Koeajossa uusi Avainsanojen suunnittelija

Hyvät ystävät, varatkaa nenäliinoja. On aika jättää hyvästit jokaisen avainsanametsästäjän luotetuimmalle työhevoselle, Google Adwordsin Avainsanatyökalulle (Keyword Tool). Hakusanamainontaa ja hakukoneoptimointia koko elämänsä palvellut työjuhta vetäytyy eläkelaitumelle parin kuukauden kuluttua.
Google ilmoitti kuljettavansa yleisön eteen uuden hybridipollen, joka on saanut suomenkielisen nimen Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner). Samalla katoaa myös Kävijämäärien arviointityökalu (Traffic Estimator), joka jäi suositumman isoveljensä varjoon.
Monen hakusanamainonnan ammattilaisen valtaa kuitenkin haikeus ja epäluulo. Kun Avainsanatyökalun tallipaikka jää tyhjäksi, mitä tulee tilalle?
Uuden Avainsanojen suunnittelijan tarkoitus on yhdistää Avainsanatyökalun ja Kävijämäärien arviointityökalun tärkeimmät toiminnot mainostajaa ohjaavaksi avustajaksi. Työkalua voi käyttää hyödykseen entiseen tapaan kartoittamalla hakusanoja oman avainsanalistan (joita voi nyt syöttää myös tiedostona) ja verkkosivuston sisällön perusteella.
Keskeistä on kuitenkin ohjaava ote, jonka tarkoitus on auttaa mainostajia suunnittelemaan kampanjoitaan entistä nopeammin ja tehokkaammin. Houkuttelevaa, eikö totta?
Kyllä ja ei. Avainsanojen suunnittelija nopeuttaa selvästi joitakin toimintoja, mutta mainostajan kannattaa edelleen asettaa mainonnan tavoitteet omista lähtökohdistaan käsin, ja aloittaa suunnittelu siitä, millainen mainonta on tehokkainta oman liiketoiminnan kannalta.
On uudessa työkalussa paljon hyvääkin. Mainosryhmien muodostaminen avainsanojen ja avainsanaideoiden on entistä helpompaa. Omat avainsanasuunnitelmat säilyvät työkalussa yhtä sessiota pidempään, muutaman päivän ajan.
Parempia tuloksia tavoitteleva hakusanamainostaja siirtää ehdotukset suoraan Adwords Editoriin tarkempaa erittelyä varten. Uusia avainsanoja voi lisätä mainostiliin myös suoraan Avainsanojen suunnittelijan käyttöliittymästä.
hevoshaku
Oman mainoskampanjan kilpailukyvystä voi saada ennakkokäsityksen graafisena esityksenä omalle kukkarolle sopivalla tarjoustasolla ja päiväbudjetilla – Kävijämäärien arviointityökalun tapaan. Täysin uutena toimintona työkalu antaa mahdollisuuden generoida hakusanalistoja kolmen sanaryhmän pohjalta.
hevoshaku2
Uudistukset tuovat ulkonäöltään huolellisemmin suunniteltuja ominaisuuksia, joilla tähdätään entistä suoraviivaisemmin valmiiden mainoskampanjoiden ja mainosryhmien koostamiseen. Kampanjan luominen on toki entistä vaivattomampaa, mutta ehdotuksia on syytä tarkastella aina kriittisellä silmällä.
Tuloksen hakusanamainonnan tiimi ei kuitenkaan aio pyytää hyvin palvellutta Avainsanatyökalua lykkäämään eläkesuunnitelmiaan, vaan toivottaa Avainsanojen suunnittelijan hirnahtaen tervetulleeksi. Työkaluista riippumatta hakusanamainonnan  tehokkuutta kannattaa edelleen mitata yhdellä ainoalla mittarilla: saavutitko mainonnalla tavoittelemiasi tuloksia?

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio