Pauliina Ihalainen 29.5.2023

Hyvä somecopy – 7 vinkkiä onnistumiseen

Nopeatempoisessa somevirrassa lukijan huomio on herätettävä ensimmäisten sekuntien aikana, oli kyseessä kuva- tai videojulkaisu. Ensimmäiset sekunnit pätevät myös copytekstiin, kohderyhmä täytyy koukuttaa heti ensimmäisessä lauseessa. 

Tässä blogissa copytekstillä tarkoitetaan yrityksen/brändin julkaisun tekstiä, joka kirjoitetaan heti käyttäjän tilin nimen jälkeen ennen kuvaa tai videota – oli kyseessä orgaaninen postaus tai mainos.

 Miten kirjoittaa hyvä somecopy

Mitä sitten on hyvä muistaa? Tässä muutamia vinkkejä, joilla pääset alkuun: 

1. Tuo viestin kärki esiin välittömästi.

Tilastollisesti lyhyet ja ytimekkäät copyt purevat paremmin kuin pitkäksi venytetyt jaarittelut. Tavoitteena on saada lukija kiinnostumaan aiheesta, klikkaamaan eteenpäin, tekemään ostoksen, kommentoimaan tai reagoimaan julkaisuusi. 

2. Mieti, miten eri kanavissa puhutellaan yleisöä.

LinkedInissä korostuu ammatillisen verkoston vahvistaminen sekä brändien ja yritysten seuraaminen, kun taas Instagramissa kevyemmän sisällön rooli on huomattavasti suurempi. 

3. Huomioi, miten copyteksti näkyy eri sijoitteluissa.

Muista, että Stories-sijoitteluissa ei ole paikkaa lisätä copya. Teksti on siis suositeltavaa lisätä kuvaan jo sen tekovaiheessa. 

4. Hyödynnä jokaisen somekanavan omia copyn merkkimäärä-suosituksia.

Twitterissä somecopyn merkkiraja on kiinteä 280 merkkiä, kun taas Facebookissa 125 merkkiä on suositeltava pituus koukuttamaan lukijat. TikTokissa ja Snapchatissa merkkimäärä on vieläkin lyhyempi. 

5. Käytä luovuuttasi ja AB-testaa.

Copyissa saa ja pitääkin käyttää luovuutta, tehdä erilaisia versioita ja testata, mikä puree juuri kyseiseen kohderyhmään. Käytä emojeita tilanteen mukaan tuomaan persoonallisuutta. Voit myös testata tekoälyn luomaa versiota, miten se toimii verrattuna omaan luovuuteen. 

6. Pidä mielessä postauksen tavoite, hyödynnä sitä copytekstissä ja kehota käyttäjiä toimimaan sen mukaisesti.

Jos haluat, että kohderyhmä lukee, vaikka blogitekstin, lisää copyyn esimerkiksi ”lue lisää blogista”. Jos tavoitteena on saada käyttäjä tekemään verkkokauppaostos, copyssa voi olla kehotteena ”tutustu ja tilaa”. 

7. Pohdi koukuttavan copytekstin lisäksi postauksen tai mainoksen kokonaisuutta.

Huomioi myös se, miten copyteksti luo visuaalisuuden kanssa yhtenäisen kokonaisuuden. 

Kaipaatko apua somecopyjen kirjoittamiseen ja somemarkkinointiin? Ota yhteyttä, me autamme! 

Pauliina Ihalainen

Social Media Consultant

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio