Googlen ulkoasu muuttuu taas – testaa uusi mainosmuoto!

Tulos Helsinki on jo useita vuosia ollut Google Partner -yritys. Tämä tarkoittaa, että saamme ensimmäisenä Suomessa kokeilla asiakkaillemme uusia mainosmuotoja. Viime vuonna tällainen uutuus oli Google Sponsored Promotions eli Gmail-sähköposteissa näkyvät GSP-mainokset. Nyt kokeiluun saadaan uutuus Google Shopping Teaser, eli hakutulossivulla näkyvät GST-mainokset.

Kuva- ja tekstimainoksia aloitussivulle

GST-mainosten ajatuksena on näyttää käyttäjälle hänen aikaisempaan selaus- ja hakuhistoriaansa sopivia tuotteita. Google-haun aloitussivulla on kaksi vaakakuvapaikkaa tai kolme pystykuvapaikkaa, joiden yhteyteen saa lyhyen tekstilinkin.
Linkkitekstin maksimimerkkimäärä on sama kuin hakusanamainosten ensimmäisellä rivillä, 25 merkkiä välilyönteineen. Kuvan ja tekstin lisäksi mainoksissa näkyy pieni, keltainen, hakutuloksista tuttu Mainos-tunnus.

Rajattu testikäyttö – näet itse, oletko mukana

GST-mainokset näkyvät alkuvaiheessa vain tietylle kohderyhmälle, jotta mainosmuodon toimivuutta pystytään seuraamaan tarkemmin. Kokeiluluonteen vuoksi niille käyttäjille, jotka voivat nähdä GST-mainoksia, näkyy toistaiseksi harmaa konversiopikseli jossain kohdassa Google-haun aloitussivua. Testikäyttöön tekemällämme Google-tilillä tämä pikseli näkyi lähellä Google-logoa.

Uuden mainosmuodon kohderyhmään valinnastan kertova konversiopikseli löytyi läheltä Google-logoa kuvan nuolen osoittamasta paikasta.
Uuden mainosmuodon kohderyhmään valinnasta kertova konversiopikseli löytyi läheltä Google-logoa kuvan nuolen osoittamasta paikasta.

Kohdennus perustuu hakukäyttäytymiseen ja selaushistoriaan

Uusien GST-mainosten kohdentaminen perustuu Googlen display-mainonnasta tuttuun tapaan käyttäjien selaushistoriaan ja aikasempaan hakukäyttäytymiseen. Avainsanakohdennusta ei käytetä, sillä mainokset näytetään jo ennen kuin haku ehtii tapahtua. Tämä on myös uutta Googlelle, sillä tämä mainosmuoto on ensimmäisiä, joka perustuu mainosten näyttämiseen niin kutsutulla push-taktiikalla. Aiemmat mainosmuodot ovat perustuneet käyttäjän tarpeeseen vastaamiseen (pull-taktiikka).
Googlen pohjoismaisen myyntiasiantuntijan Måtts Guttssonin mukaan push-taktiikkaan perustuvia mainosmuotoja saattaa tulla jatkossa enemmänkin. Partner-toimistoille järjestetyssä infotilaisuudessa väläyteltiin jopa mahdollisuutta, että Android-käyttöliittymällä toimiviin mobiililaitteisiin tulisi vastaavia mainoksia suoraan lukitusnäytölle.

GST-mainokset aloittavat edullisilla klikkihinnoilla

Koska mainosmuoto on vasta kokeilukäytössä, näkyvyyttä saa varsin edullisilla klikkihinnoilla. Kokemuksemme mukaan klikkihinnat jäävät vain 0,01–0,02 senttiin, mutta täysin uudenlaisen mainosmuodon huomioarvo on niin suuri, että klikkausprosentit ovat olleet huikeita: 17,8–22,4 prosenttia!
Suosittelemme GST-mainonnan kokeilemista erityisesti verkkokaupoille ja reseptisivustoille, joilla on tarjota visuaalista materiaalia. Näyttävät kuvat toimivat näillä mainospaikoilla parhaiten.
Kokeile nyt GST-mainontaa – ota yhteyttä mainonnan tiimiimme alla olevalla lomakkeella, niin palaamme asiaan heti 1.4. jälkeen.

Hups! Emme löytäneet lomakettasi.


 

Esimerkkejä siitä, miltä GST-mainokset näyttävät

Olemme testanneet GST-mainoksia sekä Tuloksen omassa markkinoinnissa että muutamille asiakkaillemme. Tässä esimerkkejä siitä, miltä mainokset voivat näyttää.
Tuloksen omia mainoksia:

Tuloksen omia GST-mainoksia.
Tuloksen omia GST-mainoksia.

 
Vaatetusalan yrityksen mainoksia:
Vaatekaupan GST-mainoksia.
Vaatekaupan GST-mainoksia.

Elintarvikealan yrityksen mainoksia:
Reseptisivuston GST-mainoksia.
Reseptisivuston GST-mainoksia.

Edit 4.4.2016: Taisimme hiukan innostua Googlen taannoisesta mainospaikkamuutoksesta aprillipäivän jekutuksen muodossa. Toivottavasti pilamme ilahdutti lukijoitamme – olemme ottaneet yhteyttä kaikkiin GST-mainonnasta kiinnostuneisiin.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio