Nicolas Fogelholm 27.3.2014

Kannattaako Verkkokauppa.comin listautumisantiin osallistua?

Olet ehkä kuullut, että Verkkokauppa.com listautuu Helsingin pörssin First North -markkinapaikalle. Tämä tarkoittaa sitä, että sinusta ja minusta voi tulla Verkkokauppa.comin omistajia. Ja verkkokauppiaaksi pääsee nyt parilla kympillä, koska listautumisannin alustava merkintähinta on 20–24 euroa osakkeelta. Tämä ei tosin tarkoita sitä, että hinta olisi edullinen, tai että sinun kannattaisi ostaa osakkeita.
Kun alustava merkintähinta on 20–24 euroa osakkeelta, Verkkokauppa.comin markkina-arvoksi tulee 150–180 miljoonaa euroa. Onko tämä sitten paljon vai vähän? Halpa vai kallis? Tähän ei ole oikeaa vastausta, ja kysymykseen tulisi vastata toteamalla, että jos uskot Verkkokauppa.comin kasvutarinaan ja tulevaisuuteen, hinta voi olla jopa edullinen. Jos taas epäröit, kykeneekö Verkkokauppa.com nopeuttamaan kasvuaan merkittävästi, laajentumaan onnistuneesti uusille tuotealueille tai taistelemaan ulkomaalaisia jättejä vastaan, niin antiin ei ehkä kannata osallistua.
Kuten Arvopaperi-lehti toteaa: ”Verkkokauppa.comin alustavaan listautumishintaan on leivottu runsaasti kasvuodotuksia. Viime vuoden tuloksella ja alustavalla markkina-arvolla laskettuna Verkkokauppa.comin p/e-luku olisi 36–43 (Helsingin Pörsiin keskiarvo on noin 18). Yhtiöön on siis hinnoiteltu selvää kasvua.”
Kauppalehden analyytikko Ari Rajala on samoilla linjoilla ja kehottaa Verkkokauppa.comista kiinnostuneita sijoittajia mielikuvien lisäksi kiinnittämään huomiota arvostukseen, myyntihintaan ja siihen, mihin listautumisessa kerätyt rahat käytetään. Rajalan mielestä yhtiön arvo nykytulokseen verrattuna on huima.
Olen itse Arvopaperi-lehden ja Rajalan linjoilla. Arvostus on aika huima ja voisi olla perusteltu, jos tulevaisuuden näkymä olisi kirkkaampi. Kilpailu ei kuitenkaan ole vähenemään päin ja uusille tuotealueille laajentuminen voi epäonnistua. Mielestäni myös Verkkokauppa.comin oma virallinen 10 prosentin liikevaihdon kasvutavoite on verkkokaupalle erittäin vaatimaton. Tämän lisäksi yhtiön omavaraisuusaste on aika matala (21 prosenttia) ja yhtiöllä on myös 4,3 miljoonaa euroa pääomalainaa.
En tosin ole yhtä skeptinen kuin Suomi24-sivuston keskustelun nimimerkki Tyhmiltä rahaa, joka toteaa, että ”Listautumisella haetaan pääomaa. Firma voi mennä konkkaan kun hävisi Teosto kiistan digitallentimien teostomaksuista. Listautumishinta on järjetön. Eurooppalainen nettikauppa syö tämän suomalaisen pientoimijan.”
En todennäköisesti tule osallistumaan Verkkokauppa.comin osakeantiin, mutta olen vakuuttunut siitä, että mielenkiintoisin tapa vaurastua on sijoittaa kiinnostaviin kasvuyrityksiin, jonka liiketoimintaa ymmärtää. Olen itse vähemmistöosakkaana sekä hallituksen jäsenenä Finnish Design Shopissa ja WordDive:ssa. Muita verkkokauppaomistuksiani ovat Hedbergs Guld, CDON.com Group, China Dang Dang ja Vipshop. Seuraan mielenkiinnolla myös mm ruotsalaista Sportamorea, saksalaista Zooplussaa ja Amazonia.

Nicolas Fogelholm

Founder, Member of the Board

Nicolas eli kavereiden kesken Nico on yksi Tulos Helsingin perustajista ja yksi Suomen tunnetuimpia verkkokaupan konsultteja. Nico on bisnesorientoitunut humanisti, jonka kansainvälinen verkkokauppaura alkoi jo vuonna 2001.

Nico auttaa verkkokauppoja ja brändejä kansainvälistymään. Verkkokaupan lisäksi häneltä löytyy osaamista erityisesti Google- ja Facebook-mainonnan saralta.

Tuloksen lisäksi Nico toimii hallituksen jäsenensä kuudessa muussa yrityksessä. Hänen vapaa-aikaansa kuluu muun muassa lasten kanssa sähkökilpa-autoillen, mökkeillen, kasvihuoneviljelmiä hoitaen ja vanhoja amerikanrautoja tuunaten.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio