Robin Österholm 20.10.2020

Google Analytics uudistuu

Google Analytics (GA) on ilmainen ja ylivoimaisesti käytetyin verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu analytiikkaohjelmisto. GA täytti lokakuussa 15 vuotta ja sai syntymäpäivälahjaksi täysin uudet kujeet. 

Uusi Google Analytics 4 (GA4) on merkittävä päivitys. Oikeastaan se on täysin uusi web-analytiikkaohjelmisto, jossa koko perusta, eli kävijäseurantaan käytetty mittaustapa ja tallennusmuoto (datamalli), on mietitty uusiksi. GA4 on uusi työkalu myös siinä mielessä, etteivät päivitykset näy meidän kaikkien käyttämässä Google Analyticsissä, vaan uusin nelosversio pitää asentaa sivustolle erikseen.

Mikä muuttuu?

  • Tapahtumat keskiössä. Kuten jo todettiin, mittaustapa on uusi ja yksinkertaisempi. Kävijän sivustolla tekemät toimenpiteet ovat kaikki uudessa GA4:ssä yksinkertaisesti tapahtumia (events). Tahdotaan päästä pois vaikeasti hahmotettavista käsitteistä (kuten Session, Pageview, Hit tai Category, Action ja Label) sekä näiden hierarkioista. Vihdoinkin. 
  • Uusi, pelkistetty käyttöliittymä. Google panostaa nelosversiossa koneoppimiseen tavoitteenaan tuoda meille lukemattomien eri raporttien sijaan valmiimpia analyysejä sivuston kävijöistä – mahdollistaen helpommin dataohjattua markkinointia. 
  • Tietosuoja ja evästeet ovat tällä hetkellä kuumia perunoita, ja Google on tämän tiedostanut. Analytiikkauunissa on siksi eväästeettömiä kävijäseurantaratkaisuja hautumassa. Resepti ei ole vielä täysin valmiiksi kirjoitettu, mutta tähän suuntaan kävijäseurantaa ollaan ehdottomasti viemässä. 
  • Parempia mittareita. Google on itse tiedostanut, että Google Analyticsin oma bounce rate sekä time on page ovat osittain viallisia metriikoita. Monet meistä ovat kehittäneet omia kehittyneempiä tapoja mitata kävijöiden sivustolla tekemiä toimenpiteitä. Esim engagement time, scroll ja videotracking löytyvät nyt oletuksena enhanced measurement -osion alta.
  • Aikaisemmin maksulliset Analysis- sekä kehittyneet funnel- ja path-näkymät ovat nyt tuotu GA4-ilmaisversioon. Saamme niiden kautta huomattavasti aikaisempaa paremman kuvan siitä, miten kävijät liikkuvat sivustollamme. 
  • Raakadata ja BigQuery. Uudesta Google Analyticsistä saa nyt raakadataa automaattisesti vietyä BigQueryyn tarkempaa mittausta ja analysointia varten. Toiminto oli ennen varattu vain maksavia GA360-asiakkaita varten, mutta nyt tämä ollaan tuotu GA4-ilmaisversioon kaikkien ulottuville.

Google Analytics 4:n käyttöönotto

Molempia Google Analyticsin versioita voidaan hyvin käyttää sivustolla rinnakkain, ja kannattaakin, sillä kaikkia vanhan Google Analyticsin toimintoja ei vielä löydy uudesta versiosta. Rinnakkaiskäyttöä tulee siis useammat meistä harrastamaan nyt vuoden, pari, minkä jälkeen vanha Google Analytics jää historiaan ja uudesta Google Analytics 4:stä tulee uusi normi.

Suosittelenkin ottamaan uuden nelosversion käyttöön nykyisen Google Analyticsin rinnalle, vaikkei teillä juuri nyt olisikaan käyttöä GA4:n tuomille uusille ominaisuuksille. Siinä vaiheessa, kun halutaan ottaa uusi versio aktiivisempaan käyttöön, kaikki on jo valmiina ja dataakin on kerääntynyt kivasti.

Täältä löydät ohjeet uuden version käyttöönottoon. Tag Manageriin on myös ilmestynyt uudet tagit GA4:lle. Autamme mielellämme asennuksessa ja käyttöönotossa. Allekirjoittaneelta saa lisätietoja.

Robin Österholm

Senior Web Analytics & SEO Consultant

Robin on web-analytiikan raskaan sarjan mestari ja hakukoneoptimoinnin asiantuntija. Robin näkee asiat aina laajemmasta näkökulmasta. Häneltä löytyy vastaus pulmaan kuin pulmaan.

Ymmärtäväisyys, kärsivällisyys ja hyvät kommunikointitaidot tekevät Robinista pidetyn työkaverin. Robin tutustuu uusiin ihmisiin helposti – osoituksena tästä mainittakoon, että hän oppi jokaisen tuloslaisen nimen ensimmäisen työviikon aikana. Hän heittäytyy kaikkeen täysillä mukaan.

Robin on lämminsydäminen, avulias ja huumorintajuinen tiimipelaaja. Vapaa-ajallaan Robin laulaa a cappella -yhtyeessä ja rakentaa saunalauttaa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio