneksen teon ytimessä, mutta kaupassa kuluttajatietoa ei ole aiemmin kunnolla hyödynnetty. Tietoa on nyt tarjolla enemmän kuin koskaan, verkkokäyttäytymisdatasta puhumattakaan. Fiksulla datan louhimisella voi löytää kilpailuedun: asiakastarpeen ja ryhmän, jota muut eivät ole löytäneet.
Mutta datan murskaus voi paljastaa myös ikävän tosiasian. Exceleiden hikisen vääntöurakan jälkeen kauppa voi herätä todellisuuteen, jossa ei löytynytkään  uusia kivoja asiakassegmenttejä. Sen sijaan koko oma toimitusketju pitää miettiä uusiksi.
Lopputulos ei olekaan enää mainonnan kohdentamiskysymys, vaan aika paljon isompi asia. Ja se on pakko tehdä.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio