Lehdistötiedote: Tulos investoi yli miljoona euroa koneoppimiseen – markkinointi muuttuu täysin automaattiseksi
Digitaalisten asiakaskokemusten optimointiin erikoistunut Tulos Helsinki on sitoutunut investoimaan yli miljoona euroa koneoppimiseen ja sen osaamisen kasvattamiseen yhtiössä.
”Tavoitteena on luoda suomalaisille kilpailuetu, joka johtaa uusiin työpaikkoihin. Vastaava muutos on jo tapahtunut pankkialalla: kone tekee laskelmat, ennustaa, ja sitten tapahtuu. Markkinointi on uusi rahoitus, kaikesta tulee ennustettavaa”, sanoo Tuloksen toimitusjohtaja Lasse Larvanko.
Koneoppimisen seurauksena suuri osa ihmisen käsin tekemästä työstä siirtyy muutamassa vuodessa entistä voimakkaammaksi koneen ja ihmisen symbioosiksi, jossa ihmisen tähän asti tekemät, toistuvat tehtävät siirtyvät koneen vastuulle. Myös analytiikka automatisoituu ja tulee osaksi arjen prosesseja.
Koneoppiminen on iso murros, jonka seurauksena syntyvän tiedon hyödyntäminen ratkaisee voittajat ja häviäjät. Yhdysvaltalaiset jätit Google, Amazon, Facebook ja Microsoft ovat koneoppimisen edelläkävijöitä ja valtaavat markkinoita toimijoilta, jotka eivät ole onnistuneet pysymään kehityksen tahdissa.
”Asiakaskokemus on se tekijä, joka erottelee menestyjät. Paras asiakaskokemus on henkilökohtainen, mutta eihän se voi olla henkilökohtainen ilman koneoppimista”, Larvanko alleviivaa.
”Ruotsissa mainosalalla vallitsee pelko, että amerikkalaiset koneoppimisen edelläkävijät tulevat ja kaappaavat markkinat haltuunsa. Suomessa ollaan yhä luottavaisia, vaikka täällä on yhtä lailla hätä kädessä. Koneoppiminen ravistelee myös Suomen markkinointikenttää ja se murros on ’ATK:ta’, menemme aidosti automaattiseen mainontaan”, Larvanko jatkaa.
Koneoppimisen osaajille on töitä tarjolla
Tuloksen voimakas panostus koneoppimiseen tarkoittaa yhtiölle merkittäviä rekrytointeja sekä koko henkilökunnan kouluttamista. Tulos etsii noin kymmentä uutta tekijää ensi vuodelle. Kiihtyvä rekrytointitahti luo tarpeen myös HR-johtajalle.
”Perustimme Tuloksen vuonna 2008 murroksessa, joka toi analytiikan markkinoinnin valtavirtaan. Ratsastimme sen trendin aallonharjalla useita vuosia. Nyt olemme tuntuvasti suuremman murroksen edessä, mikä tarkoittaa, että meidän täytyy löytää lisää kovan luokan tekijöitä jo ennestään lahjakkuutta vilisevään tiimiimme”, Larvanko toteaa.
Tuloksen kehitystyön tukena on Tekesin B2B AI -hanke, jossa laajennetaan tekoälyjen kehitystyötä markkinointi- ja myyntitarkoituksiin. Hankkeessa on mukana Tuloksen lisäksi kolme muuta yritystä sekä kolme Aalto yliopiston tutkijaryhmää.