Sofie Segercrantz 29.7.2014

Hakusanamainonnan tulevaisuus: Shopping-mainokset

Merchant Center ja tuotesyöte

Google Merchant Center on erillinen työkalu, joka toimii sekä Shopping-mainoksien että dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin perustana. Google Merchant Center -työkalulla hallinnoidaan verkkokaupan tuotesyötettä. Tuotesyöte on käytännössä tiedosto verkkokaupassa myytävistä tuotteista ja niiden ominaisuuksista kuten tuotteen nimi, väri ja hinta. Tiedosto sisältää myös linkit tuotekuvaan ja tuotesivulle. Vaaditut tiedot tuotteista vaihtelevat maakohtaisesti ja Google tarjoaa avuksi erittäin kattavan listauksen. Tuotesyöte mahdollistaa entistä monipuolisempaa mainontaa, jossa  verkkokaupan yksittäiset tuotteet pääsevät aiempaa paremmin esille.

Shopping-mainokset

Shopping-mainokset ovat kuvallisia tuotemainoksia jotka ilmestyvät hakutulossivun oikeaan reunaan. Tämä mainosmuoto on aiemmin kulkenut nimellä Product Listing Ads (PLA), mutta on helmikuussa tapahtuneen uudistuksen jälkeen kantanut  nimeä ” Shopping”.

shopping-mainokset

Esimerkki Shopping-mainoksista (Lähde: google.co.uk).

Shopping-mainokset koostuvat tuotekuvasta, otsikosta, hinnasta ja kaupan nimestä. Tuotesyötteessä olevia tietoja käytetään sekä mainoksien luomiseen että näkyyvyden määrittämiseen, joten hyvälaatuinen, runsaasti tietoa sisältävä tuotesyöte lisää näkyvyyttä ja mainonnan toimivuutta. Mainokseen saa myös lisättyä Adwordsin kautta helposti muunneltavissa olevan, lyhyen mainosviestin, esimerkiksi ”ilmainen toimitus!” tai ”Alennukset jopa –50%”.

Shopping tuo asiakkaan askeleen lähemmäksi ostoa ja antaa enemmän tietoa yksittäisistä tuotteista kuin tavallinen Adwords-mainos. Shopping-mainokset ovat myös yksi harvoista tavoista tuoda kuvia Googlen hakutulossivulle. Sen lisäksi että kuvallinen mainos herättää enemmän huomiota, niitä voi myös olla enemmän. Hakutulossivuilla vain yksi tekstimainos per mainostaja voi näkyä kerralla, jolloin se mainos, joka parhaiten vastaa hakutermiä pääsee esille. Shopping-mainokset toimivat hieman eri tavalla, ja yhden mainostajan kaikki hakua vastaavat mainokset voivat näkyä samassa hakutuloksessa. Yllä olevassa kuvassa kaksi mainostajaa (achilles heel ja SportShoes) ovat saaneet enemmän kuin yhden tuotemainoksen näkyviin Shopping-tuloksiin.

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi

Onko tämä skenaario tuttu: Käyt suuren, kansainvälisen verkkokaupan sivuilla tutkimassa tuotteita ja sen jälkeen nämä samaiset tuotteet seuraavat sinua ympäri internetiä erinäissä bannerimainoksissa?

dynaaminen-uudelleenmarkkinointiEsimerkki dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista.

Perinteisellä uudelleenmarkkinoinnilla kohdistetaan sisältöverkossa mainontaa jo sivustolla vierailleille siinä toivossa, että kävijät palaisivat takaisin verkkokauppaan ja ostaisivat. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi vie tämän kohdennustavan ihan uudelle tasolle. Sen sijaan että kaikille sivuilla vierailleille näytettäisiin samat staattiset bannerit, käytetään hyväksi tuotesyötteen tietoja. Tuotekuvilla räätälöidään jokaiselle kävijälle oma, dynaamisesti rakentuva banneri, joka näyttää kävijälle vain häntä kiinnostavat tuotteet. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi tuo mainostajalle myös tiedon missä vaiheessa ostoputkea kävijä poistui sivuilta, jolloin mainota voidaan optimoida sen perusteella.  Kokemukseni mukaan dynaamiset bannerit herättävät enemmän mielenkiintoa ja konvertoituvat staattisia bannereita paremmin.

Miltä nämä uudet Adwords-mainosmuodot kuulostavat, ja oletko jo kokeillut? Kerro näkemyksesi kommenteissa tai lähetä minulle sitä kautta kysymys Shopping-mainoksiin tai dynaamiseen uudelleenmarkkinointiin liittyen. Keskustelen mielelläni aiheesta Twitterissä, löydät minut nimimerkillä @FieSegercrantz.

Sofie Segercrantz

Team Lead and Senior Paid Search & Social Media Consultant

Sofie työskenteli Tuloksella vuosina 2013–2020 useissa maksetun mainonnan asiantuntijarooleissa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio