Lehdistötiedote 6.3.2008

Uusi markkinointitoimisto lupaa tulosta hakukoneista

Tiedon haku on toiseksi suosituin internetin käyttötapa heti sähköpostin jälkeen. Tämän ovat huomanneet myös markkinointi-ihmiset. Vuonna 2007 hakupalveluissa tapahtuvan mainonnan liikevaihto Suomessa oli arviolta 48 miljoonaa euroa.
Sen sijaan hakukoneoptimointiin, eli luonnollisten hakukonesijoitusten parantamiseen, kulutettiin vain murto-osa verrattuna mainoksiin käytettyihin miljooniin. Tutkimusten mukaan kuitenkin 60-80 % napsautuksista kohdistuu luonnollisiin, ei-maksettuihin hakutuloksiin. Näihin tuloksiin voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimointi on verkkopalvelun kehittämistä ja markkinointia, joka tähtää sivuston hakukonenäkyvyyden kasvuun.
Tähän markkinarakoon iskee neljän hakukoneoptimoijan perustama uusi markkinointitoimisto, Tulos. Toimitusjohtaja Lasse Larvanko selittää nimen taustaa: ”Halusimme nimen, joka muistuttaa meitä siitä, mitä pyrimme asiakkaillemme tekemään.”
Yritys pyrkii tuottamaan asiakkailleen tulosta huolella kohdennetun hakukoneoptimoinnin avulla. ”Jos verkkokauppa myy polkupyöriä, se ei hyödy hakijoista, jotka etsivät skeittilautoja. Mutta sen kannattaa tulla löydetyksi, kun Googlella haetaan tietoa pyörämalleista,” toimitusjohtaja Larvanko selittää.
”Suuri osa hakukoneista tulijoista on yritykselle turhia, jos sen verkkosivuja ei ole optimoitu niistä kiinnostuneille,” Larvanko räväyttää.
Larvanko suhteuttaa hakukoneoptimointia muuhun markkinointiin: ”Lehti- ja tv-mainokset saavat ihmiset hakemaan tietoa Googlella. Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että he löytävät etsimänsä vähän epätarkoillakin hakusanoilla, eikä vain valmistajan mallikoodeilla.”

Larvanko ja muut Tuloksen perustajat, Nicolas Fogelholm, Arttu Raittila ja Jani Uljas, ovat jo ennestään yrittäjiä. Kaikilla on asiakkaiden lisäksi kokemusta myös oman menestyvän verkkoliiketoiminnan pyörittämisestä. He voisivat elää kokonaan mainosrahoitteisilla sivuillaan, mutta ”kunnianhimo ajoi perustamaan toimiston,” sanoo hallituksen puheenjohtaja ja Optimointi.com-verkkoyhteisön perustaja Nicolas Fogelholm.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio