Heini Lindfors 18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi

Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, käytännössä heti hallituksen tiedotustilaisuuden jälkeen. Myös karanteenia koskevien hakujen trendissä selvä kohoama myöhäisillasta 12.3. Korkein huippu saavutettiin kuitekin vasta maanantaina 16.3. hallituksen toisen tiedotustilaisuuden jälkeen.

Koronaviruksen hakutrendi

Sanna Marinia koskevissa hauissa näkyy piikit molempien hallituksen merkittävien tiedotustilaisuuksien jälkeen eli torstaina 12.3. ja jälleen maanantaina 16.3. Terävin piikki sijoittuu jälkimmäiselle päivälle. Voinee olettaa, että moni suomalainen henkilöi koronan ehkäisyyn liittyvät linjaukset nimenomaan Mariniin.

Ruokakauppa ja kotiinkuljetus kiinnostavat

Elämme Suomessa epidemian alkuvaihetta, jossa korostuvat Maslow’n tarvehierarkian alimpien portaiden tarpeet ja niiden tyydyttäminen, käytännössä siis ennen kaikkea nälän ja janon sammuttaminen. Tilanne heijastuu kuluttajakauppaan päivittäistavaroiden menekin kasvuna: ihmiset ovat havahtuneet kotivaran keräämiseen. Myös kiinnostus ruuan verkkokauppaa on noussut Suomessa merkittävästi koronaviruksen myötä. Kauppakassipalvelua koskevissa hauissa korkein piikki sijoittuu maanantain 16.3. alkuiltaan. Myös kotiinkuljetukseen liittyvissä hauissa nähdään trendipiikki samaan aikaan. Kotiinkuljetus voi toki liittyä muihinkin asioihin kuin ruokaan, mutta olosuhteet huomioiden voidaan olettaa, että nyt on kyse ensisijaisesti ruuan kotiinkuljetuksesta.

Kauppakassipalvelun hakutrendi

Tästä koronavirus muistetaan 10 vuoden kuluttua: Vessapaperin hamstraus

Monet uutismediat ovat kertoneet vessapaperin menekin kasvusta päivittäistavarakaupoissa. Tämä näkyy myös Google Trendsin datassa: vessapaperin hakutrendin huippu osuu perjantain 13.3. iltaan. Vessapaperia Googlesta etsivät eivät kuitenkaan todennäköisesti ole paperinostoaikeissa, vaan pikemminkin hämmästelevät uutisia paperin hamstraamisesta. Jotain kertonee sekin, että korona vessapaperi -avainsanalla tehtyjen hakupiikki osuu samalle illalle, joskin muutamaa tuntia aikaisempaan kellonaikaan. Lieneekö sattumaa, että myös bidee-aiheisten hakujen ja meemejä koskevien hakujen trendihuiput on saavutettu samana iltana – Michael Jacksonin Beat It -musiikkivideosta askarrellulla meemillä on todennäköisesti ollut vaikutusta tähän. Toisaalta erään bideesuihkua tarkoittavan hakutermin, jota en nyt kirjoita tähän, trendihuippu on saavutettu jo noin vuorokautta aiemmin eli vuorokauden vaihteessa 12.-13.3. Uusi piikki tällä hakutermillä on nähty jälleen 16.3. klo 3 yöllä.

Vessapaperin hakutrendi

Vessapaperin hamstraus liittynee Maslow’n tarvehierarkian toiseen portaaseen eli turvallisuuden kaipuuseen ja vaaroilta suojautumiseen – mikä olisikaan parempi turvallisuudentunteen luoja kuin iso varasto iskemätöntä vessapaperia! Tähän liittyvät myös lääkkeet – ainakin kipu- ja kuumelääkkeiden menekki on osassa apteekeista kasvanut. Apteekkien hakutrendin korkein huippu nähtiin aamusta lauantaina 14.3., joskin trendikäyrä toistuu suunnilleen samannäköisenä myös seuraavana päivänä. Ilmeisesti viikonloput ovat suosittuja apteekkipäiviä ainakin Googlea käyttävän väestön keskuudessa.

Käsidesi kiinnostaa

Mainitsematta ei sovi jättää kevään hittituotetta eli käsidesiä, joka onkin loppunut joistakin päivittäistavarakaupoista. Muun muassa THL on ohjeistanut ahkerasti suomalaisia oikeaan käsienpesutekniikkaan, ja myös uutismediat ovat korostaneet käsienpesun merkitystä. En toistaiseksi ole kuitenkaan kuullut, että saippuan menekki olisi kasvanut, vaikka saippuapesu ehkäisee virusten leviämistä paremmin kuin käsidesi. Ilmeisesti epidemian keskelläkin käsidesin nopeutta ja helppokäyttöisyyttä arvostetaan – kenelläpä olisi karanteeniin varautumisen tuoksinassa aikaa pestä käsiä?

Käsihuuhteen hakutrendi

Käsihuuhteen ja saippuan hakutrendissä korkein piikki nähdään perjantaina 13.3. klo 2 yöllä. Miksi nämä piikit sijoittuvat keskelle pimeintä yötä, siihen on vaikea ottaa kantaa. Perinteisesti yöaikaan googletetaan paljon filosofisia, esimerkiksi elämän tarkoitukseen liittyviä kysymyksiä. Myös hengenvaarallisiin sairauksiin ja jopa kuolemaan liittyviä hakuja tehdään paljon pikkutunneilla. Kumpaan näistä hakuaikeista saippuaa ja käsidesiä koskevat haut liittyvät? Ovatko käsidesiin liittyvät kyselyt korvanneet väliaikaisesti sellaiset kysymykset kuten mikä on elämän tarkoitus? Vai ovatko suomalaiset torstain ja perjantain välisenä yönä nähneet painajaisia käsidesin ja saippuan loppumisesta, ja pyrkineet googlettamalla tyynnyttämään mieltään?
Tiedonhakijoita ei kiinnosta pelkästään käsien peseminen, vaan desinfiointi myös laajemmin. Desinfioinnin trendin korkein huippu sijoittuu samoille tietämille kuin käsihuuhteen: vuorokaudenvaihteen 12.–13.3. tietämille.

Tiedonhakijat havahtuvat terveysaiheisiin

Ihmisten yleinen kiinnostus terveyteen liittyviin aiheisiin näyttää koronaepidemian myötä kasvaneen. Vitamiineja koskeva hakutrendi on saavuttanut korkeimman piikin jo keskiviikkona 12.3., samoin C-vitamiini. Maslow’n tarvehierarkiaa vasten tämä ei ole yllätys: terveyteen liittyvät huolet ja haut kytkeytyvät tarvehierarkian alimpiin tasoihin. Myös mielenkiinto terveysvakuutuksia kohtaan on noussut. Näissä hauissa nähdään trendihuippu sunnuntain 15.3. pikkutunneilla. Hyvä on kuitenkin huomata, että terveysvakuutuksia koskevissa hauissa on nähty trendipiikkejä pitkin alkuvuotta, eikä ole varmaa, liittyykö maaliskuun piikki koronaan.

Vitamiinien hakutendi

Korona sulki koulut, Suomi vetäytyy etätöihin

Kellekään tuskin tulee uutisena, että etätyö on noussut koronaviruksen myötä Suomessa valtavaksi trendiksi. Google Trendsissä kiinnostus etätyöhön näkyy piikkinä aamusta 16.3. ja jälleen toisena huippuna saman päivän illasta. Hallituksen ilmoitus koulujen sulkemisesta 16.3. on aiheuttanut kouluja koskeviin hakuihin terävän piikin.
Ravintoloiden suhteen tilanne näyttää vaikealta. Tällä hetkellä ravintoloiden hakutrendi on laskusuuntainen – hakukoneisiin heijastuva kiinnostus ravintoloita kohtaan on suunnilleen samalla tasoilla kuin joulunalusviikolla ja selvästi matalammalla kuin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Ravintoloiden hakutrendi. Tässä kuvaajassa data on esitetty viimeisen 3 kk:n ajalta eli huomattavasti pidemmältä ajalta kuin muissa tämän artikkelin kuvaajissa.

Aikajana: Koronaa sivuavien hakujen trendihuiput 11.-16.3.

Kerrataan vielä, millaisessa tahdissa erilaisten hakujen huippukohdat on saavutettu. Tästä voidaan nähdä, kuinka kollektiivisen mielenkiinnon polttopiste on epidemian aikana siirtynyt aiheesta toiseen.
Torstai 12.3.: Huoli terveydestä, taantumasta ja matkoista

  • Klo 1 C-vitamiini
  • Klo 3 Vitamiinit
  • Klo 22 Koronavirukset
  • Klo 22 Desinfiointi
  • Klo 22 Taantuma
  • Klo 12 Hallituksen ensimmäinen tiedotustilaisuus
  • Klo 13 Matkailu

Perjantai 13.3.: Hygienia ja huumori

  • Klo 2 Käsihuuhde
  • Klo 3 Saippua
  • Klo 18 Korona vessapaperi
  • Klo 20 Vessapaperi
  • Klo 20 Bidee
  • Klo 20 Meemi

Viikonloppu 14.–15.3.: Terveyteen liittyvät ostokset

  • 14.3. klo 7 Apteekki
  • 15.3. klo 2 Terveysvakuutukset

Maanantai 16.3.: Etätyö ja karanteeni

  • Klo 8 Etätyö
  • Klo 16 Hallituksen toinen tiedotustilaisuus
  • Klo 17 Sanna Marin
  • Klo 17 Karanteeni
  • Klo 18 Kauppakassipalvelu
  • Klo 18 Kotiinkuljetus

Mitä koronaviruksen jälkeen?

Kaikki paha loppuu aikanaan. Osa koronaviruksen mukanaan tuomista muutoksista saattaa olla pysyviä – esimerkiksi etätyöhön saatetaan jatkossa suhtautua myönteisemmin myös niissä yrityksissä, joissa sitä ei aiemmin ollut kokeiltu. Merkittävä osa muutoksista on kuitenkin väliaikaisia. Kun koronapandemia väistyy, lähtevät eristykseensä kyllästyneet ihmiset todennäköisesti kodeistaan ulos yhtä nopeasti kuin vessapaperi S-marketin hyllyltä.

Tapahtumissa odotettavissa kasvua – mutta riittääkö se?

Koronavirus on riepotellut tapahtuma-alaa lujaa, ja valtavasti tapahtumia onkin siirretty koronan vuoksi myöhempään ajankohtaan. Nähtäväksi jää, onko ihmisten halu nähdä muita ihmisitä ja osallistua tapahtumaelämyksiin pakkautunut pandemian aikana niin suureksi, että väkeä riittää sekä keväältä syksylle siirrettyihin tapahtumiin että niihin tapahtumiin, jotka normaalistikin järjestettäisiin syksyllä. Käytännössä ensi syksynä koetaan samanaikaisesti sekä kevät- että syyssesongin tapahtumat, joskin osa kevään tapahtumista peruuntunee kokonaan.

Ravintoloiden kuiva kausi päättyy juhlaan

Kun pandemian hillitsemiseksi asetetut rajoitteet poistetaan, ravintolat ja baarit todennäköisesti täyttyvät nopeasti ihmisistä. Kyhjötettyämme viikkoja neljän seinän sisällä janoamme toistemme seuraa, puhetta ja naurua, ehkä jopa uusia tuttavuuksia. Jos lounas on jo viikkojen ajan koostunut pääasiassa purkkitonnikalasta ja nuudeleista, myös hyvä ruoka ja juoma maistuvat.
Toivottavasti ravintolat selviytyvät kuivan kauden yli. Lähtekäämme siis etätöidemme äärestä syömään lounasta tai edes hakemaan take awayta kodin ulkopuolelta – paikalliset ravintolat kiittävät.

Kuinka käy matkailualan yritysten?

Suuri kysymysmerkki on, mitä matkailualalle tapahtuu. Selvää on, että ilman nykyaikaista globaalia massamatkailua koronavirus ei olisi levinnyt yhtä nopeasti. Kuinka tämä vaikuttaa matkailutottumuksiimme? Alammeko suosia enemmän matkailua Suomen rajojen sisällä ja lähimaissa? Matkustammeko pöpöjen pelossa enemmän omalla autolla ja vähemmän julkisilla? Onko seuraava suuri trendi ns. virtuaalimatkailu, jossa voimme kokea Amazonin sademetsät tai Japanin sakuraloiston omalla kotisohvallamme VR-lasit päässä? Mitä tapahtuu pitkällä tähtäimellä Kiinan turismille? (Entä Kiinan villieläintoreille?)

Mihin tämän artikkelin tiedot perustuvat?

Google Trends esittää hakudatan normalisoidussa muodossa, jotta eri aiheista ja hakutermeistä tehtyjen hakujen vertailu olisi helpompaa. Olemme käyttäneet tämän artikkelin pohjamateriaalina Suomen Google Trends -dataa – mukana ei siis ole esimerkiksi muiden Euroopan maiden dataa. Data kertoo, kuinka suosittuja eri aiheet ovat kaikkien aiheiden joukossa. Piikki datassa tarkoittaa sitä, että tiedonhakijat tekevät kyseisestä aiheesta huomattavasti enemmän hakuja kuin tavallisesti. Käytämme tässä artikkelissa pääosin ryhmiteltyä dataa, jossa yksittäiset hakutermit hakumäärineen on niputettu tietyn aihepiirin alle, mutta mukana on myös joitakin yksittäisiä hakutermejä koskevia mainintoja. Voit lukea lisää Google Trendsin datasta Googlen tukisivustolta.
Miten selvitä, jos korona kolahtaa oman yrityksen asiakasvirtaan? Katso seuraavaksi vinkkimme siihen, kuinka voit turvata liiketoiminnan säilymisen epidemian aikana. Tarjoamme lisäksi kuluvan viikon (vko 13) aikana etäyhteydellä järjestettäviä #lietsontaklinikoita, joissa voit kysyä digiasiantuntijoilta vinkkejä asiakasvirran säilyttämisestä koronaepidemian aikana ja yleisesti. Klikkaa mukaan lietsontaklinikalle! 

Heini Lindfors

Senior SEO Consultant

Heini on Tuloksen oma hakukoneoptimoinnin velhotar. Kun tarvitaan jeesiä hakukoneoptimointiin tai iskevän tekstin tekemiseen, turvaudutaan Tuloksella yleensä Heinin korvaamattomaan kokemukseen.

Heini on lahjakas kirjoittaja, jonka runosuoni sykkii vuolaana. Hän auttaa aina, kun tarvitaan, ja suhtautuu kaikkeen työhönsä 150-prosenttisella panostuksella. Hänen kanssaan on helppo kommunikoida.

Heini viettää paljon aikaa kirjallisuuden ja elokuvien parissa, joista hän kirjoittaa myös blogia.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio