Janni Backman 17.2.2023

Jodel – Trollien juorupalsta vai hyödyllinen haku- ja vinkkikone?

Mikä Jodel?

Jodel on sijaintiin ja anonyymiyteen perustuva keskustelupaikka, josta monella saattaa olla ennakkoluuloja nimettömyyden vuoksi. Ennakkoluulot voi kuitenkin heittää romukoppaan, sillä Jodel on paljon enemmän kuin trollien juorupalsta. Jodelista haetaan tietoa, vertaistukea, vinkkejä/neuvoja eri aiheisiin, etsitään kavereita/kumppania ja jaetaan viihteellistä sisältöä (kuvia, vitsejä yms.). Jodelin trendit vuodelle 2023 ovat vastuullisuus, merkityksellisyys, asiallisuus, interaktiivisuus, tiedonhaku ja työnantajamielikuva.

Jodelin kuukausittainen käyttäjämäärä Suomessa on 360 000. Käyttäjistä valtaosa (94%) käyttää sovellusta keskustelujen seuraamiseen ja lähes joka kolmannes luo itse sisältöä. Jodelin käyttäjä on useimmiten korkeakoulutettu 18-35 -vuotias kaupunkilainen. Naisia Jodelin käyttäjissä on pieni enemmistö (54%).

Jodelissa korostuvat moninaiset keskustelut ja monille aiheille onkin omat kanavansa: esimerkiksi työelämään liittyvää keskustelua käydään #työelämä -kanavalla, Facebookin ”Naistenhuone” -ryhmän vastaava kanava Jodelissa on #naiset, itseään voi viihdyttää #dadjokes -kanavalla ja ravintolavinkkejä voi kysyä #ravintolavinkit -kanavalla, vain muutamia mainitakseni. Jodel perustuu paikallisuuteen ja sisältö on erilaista Seinäjoella ja Turussa. Näillä saatesanoilla onkin turvallista sanoa, että Jodel on tehokas kanava tavoittaa nuoria kaupunkilaisia.

Mainonta Jodelissa

Orgaanisten jodlausten lisäksi Jodelissa voi myös mainostaa ja näin ollen yritykset ovat löytäneet tiensä pelipaikoille. Jodelissa on useita vaihtoehtoja mainosmuodoille ja kevyimmillään sisällöntuotantoa tarvitaan vain lyhyen tekstin pätkän verran. Tutkimusten mukaan z-sukupolvi ja milleniaalit kaipaavat brändeiltä aitoutta sekä vuorovaikutusta ja tähän Jodel onkin oivallinen kanava, sillä mainontaa voidaan tehdä hyvinkin keskustelevasti esimerkiksi Boosted Postien avulla. 

BOOSTED POST

Boosted Post on Jodelin natiiviformaatti, joka on käytössä yhdellä mainostajalla kerrallaan vuorokauden ajan. Sisältönä voi olla teksti, kysely, kuva tai video. Boosted Postia voi hyödyntää esimerkiksi dialogin käymisessä kohderyhmän kanssa. Kommentointi on mahdollista pitää myös suljettuna, jos ei keskustelua kaipaa.

KELLUVA BOOSTED POST -MAINONTA

Uutuutena Jodelissa on mahdollista aloittaa myös pidempiaikainen jatkuva mainonta. Tässä mainosmuodossa kampanja-ajan tulee olla vähintään kolme kuukautta. Omaan kampanjapakettiin voi valita haluamansa määrän (5 tai 10 kpl) Boosted Posteja. Hyötynä on edullinen hinta, iso toisto ja tavoittavuus. Mainosmateriaalina käytössä ovat samat formaatit kuin tavallisessa Boosted Posteissa, ainoastaan kommentointi on kelluvassa mainonnassa aina kiinni. Aineistoa voi halutessaan muuttaa kampanjan aikana.

DISPLAY

Display on niin sanotusti perinteisempää mainontaa Jodelissa. Mainosformaatteina ovat kuva tai video. Display -mainontaa voidaan kohdentaa iän, sukupuolen tai sijainnin mukaan. Display -kampanja on hyvä kampanjamuoto, jos tavoitteena on esimerkiksi kasvattaa tunnettuutta ja kampanja-aika on pidempi.

OHJELMALLINEN

Jodeliin voidaan nostaa myös ohjelmallisen bannereita. Ohjelmallisessa mainonnassa kohdennusmahdollisuudet ovat ikä ja sukupuoli, jos käytössä on ensimmäisen osapuolen dataa. Sijoitteluina ovat Jodelin pääsyöte ja kanavat. 

OMA KANAVA

Mainontaa varten on mahdollista luoda myös oma kanava. Kanavapaketteihin kuuluu tietty määrä Boosted Posteja ja kanavat ovat löydettävissä tietyn ajan (valittavissa 3kk, 6kk tai 12kk).

CASE: White Claw

Toteutimme asiakkaallemme White Clawlle kesän 2022 aikana monikanavaisen kampanjan, jonka mediapaletin yhtenä kanavana oli Jodel. White Clawn pääasiallisena kohderyhmänä oli yliopistokaupunkien nuoret aikuiset, jotka ovat kiinnostuneita musiikista sekä festareista ja White Claw haluttiin yhdistää kesän musiikkitapahtumiin sosiaalisen median kautta. Kampanjan tavoitteena oli taata vahva mediapresenssi kesäsesongin ajaksi sekä tavoittaa White Clawn kohderyhmä relevanteissa kanavissa festareiden aikaan. 

Kampanjatulokset Jodelissa lämmittivät konsultin mieltä: lähes kaikissa osa-alueissa ylitimme benchmark -luvut niin, että heilahti!

Kampanjassa käytimme sekä Display että Boosted Post -mainontaa. Display -mainonnassa ajettiin videomainoksia läpi kesän tarkoituksena lisätä White Clawn tunnettuutta, ja bränditunnettuuden kasvaessa rohkaista kokeilemaan tuotetta. Lisäksi teimme kampanjan aikana täsmäiskuja festarikaupunkeihin paikallisilla Boosted Posteilla festarien aikaan. Boosted Posteja tehtiin kesän aikana yhteensä 10 kpl ja niiden pääviesti oli toivottaa mukavia festarihetkiä White Clawn kanssa.

Kokonaisuudessaan kampanjan tulokset puhuvat siis puolestaan. Benchmarkien ylitys sekä laadullisilla (klikkiprosentti, videonkatseluprosentti) että määrällisillä (tavoittavuus) mittareilla kertoo siitä, että kampanja on tavoittanut oikeaa, tuotteesta kiinnostunutta kohdeyleisöä. Orgaanisten Google-tulosten voidaan ajatella reflektoivan markkinan tilannetta ja kampanja-aikana White Claw -hauissa oli selkeä piikki. Lisäksi pitkäjänteisellä tekemisellä saimme kasvatettua orgaanisten Google-hakujen määrää 133 % edellisten 12 kuukauden aikana (2021-2022).

Kampanja sai kiitosta asiakkaalta ja myös konsultti oli tuloksiin tyytyväinen. Toivottavasti tälle kesälle keksimme jotain yhtä hauskaa!

Jodel – Suomi – Jodel -sanakirja

Jodlaus = postaus Jodelissa

Jodlaaja = Jodelin käyttäjä

Upvote, UV = positiivinen ääni (verrattavissa FB/IG tykkäykseen)

Downvote, DV = negatiivinen ääni

OJ = original jodler, jodlauksen aloittaja

Karma = jodelin aktiivisuusmittari

Kanava = tiettyä aihetta koskeva keskustelualue

(Lähde: Improve Media)

Kaipaatko apua uusien kanavien kokeilussa?

Janni Backman

Senior Social Media Consultant

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio