Google Instant Preview – kuinka käy AdWordsille?

Google lanseerasi Instant Preview:n eli välittömän esikatselun hakukoneeseensa. Instant Preview näyttää tältä:

Kuvankaappaus Instant Preview:sta
Tältä näyttää Instant Preview. Missä AdWords-mainokset?

Miten se toimii?

Ominaisuus antaa käyttäjälle mahdollisuuden klikata esikatselun hakutuloksena olevista sivuista, ennen varsinaiselle sivustolle siirtymistä. Esikatselussa näkyy joko:

  • Pelkkä esikatselu
  • Esikatselu, jossa on korostettu hakutermi
  • Esikatselu, jossa on korostettu hakutermi ja hakutermiin liittyvä teksikatkelma

Erityisen mielenkiintoiseksi homma menee hakutuloksissa, joista löytyy AdWords-mainoksia. Google Instant Preview nimittäin aukeaa suoraan oikeanpuoleisten mainosten päälle, joissa ei muuten ole esikatselu-toiminnallisuutta lainkaan.

Mitä pitää ottaa huomioon?

Google antaa Webmaster Central -blogissaan vinkkejä miten hyödyntää uutta ominaisuutta. Monet näistä ovat yleisiä hyvää suunnittelua koskevia neuvoja ja osa teknistä asiaa, jotka korostuvat Instant Preview:n myötä:

  • sivujen selkeä, luottamusta herättävä ulkoasu
  • tekstisisällön semanttinen jäsentely
  • vältä interstitiaaleja ja pop-uppeja
  • vanhalla nosnippet meta tagilla, samoin kuin robots.txt:llä estetyt urlit eivät näytä esikatselua
  • Uusi user agent ”Google Web Preview”

Miten hakukonekäyttäytyminen muuttuu?

Aikaisemmin muut hakutulossivun elementit (title, url, sivun tekstikuvaus) ovat auttaneet päättämään klikkauksen kohteen, mutta nyt kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – tai 160 merkkiä. Tämä tullee aiheuttamaan ainakin seuraavaa:

  • Luonnollisten hakutulosten merkitys kasvaa. Mainoksissa esikatseluominaisuutta ei ole.
  • Verkkosivuston visuaalisen ulkoasun merkitys kasvaa. Luottamusta herättävä selkeä suunnittelu kerää enemmän klikkejä.
  • Myös tekstisisällön merkitys kasvaa. Esikatselut, joista löytyy tekstikatkelma hakutermiä vastaavassa kontekstissa, saanee korkeamman klikkausprosentin.
  • Hakukoneen algoritmiin ei tule muutoksia, joten hakutulosten laatu ei parane. Spämmisivustoilla tulee kuitenkin olemaan tuskallisempi tie kerätä klikit talteen, koska käyttäjä pääsee jo aikaisessa vaiheessa arvioimaan sivustoa kokonaisuutena. Selataanko jatkossa hakutulossivuja pidemmälle?

” We hope you’re as excited about this next step in the search results as we are. We’re looking forward to many more improvements to Instant Previews in the future.”

Google Webmaster Central
Oletko itse jo törmännyt esikatseluun hakutuloksissa? Minkälaisia kauhuskenaarioita sinulla on visioida uuden ominaisuuden myötä? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mihin suuntaan hakukonekäyttäytyminen ja Instant Preview:n kehitys muuttuu.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio