Hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä?

Onko julkaisujärjestelmäsi jo ”hakukoneoptimoitu” ja sivustollasi on hyvää sisältöä? :)
Hakukoneet arvostavat hyvää sisältöä, mutta ”hakukoneystävällinen” julkaisujärjestelmäsi saattaa estää hakukoneiden pääsyn sisältöösi. Kilpailijoiden sivut löytyvät hakutulosten kärjestä, eikä omaa ”hakukoneoptimoitua” sivustoasi löydy mistään. :(
Onko julkaisujärjestelmäsi oikeasti hakukoneystävällinen? Lue lisää ja tutustu hakurobotin arkipäivään. Näin se yrittää saada tolkkua hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmäsi sisällöstä.
hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä?
Avaa isompi kuva tästä: hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä?

1. Estääkö robots.txt hakurobottia lukemasta sivustosi sisältöä?

Julkaisujärjestelmän juureen unohtunut testauksen aikainen robots.txt saattaa estää hakukoneita indeksoimasta sivustosi sisältöä. Tämä kannattaa tarkastaa osoitteesta www.omaverkkotunnus.fi/robots.txt. Disallow-alkuiset rivit robots.txt tiedostossa rajoittavat hakurobotteja indeksoimasta sivustosi sisältöä. Väärin määritelty Disallow-rivi voi estää sivustosi indeksoinnin kokonaan tai osittain ja hävittää sivustosi hakukoneista.
Google Webmaster Tools on ilmainen työkalu, jonka avulla voit testata, rajoittaako robots.txt oman sivustosi sisällön indeksointia.
Vinkki: Tarkasta pystytkö tarvittaessa muokkaamaan robots.txt tiedoston sisältöä julkaisujärjestelmän kautta. Tämä on yllättävän joustava ja tehokas tapa usean ongelman ratkaisuun.

2. Muuttaako julkaisujärjestelmä sivujen osoitetta sisällön tai navigaation muuttuessa?

Sivustosi alasivujen hakukonenäkyvyys koostuu pitkälti siitä, miten monta sivuston sisäistä tai muilta sivuilta osoittavaa linkkiä osoittaa alasivulle. Jos sivun osoite muuttuu, kaikki vanhat linkit osoittavat vanhaan osoitteeseen ja uuteen osoitteeseen siirtynyt sivu katoaa hakukoneista.
Hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä ohjaa vanhentuneen osoitteen automaattisesti 301 moved permanently ohjauksella uuteen vastaavaan osoitteeseen, jolloin hakukonenäkyvyys siirtyy uudelle osoitteelle. Valitettavasti hyvin harva julkaisujärjestelmä osaa tehdä tämän automaattisesti. Monessa julkaisjärjestelmässä 301-ohjauksen tekeminen ei ole edes mahdollista käyttäjän toimesta.
Vinkki: Tarkasta pystytkö tarvittaessa määrittelemään 301-ohjauksia suoraan julkaisujärjestelmän kautta.

3. Ohjaako julkaisujärjestelmäsi hakurobotit oikeaoppisesti etusivun osoitteeseen?

Testaa kirjoittaa selaimeesi www.omaverkkotunnus.fi ja tarkasta onko osoite edelleen sama, kun etusivusi aukeaa näkyviin. Moni julkaisujärjestelmä ei avaa etusivun sisältöä suoraan verkkotunnuksen juuresta, vaan ohjaa käyttäjän eteenpäin etusivun osoitteeseen. Tässä vaiheessa moni hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä harhauttaa ansiokkaasti hakurobotteja, eikä hakurobotti löydä koskaan reittiä juuriosoitteesta etusivulle. Miksi tämä on ongelma hakukonenäkyvyydelle?
Suurin osa sivustosi linkkimehusta osoittaa suoraan juuriosoitteseen www.omaverkkotunnus.fi. Tämä linkkimehu jää hyödyntämättä mm. seuraavissa skenaarioissa:

  • Julkaisujärjestelmä ohjaa juuriosoitteen 302 moved temporarily ohjauksella etusivulle. Linkkimehu ei siirry etusivulle ja menee hukkaan. Usein julkaisujärjestelmä tekee tässä välissä 2 – n ohjausta ja varmistaa, että hakurobotti eksyy varmasti matkan varrella. Kyseessä on pahamaineinen kreikkalainen uudelleenohjaus, joka menettää 90 % etusivusi linkkipankkiin sijoitetusta linkkipääomasta.
  • Julkaisujärjestelmä päättelee kävijän IP-osoitteesta, mihin kieliversioon käyttäjän selain ohjataan. Jenkkilästä saapuva hakurobotti ei päädy koskaan juuriosoitteesta suomenkieliselle etusivulle, eikä suomenkielinen osuus löydy hakukoneista.
  • Julkaisujärjestelmä päättelee selaimen kieliversiosta osoitteen, johon käyttäjän selain ohjataan. ”Hakurobotin käyttämä selain” ei puhu normaalin ihmisen kieltä ja pahimmassa tapauksessa se jää jumiin juuriosoitteeseen, eikä sieltä löydy mitään sisältöä indeksoitavaksi.

Julkaisujärjestelmäsi tulisi huomioida, että myös hakurobotit löytävät linkeistä rakentuvan esteettömän polun juuriosoitteesta etusivulle. Tämä voidaan tarkastaa Google Webmaster Toolsin Fetch as Google Bot toiminnon avulla. Tämä toiminto kertoo vaihe vaiheelta, minne Googlen hakurobotti päätyy juuriosoitteeseen saapuessaan.

4. Julkaisujärjestelmä näyttää samaa sisältöä monessa eri osoitteessa

Kaikki julkaisujärjestelmät generoivat samaa sisältöä useisiin eri osoitteisiin. Ehkä hakukoneystävällisyys pyritään varmistamaan tällä tavalla ja toivotaan, että hakurobotti löytäisi ainakin yhden version tuplasisällöstä. Tämä ei pidä valitettavasti paikkaansa.
Kyseessä on paha tuplasisältöön liittyvä ongelma, joka laimentaa linkkivoimaa ja hämmentää hakukoneita. Hakurobotti haluaisi näyttää vain yhden version sisällöstä hakutuloksissa, mutta julkaisujärjestelmän generoima tuplasisältö aiheuttaa robotille informaatioähkyn, eikä mikään versio löydy hakutuloksista. Ongelma voidaan ratkaista rel canonical tagin tai tuplasisältöä estävien meta tagien avulla.
Vinkki: Varmista pystytkö lisäämään sivukohtaisia rel canonical tai meta noindex tageja sivustollesi suoraan julkaisujärjestelmän kautta.

5. Unohtuuko tärkeä sisältö syvälle sivuston arkiston uumeniin?

Isommilla sivustoilla on monta tasoa erilaisia kategorioita ja tärkeiden tuotteiden ja palveluiden esittelyt löytyvät vasta syvältä sivuston arkiston uumenista. Jos hakurobotilla on linkkejä pitkin pitkä matka tärkeään sisältöön, se vierailee harvoin näillä sivuilla ja antaa sivujen sisällölle pienen painoarvon hakutuloksissa. Tämä ongelma ratkeaa, jos julkaisujärjestelmäsi avulla pääsee helposti rakentamaan erilaisia sisäisiä linkityksiä (tagipilvet, apunavigaatiot) normaalien navigaatioiden lisäksi. Tehokkaan sisäisen linkityksen avulla hakurobotit löytävät useampia polkuja tärkeään sisältöön ja antavat näille sivuille enemmän painoarvoa hakutuloksissa.
Haluatko valita oikeasti hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmän? Tilaa Tuloksen laatima hakukoneystävällisen julkaisujärjestelmän vaatimusmäärittely ja tarkasta, että julkaisujärjestelmäsi tekniikka on kunnossa. Ota rohkeasti yhteyttä!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio