Sofie Segercrantz 29.11.2018

Google Signals – enemmän dataa kävijöistäsi

Loppukesästä Google avasi julkisen betan uudesta Google Analytics -ominaisuudesta, Google Signalsista. Aktivoimalla Google Signalsin Google Analyticisissa, Google alkaa yhdistämään sivuston kävijätiedot tunnistettuihin, kirjautuneisiin Google-tileihin. Lopputuloksena Google Analyticsiin tulee lisää tietoa laitteiden välisistä siirtymistä (en: cross-device reports) ja sen avulla uudelleenmarkkinoinnista tulee entistä tehokkaampaa.
Google hyödyntää Google-tilien kirjautumistiedot tunnistamaan kävijät ja yhdistämään eri laitteilla tehdyt sivustokäynnit toisiinsa. Alalla on pitkään spekuloitu sitä, miten ja milloin Google alkaa hyödyntämään kaupallisiin tarkoituksiin niitä tilitietoja, mitä heillä on. Niitä on nimittäin paljon. Googlella on seitsemän palvelua, joilla jokaisella on miljardi aktiivista käyttäjää.
Kun Google Signalsin kytkee päälle, raporttinäkymään Yleisöt (Audience)-osion alle ilmestyy uusia raportteja nimellä Laitteet (Cross-Device). Kun Google Signals on ollut hetken päällä ja kerännyt dataa, raporteista voi tutkia esimerkiksi erilaisten laitteiden käyttöä ostoprosessin aikana. Eli saadaan selville, minkälaisella laitteella kävijä tuli ensimmäistä kertaa sivustolle ja mille laitteelle kävijä mahdollisesti siirtyi tekemään lopullisen ostoksen. Myös eri laitteiden käyttötapaa voidaan tutkia raporttien avulla. Tämä tehostaa markkinointia ja auttaa ymmärtämään kävijää, kun nähdään eri laitteiden ja käyntien yhteispeli omalla sivustolla.
Google Signals on tällä hetkellä betassa, eli työkalua testataan ja kehitetään jatkuvasti. Silmäilemällä Googlen taulukkoa tuetuista ja ei-tuetuista ominaisuuksista saa kuvan siitä, mihin työkaluihin ja raportteihin Google Signalsin voi mahdollisesti hyödyntää tulevaisuudessa.
Google Signals tuo uuden ulottuvuuden sivuston ja kävijädatan analysointiin sekä tehostaa mainontaa erittäin pienellä vaivalla, ja suosittelen siksi lämpimästi kytkemään ominaisuuden päälle Google Analyticsissä. Kuitenkin ennen kuin laitat seurannan päälle, suosittelen varmistamaan, että sivustonne rekisteriseloste kattaa tämänkaltaisen henkilötietojen käytön.

Sofie Segercrantz

Team Lead and Senior Paid Search & Social Media Consultant

Sofie tuli Tulokselle trainee-ohjelman kautta vuonna 2013 ja on kehittynyt sittemmin todelliseksi digimarkkinoinnin moniosaajaksi. Nykyään hän keskittyy Tuloksella erityisesti Google-mainontaan, web-analytiikkaan ja esimiestehtäviin.

Sofie kehittää aktiivisesti Tuloksen yhteisiä työskentelytapoja ja pitää projektit järjestyksessä. Hän on aina valmis auttamaan muita ja taitava organisoimaan työskentelyä. Sofie suhtautuu aina positiivisesti uusiin tilaisuuksiin, tehtäviin ja ihmisiin.

Sofie on lauta- ja korttipelien suuri ystävä. Lisäksi hän rentoutuu vapaa-ajallaan crossfitin, kotoilun ja ruuanlaiton merkeissä. Hän myös matkustelee aina mahdollisuuden tullen.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio