Google Analytics 4 – tulevaisuuden web-analytiikkatyökalu

Jos organisaatiollanne on verkkosivusto, todennäköisesti seuraatte sivuston dataa. Eli sitä, kuinka kävijät sivustollanne käyttäytyvät ja mistä liikenne syntyy. Tähän asti analytiikkaa on seurattu Google Analyticsin Universal Analytics -versiolla, joka on ollut käytössä lähes 10 vuoden ajan.

Maaliskuussa 2022 Google ilmoitti, että Google Analyticsin Universal Analytics (UA) lopettaa analytiikkadatan keräämisen 1.7.2023. Tilalle tulee Google Analytics 4 (GA4), joka hyödyntää mittaamisessa koneoppimista ja täydentää osittain evästeiden kieltämisen jättämät aukot. Jatkossa mittaaminen siirtyy yhä enemmän sivustokävijää yksilöivien tietojen mittaamisesta ison kuvan luomiseen. 

Mikä konkreettisesti muuttuu GA4:n myötä?

Yksi suurimmista eroista on se, että jatkossa Google Analytics 4:n avulla seurataan enemmän tapahtumia, aktiivisia käyttäjiä ja konversioita, kun taas UA:ssa keskityttiin enemmän istuntoihin, sivukatseluihin ja välittömiin poistumisiin. 

GA4 korostaa raporteissaan vahvasti elinkaarimallia, joka seuraa sivustokävijää aina hankinnasta aktivointiin ja kaupallistamiseen. Myös mobiiliapplikaation datan seuraaminen on jatkossa yksinkertaisempaa, sillä sen voi tehdä samalla GA-tilillä. Googlen tavoitteena on näin tarjota parempi kokonaiskuva käyttäjien toiminnasta päätelaitteesta riippumatta. 

Miten muutokseen tulee varautua?

Vaihto UA:sta GA4:ään ei tapahdu automaattisesti, vaan edellyttää toimenpiteitä jokaisella tilillä. Koska UA lakkaa kerryttämästä dataa heinäkuussa 2023, tulee GA4:n käyttöönotto suunnitella ja toteuttaa hyvissä ajoin. Käyttöönoton suunnitteluvaiheessa kannattaa arvioida, millaisia tavoitteita ja mittaustarpeita organisaatiollasi on. Näin Google Analytics 4:stä saadaan tehokas tuki organisaationne tarpeisiin. 

Tarvitsetko apua Google Analytics 4:n käyttöönoton suunnittelussa ja toteutuksessa?

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio