Haluaisitko olla kolibri? Google haluaa – katso miksi!

Google pyrkii jatkuvasti parantamaan hakutulosten laatua. Niiden pitää vastata entistä paremmin käyttäjien kulloiseenkin tiedontarpeeseen ja hakutilanteeseen. Valtavan tietomäärän järjestämiseen järkeviksi hakutuloksiksi Google käyttää yli kahtasataa eri kriteeriä.
Hakutulosten jalostamisen prosessia kutsutaan algoritmiksi. Olet ehkä kuullut Pandasta, Pingviinistä ja viime aikoina Hummingbirdistä – Google on nimennyt uusimpia päivityksiä eläinten mukaan.

Googlelle kolibrin nopeus ja tarkkuus

Google korjaa algoritmia aina välillä. Oman sivuston saaminen hakutulosten kärkeen on näin ollen tullut hankalammaksi.
Enää linkkien suuri määrä ei pelkästään riitä, vaan niiden pitää olla mielekkäitä linkityksiä laadukkailta sivustoilta. Vaikka sivustolla kuinka käytetään oikeita avainsanoja, joilla käyttäjät hakevat, se ei välttämättä auta, jos sisältö on merkityksetöntä. Google haluaa, että sivustoille luodaan kiinnostavaa sisältöä, jolla on arvoa käyttäjille.
Syyskuun lopulla Google ilmoitti ottaneensa käyttöön kokonaisvaltaisesti päivitetyn algoritmin, joka sai nimekseen Hummingbird. Google halusi kolibrin ominaisuudet: nopeuden ja tarkkuuden.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hakukone kytkee käytetyt hakusanat yhteen yhä paremmin, ja pyrkii ymmärtämään hakulausekkeiden merkityksen. Näin käyttäjät johdatettaisiin oleellisen tiedon ääreen nopeammin ja tarkemmin.

Teoksen Art of SEO kansi.
Art of SEO kirjan kirjoittajat ovat olleet kaukonäköisiä.
Jo vuoden 2011 painoksen kannessa on kolibrin kuva.

Avainsanoista asiakokonaisuuksiin

Kaikki Google-haun uudet ominaisuudet eivät taida vielä toimia Suomessa. Yhdysvalloissa voisi hakea vaikkapa sanoilla “how old is barack obama”, ja Google antaisi vastauksen suoraan hakutulosten kärkeen omaan tietoruutuunsa.
Jos seuraavaksi hakisi “how tall is he”, Google yhdistäisi he-pronominin Barack Obamaan, ja jälleen vastaus tulisi valmiiksi erilliseen tietoruutuun. Google haluaa siis keskustella!
Jälkimmäisessä haussa ei tarvinnut edes käyttää avainsanaa! Googlen tavoitteena on ymmärtää asiakokonaisuuksien ja käyttäjän hakuhistorian perusteella, mitä hän haluaa, vaikka sitä ei suoraan sanota. Avainsanojen merkitys vähenee ja yhtenäisten, tiettyyn teemaan liittyvien asiakokonaisuuksien merkitys kasvaa.

Mitä tämä tarkoittaa hakukoneoptimoinnin kannalta?

Ei mitään uutta auringon alla, sanoi jo Saarnaaja. Olemme havainneet todennäköisesti Hummingbirdin vaikuttaneen ainoastaan sellaisiin sivustoihin, jotka tuovat tietoa yhteen muista verkkosivustoista, tai joissa ei ole ollut mitään ainutlaatuista sisältöä. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi jotkin verkkokaupat, joissa käytetään samoja tuotekuvauksia kuin tuhannet muutkin verkkokauppiaat ympäri maailmaa.
Hakukoneoptimoinnin alalla on kohistu muutoksista, mutta asiantuntijoiden kirjoitukset ovat päättyneet aina samaan johtopäätökseen:

  • Sivustolle tulee edelleen luoda ainutlaatuista, tasokasta ja käyttäjälähtöistä sisältöä, joka vastaa kohderyhmän tiedontarpeeseen.
  • Sisältökokonaisuudet kannattaa merkitä mikroformaateilla hakukoneen työn helpottamiseksi.
  • Sivuston on oltava hakukoneen saatavilla, indeksoitavissa ja käyttäjien helposti jaettavissa.
  • Sisältöjä tulee tehdä tunnetuksi sosiaalisen median signaalien ja muun markkinoinnin avulla.

Jatka siis samalla hyvällä tavalla kuin tähän asti. Tuloksen asiakkailla nämä asiat on otettu huomioon jo pitkään. Jos et ole varma, ovatko sisältösi tehty hyvien käytäntöjen mukaan, ota yhteyttä Tulokseen, selvitetään asia yhdessä!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio