Nicolas Fogelholm 30.11.2010

Google EU:n tutkintaan, koska Google käyttäytyy kuin hakukone :-)

Googlen ja hintavertailusaitti Foundem:in vanha kiista vuodelta 2009 oli tänään monen uutissivuston otsikoissa. Samalla tämä julkisuudessa kokonaan väärin ymmärretty kiista sai uuden ulottuvuuden, kun myös, yllätys yllätys, Microsoft liittyi Foundemin puolelle Googlea vastaan.
EU komissiolle tehdyn valituksen yksi osuus koskee hintavertailupalveluita, joita Google syytösten mukaan laskee keinotekoisesti alemmas hakutuloksissa omia palveluita pönkittääkseen.
STOP, STOP, STOP!
Kyse ei ole, kuten lähes kaikki uutisoivat, siitä että Google keinotekoisesti laskisi muiden verkkopalveluiden sijaintia hakutuloksissa omia palveluita pönkittääkseen. Ymmärrän jos Foundemin omistajat eivät ole iloisia kun heidän verkkopalvelunsa ei sijoitu hyvin Googlessa, kävijämäärät laskevat ja tulot sen mukana. Foundemin perustajien ongelma ei kuitenkaan ole uniikki, koska huonosta hakukonenäkyvydestä kärsii aika monta miljardia verkkopalvelua. Ei tosin Tuloksen asiakkaiden verkkopalvelut!
Syy miksi Foundemin saitin hakukonenäkyvyys on heikko, ei siis ole se mitä Foundem tai Microsoft väittää. Syy Foundemin huonoon hakukonenäkyvyyteen on pähkinäkuoressa seuraava:

  • Ei uniikkia sisältöä (esim. 79 % Foundemin saitista on ns tuplasisältöä)
  • Saitti ei ole hakukoneystävällisesti toteutettu (teknisesti)
  • Liian vähän rakkautta (siis linkkivoimaa / laadukkaita linkkejä)

Samasta aiheesta muualla:

Nicolas Fogelholm

Founder

Nicolas eli kavereiden kesken Nico on yksi Tulos Helsingin perustajista ja yksi Suomen tunnetuimpia verkkokaupan konsultteja. Nico on bisnesorientoitunut humanisti, jonka kansainvälinen verkkokauppaura alkoi jo vuonna 2001.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio