Kaikki julkisuus ei ole enää hyvästä

Hakukoneoptimoinnin harmaammilla alueilla liikkuvat eivät ole kaihtaneet törkeimpiäkään keinoja hakutulosten parantamiseksi. New York Times tarttui yhteen näistä, asiakkaiden kyykyttämiseen linkinrakennustaktiikkana ja sai Googlen hakutiimiläiset suodattamaan aamukahvinsa keuhkojen kautta.
Artikkelissa esiintyvä putiikki (ei siis Google) yrittää järjestelmällisesti suututtaa asiakkaansa, jotta he kävisivät lyttäämässä yrityksen Internet arvostelupalveluissa. Lopputulos: linkkiprofiili sekä sijoitukset sen kuin kehittyvät.

Imperiumin vastaisku

Artikkelissa suomittiin ansiokkaasti Googlea, joka otti asian nopeasti käsittelyyn. Google kertoo kehittäneensä algoritmin, jolla saadaan karsittua hakulistauksista huonoja asiakaskokemuksia tuottavat yritykset.
Ymmärrettävistä syistä Google ei paljasta algoritminsa hienouksia, mutta kertoo sentään, miten se ei toimi (manuaaliset poistot indeksistä, sentimentaalinen analysointi, kuluttaja-arviointien tuonti hakutuloksiin).

We can say with reasonable confidence that being bad to customers is bad for business on Google.

Hienoa – vai onko?

Googlen pyrkimys kuulostaa jalomieliseltä. Hyvät, palvelevat brändit ja verkkosivut pitävät tyytyväisenä sekä asiakkaat, että Googlen. Ratkaisu on tuskin mikään graalin malja, vaan yksi parannus muiden joukossa. Kysymys kuuluu kuinka suuri vaikutus sillä on ja kuinka helppoa sitä on huijata?
Tarkoitus on varmasti karsia pois pahimmat ylilyönnit. Pelkkiä positiivisia kommentteja keräävät yritykset kun ovat epäilyttäviä. Myös negatiivisella palautteella on paikkansa, kuten Jim Sterne toteaa kirjassaan Social Media Metrics:

All those previously mentioned studies have also shown that a single negative review dramatically raise the credibility of all the other.

Negatiivista hakukoneoptimointia tekeville tämä saattaa antaa uusia mahdollisuuksia kilpailijoiden sijaintien torppaamiseen hakutuloksissa. Toivotaan, että Google on tällä kertaa tehnyt huolellista jälkeä ja ottanut tämänkin huomioon.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio