Kirja-arvostelu: Hakusanamainonnan ABC

Saskia Salomaan Hakusanamainonnan ABC -kirjan kansi.Hakusanamainonnan ABC julkaistiin tänä vuonna e-kirjana ja myöhemmin painettuna versiona. Salomaa oli suunnitellut kirjan kirjoittamista jo vuosia etukäteen, mutta hän pääsi alkuun vasta osallistuttuaan e-kirjojen kirjoituskurssille. Kirjoittaminen on aina kiinnostanut häntä, ja tässä on lopputulos. Salomaa on ollut alalla jo seitsemän vuotta, joten kokemusta on kertynyt reilusti. Kirjan tavoitteena on jakaa Salomaalle kertynyttä hiljaista tietoa, jotta muutkin voivat tehdä kustannustehokasta hakusanamainontaa.
Kirjassa on vain 128 sivua, joten se käy tehokkaasti läpi kaikki AdWordsin tärkeimmät osat aina tilin perustamisesta jaettuun budjettiin asti ja paljon muuta siltä väliltä. Kirjassa ilmenee muutamia sellaisia asioita joita voi tehdä eri tavalla, kuten esimerkiksi A/B-testauksen menetelmä, mutta jokainenhan päättää itse miten tiliä haluaa mitata ja optimoida. Sieltä on myös jätetty esimerkiksi dynaamiset kampanjat ja mainokset pois, mutta Salomaa sanoi että raja oli vedettävä johonkin ja dynaamiset kampanjat oli yksi syventäviä asioita jotka eivät tähän kirjaan mahtuneet mukaan.
Kaikkea AdWordsista ei tietenkään saa mahtumaan näin kompaktiin kirjaan, ja ideana onkin antaa lukijalle eväät järkevän hakusanamainonnan aloittamiseen tai jatkamiseen.
Kirja on suunnattu niin aloittelijoille kuin digimarkkinoinnin asiantuntijoille, jotka haluavat oppia AdWordsia. Se on toki hyvää luettavaa myös alan ammattilaisille jotka haluavat päivittää tietojaan tai saada uusia näkökulmia.
Kirjan lukemisen jälkeen lukijalla on mielikuva siitä, miten AdWords toimii. Hän osaa todennäköisesti päättää, haluaako hän ryhtyä tekemään sitä itse vai ulkoistaa hakusanamainonnan jollekin alan toimistolle. Yksi tärkeä oppi kirjassa on se, ettei heti kannata uskoa ensimmäistä myyjää, joka ottaa yhteyttä, vaan tavata palveluntarjoaja kasvotusten ja tehdä päätökset referenssien perusteella.
Kirjan lukeminen pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille, jotka haluavat tutustua hakusanamainonnan maailmaan. Voin suositella sitä lämpimästi. Kuten Salomaakin sanoo, kirjan avulla pystyy säästämään satoja, ellei jopa tuhansia euroja, kun osaa perusteet. Se on sitä paitsi riskitön ostos, sillä e-kirjalla on 14 päivän palautusoikeus. Jos kirja ei mielestäsi auta, saat rahasi takaisin. Se  löytyy e-kirjana osoitteesta www.hakusanamainonnanabc.fi tai fyysisessä muodossa esimerkiksi Akateemisesta Kirjakaupasta tai Suomalaisesta Kirjakaupasta.
Saskia Salomaasta:
Saskia_Salomaa_
Salomaalla on seitsemän vuoden kokemus hakusanamainonnasta ja sisällön tuottamisesta. Saskia aloitti hakusanamainontauransa Total Managementissä, joka tunnetaan nykyään NetBoosterina. Sittemmin hän on ollut muun muassa Dagmarilla, Klikillä ja ÖÖÖ:llä. Salomaa perusti Mandarinfish Publishingin 2014 ja julkaisi sen kautta kirjansa. Nykyään hän toimii markkinointipäällikkönä SC5:ssä.
Hän kirjoittaa paraikaa uutta fiktiivistä kirjaa, josta varmasti kuulemme enemmän lähiaikoina.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio