Kuinka aivosi saavat sinut ostamaan verkosta – jopa huomaamattasi!

Konversio-optimoinnin ihmeellisessä maailmassa otetaan kantaa inhimilliseen kokemukseen verkkopalveluista hyvin monelta kannalta.
Mukana on niin käytettävyystietoutta, markkinointipsykologiaa kuin copywritingin parhaimmistoa… niin, ja ihan ehtaa verkkoliiketoiminnan tuntemusta myös, analytiikkaakaan unohtamatta.
Mutta kaikesta tästä verkkopalvelujen monitahoisuudesta sekä ihmisen monimutkaisuudesta huolimatta, konversion parantaminen on loppujen lopuksi melko yksinkertaista.

On vain ohitettava älyyn ja järkeen jämähtävä neokorteksi (aivokuoren viimeiseksi kehittynyt osa), ja päästävä aivojen ikivanhoihin osiin jotka reagoivat tunteella, selviytymisrefleksillä sekä muilla inhimillisillä perusreaktioilla.

Neokorteksista liskoaivoihin => tulosta syntyy

Juuri tästä syystä analytiikkaan perustuva myyntitapa voi olla todella vaikea, koska silloin joudutaan näkemään erittäin paljon vaivaa neokorteksin tyydyttämiseksi.
Useissa tapauksissa on paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa löytää tapa ohittaa neokorteksi ja vedota suoraan aivojen syvempiin osiin.
Näin aivojen osat linkittyvät toisiinsa toiminnallisesti:

  • Aivorunko  – RAS eli visuaalinen aktivaatio (Tits! Ferrari! ;) ) – Kun annetaan jokin vahva impulssi alussa, myös loppuosaa viestistä seurataan loppuun asti, jotta saataisiin toivottu lopputulos
  • Keskiaivot – tunteet ja muisti; tunteisiin vetoaminen on tärkeää, jotta saadaan aikaan sitoumus, ja viestin sopivalla toistamisella iskostutaan muistiin
  • Otsalohko – fokus, myös moraali; tähän vetoaminen ikään kuin vetää muita aivojen osia mukanaan.
  • Oikea aivolohko – luovuus, visuaalis-auditooris-taktiili… – luova myrsky, suora havainnointi, onnellisuus, vapaus, rajattomuus… (toisinaan aivohalvauspotilaat kokevat syvällisiä kokemuksia tältä puoliskolta)
  • Vasen aivolohko – ”tulkki”, sanat, strukturointi… – auttaa tulkitsemaan ja antamaan muodon ja ymmärryksen oikean lohkon tuotoksille ja huomioille.

Kun kaikkiin näihin aivojen osiin vedotaan tietoisesti mutta ilman manipulointia… mitä luulet, syntyykö ostopäätös?
Kyllä vain syntyy.
Itse asiassa, systemaattisesti aivojen eri osat huomioon ottavasti koottua markkinointiviestiä on lähes fyysisesti mahdoton vastustaa – yksinkertaisesti siitä syystä, että fysiologiamme on rakennettu reagoimaan siihen!
Usein kun Tuloksella näytämme uutta copya eli jotain markkinointiviestinnän osaa asiakkaalle ensimmäistä kertaa, reaktio voi olla ensin torjuva juuri siitä syystä että huomaa itsekin reagoivansa tunteella.
Mutta kun laitamme konversiotestin pyörimään ja nähdään miten ihmiset oikeasti reagoivat tositilanteessa, tulokset tulevat nopeasti selväksi ja epäilykset hälvenevät.

Onko naisille helpompi markkinoida kuin miehille – ja miksi?

Ja muuten. Melkein unohdin ehkä tärkeimmän – nimittäin aivokurkiainen toimii ikään kuin välittäjänä vasemman ja oikean aivolohkon välillä.
… ja aivokurkiainen on sattumoisin naisilla suurempi kuin miehillä – tästä syystä usein naisten kyky hahmottaa kokonaisuuksia sekä reagoida tunteella on miehiä suurempi.
Joten mitä luulet, voidaanko tästä päätellä että markkinointi naisille on ylipäätään tehokkaampaa?
Vastaus on jyrkkä ehkä. Riippuen toimialasta ja muista tärkeistä tekijöistä, mutta naisille kohdennusta kannattaa ehdottomasti testata tietyillä tuotteilla.

Neuromarkkinoinnista tulevaisuuden tuulia myyntipsykologian soveltamiseen

Markkinointimaailman kiinnostavimpia kehityssuuntia viime vuosina onkin ollut ns. neuromarkkinointi.
Siinä hyödynnetään tietoa aivojen toiminnasta markkinointiin ja jopa testataan suoraan aivoimpulssien kautta miten eri viesteihin ja aisti-impulsseihin reagoidaan.
Neuromarkkinointi tuo aivotutkimuksen kiintoisimmat hedelmät liikemaailman käyttöön, kuitenkaan manipuloimatta kuluttajia epäreilulla tavalla.
Luuletko, että esim. iPhonen ikonien mittasuhteet ja sijoittelu näytöllä on sattumoisin valittu? Ei todellakaan, Apple on yksi niistä yrityksistä jotka käyttävät neuromarkkinoinnin työkaluja tietääkseen täsmälleen mikä miellyttää kuluttajaa.
Tai kun kirjaudut PayPal-tiliisi seuraavan kerran, luuletko että silmiesi edessä etenevä prosessi on vain arpomisen seurausta? Ehei. Koko prosessi on tarkalleen hiottu tietäen miten ihmisen hermosto reagoi näkemäänsä ja kokemaansa.
Tuloksella seurataan mielenkiinnolla neuromarkkinointialan kehittymistä ja tuodaan sieltä harkitsevalla otteella konversio-optimointiin mukaan toimivaksi todettuja elementtejä.
Jos haluat toimia verkkobisneksen etulinjassa, aloita konversio-optimointi ja auta asiakkaitasi pääsemään ”synkkaan” yrityksesi viestin kanssa.
Se näkyy nopeasti niin kassakoneessa kuin asiakastyytyväisyydenkin puolella. Kannattaa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio