Google muuttaa AdWords-tekstimainoksen rakennetta
Joka vuosi Google tekee erinäisiä pieniä ja suuria muutoksia AdWordsin kohdennuksiin, mainoslaajennuksiin ja jopa Ad Rank -algoritmiin, joten AdWords-mainonnan asiantuntijana oppi nopeasti elämään jatkuvan muutoksen keskellä. Tänä vuonna muutokset ja uutiset ovat olleet erityisen merkittäviä ja hakumainonnan tulevaisuutta muokkaavia.
Helmikuussa Google luopui hakutulossivun oikean puolen mainospaikoista ja maaliskuussa Google ilmoitti muokkaavansa tulevien kahden vuoden aikana AdWordsin käyttöjärjestelmää, jotta AdWords soveltuisi entistä paremmin ”mobiilikeskeiseen markkinointiin”. Tämän vuoden tähänasti suurin uutinen lanseerattiin viime keskiviikkona (24.5.2016), kun Google Performance Summitissa kerrottiin tulevasta muutoksesta: Extended Ads (ETA). Google ilmoitti aikovansa muuttaa yhtä AdWords-mainonnan ehdottomista kulmakivistä: tekstimainoksen rakennetta ja siten koko hakutulossivun ulkonäköä.

Perinteisen ”Otsikko + 2 kuvaustekstiriviä + näkyvä URL”-mainosrakenteen sijan ETA-tekstimainos koostuu kahdesta otsikkokentästä ja yhdestä, pidemmästä kuvaustekstistä. Näkyvän URL-osoitteen sijaan tilalla olisi muokattava murupolku. Googlen tiedotteessa mainosmuodon kerrottiin palvelevan erityisesti mobiilikäyttäjiä nykyistä paremmin.
Mitä tämä muutos tarkoittaa?
Kun ETA-mainosta katsoo, huomaa heti, että hakumainos ei kohta enää eroa luonnollisesta hakutuloksesta kovinkaan paljon. Otsikot ja leipätekstit ovat suurin piirtein saman pituisia. Mainokset vievät myös entistä enemmän tilaa, kun merkkimäärät kasvavat noin 47 prosentilla mainosta kohden. Tällöin luonnolliset hakutulokset siirtyvät entistä alemmas hakutulossivulla. Myös vanhat nyrkkisäännöt siitä, miten esimerkiksi klikit jakautuvat hakutulossivuilla mainosten ja luonnollisten hakutulosten välillä on arvioitava uudelleen.
Kirjoitin vuonna 2015 hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan yhteistyön hyödyistä. Uudet ETA-mainokset tuovat uuden hyödyn tähän yhteistyöhön: kun mainos ja luonnollinen hakutulos ovat entistä samankaltaisempia, voimme sekä hyödyntää luonnollisten metakuvauksien parhaita käytäntöjä mainonnassa että A/B-testata jokaista uutta metakuvausta ja titleä mainonnassa ennen kuin ne otetaan käyttöön sivustolla.
Mainosmuodon muutoksen lopulliset vaikutukset näemme vasta kun ETA-mainoksesta tulee standardi, ja mainostajat ovat siirtyneet uuteen muotoon kokonaan. Siihen menee luultavasti vielä vuosi. Seuraamme täällä Tuloksella kehitystä tarkasti!