Kuinka nopeasti pääsee hakutulosten kärkeen?

Lyhyesti: se riippuu monesta eri tekijästä.

Otsikon kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Varmaa on, että hakukoneoptimointi on verkkaisempaa kuin hakusanamainonta tai muu maksettu mainonta. Jos halutaan, että sivusto sijoittuu hakutulosten kärkeen ja sen eteen tehdään kunnolla töitä, tuloksia tulee 3–6 kuukauden aikana.
Liikettä hakutuloksissa voi saada aikaan vaikka tunneissa. Joidenkin harvinaisempien hakujen kohdalla klikkaukset ja hakumäärät saattavat nostaa hakutulosta nopeasti, mutta tulosten pysyvyydestä ei ole takeita.
Vanhat ja uudet sisällöt ja sivustot nousevat hakutuloksissa eri tavoin. Jos sivuston tekniikka on kunnossa, ja sivusto on suuri, vanha sivusto, uusiakin sisältöjä muokkaamalla tuloksia yleensä saa muutamassa kuukaudessa. Jos sivusto on täysin uusi, tarvitaan pidempiaikaista linkinrakennusta, jotta tuloksia saa aikaan.

Esimerkkejä sisältöjen muokkauksesta

Mitä vanhempi sivusto on, ja mitä pidempään sitä on optimoitu, sitä nopeammin hakutuloksissa yleensä näkyy myönteisiä muutoksia. Esimerkiksi eräällä ruokareseptejä sisältävällä sivustolla optimoimme joulureseptejä lokakuun alussa. Muokkasimme sisältöä hyödyllisemmäksi, päivitimme sivujen titlejä ja metakuvauksia, lisäsimme jouluresepteihin liittyvää sivuston sisäistä linkitystä ja sivuston ylläpitäjä päivitti resepteihin laadukkaampia kuvia.
Reseptien hakutulossijoitukset paranivat selvästi joulukuun alkuun mennessä. Muutokset näkyivät siis noin kahdessa kuukaudessa.

 Esimerkki sisällön muokkauksen vaikutuksista hakutulossijoituksiin.
Hakutulossijoitukset paranivat parissa kuukaudessa sisältöjä optimoimalla.


Hakutulokset, jotka jo ovat lähellä kärkeä, muuttuvat vähemmän, ja muutosten eteen tarvitaan enemmän työtä. Sivut, jotka sijoittuvat huonosti, voivat nousta nopeasti ensimmäiselle hakutulossivulle, jos sivuston tekniikassa ei ole mitään, mikä sen estäisi.
Eräällä asiakkaallamme oli monimutkainen sisällönhallintajärjestelmä, joka ei tukenut hakukoneoptimointia läheskään parhaalla mahdollisella tavalla. Linkkejä muualta verkosta tuli hyvin. Tehostimme sivuston sisältöjä ja sivuston sisäistä linkitystä. Pitkään aikaan ei tapahtunut mitään muutoksia, mutta puolen vuoden kuluttua sijoitukset nousivat nopeasti kärkipaikoille.

Esimerkki luonnollisen liikenteen kasvusta.
Näin maksuton hakukoneliikenne kasvoi, kun puolen vuoden työn jälkeen hakutulossijoitukset ampaisivat kärkeen. Kuvaajan aikaväli kattaa 14 kuukautta.

Tutkittuja tuloksia linkinrakennuksen vaikutuksesta

Useimmat blogipostaukset muualla verkossa, jotka käsittelevät sitä, miten nopeasti hakukoneoptimointi tuo tuloksia, ovat päätyneet aineiston analyysin perusteella samaan 3–6 kuukauden aikaväliin kuin me kokemuksemme perusteella.
Neil Patelin mukaan sivu voi nousta hakutulosten kärkisijoille keskimäärin sadassa päivässä. Suuret verkkosivustot ja tuoreet sisällöt sijoittuvat nopeammin. Linkinrakennuksen merkitys on erittäin suuri erityisesti parin ensimmäisen kuukauden aikana sisältöjen julkaisemisen jälkeen, ja sitä tulee jatkaa pitkäjänteisesti.
Ahrefsin tutkimuksessa ei otettu kantaa linkinrakennukseen, vaan seurattiin vain sivujen sijoituksia yrityksen keräämän datan perustella. Tutkimuksen mukaan 95 prosenttia uusista sivuista ei nouse hakutulosten ensimmäiselle sivulle vuodessa, mutta ne jotka nousevat, tekevät sen 2–6 kuukaudessa. Mitä korkeamman hakuvolyymin avainsanoista on kyse, sitä hankalampaa hakutulosten kärkeen pääseminen on.

Miten voi vauhdittaa hakutulossijoitusten paranemista?

  1. Varaa linkinrakennukseen budjettia, ja jatka linkkien hankintaa koko ajan osana markkinointitoimenpiteitä.
  2. Varmista, että sivuston tekniikka tukee hakukoneoptimointia. Tee tarvittavat muutokset mahdollisimman ripeästi.
  3. Tee selkeän suunnitelman mukaan uutta sisältöä koko ajan liittyen niihin hakuihin, joilla tavoittelet ykköspaikkaa.
  4. Liitä linkinrakennus osaksi jokaisen uuden sisällön julkaisemista ja hyödynnä myös linkinrakennusmahdollisuudet kaikesta muusta yrityksesi toiminnasta, kuten esimerkiksi näkyvyydestä tapahtumissa tai asiakaskokemuksista.

Jos liiketoimintasi sesonki on kesän korvalla, ja haluat tehdä tuloksia, hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa nyt. Ota yhteyttä Tulokseen!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio