Kati Kiiskinen 10.10.2022

Facebookin mainostili disabled – mitä voi tehdä?

”Ad account disabled” -teksti ruudulla raastaa mainostajien työpäiviä. Viesti tarkoittaa, että Facebookin (Metan) mainostili on blokattu – tilin käyttö on siis estetty tai tili on jopa pysyvästi suljettu Facebook-markkinoinnin vastaisen toiminnan vuoksi. Meneekö monen päivän tai jopa kuukausien tuotot sivu suun? Pitääkö kaikki aloittaa alusta? Onko mitään, mitä asialle voi tehdä?

Ei hätää, toivo ei ole vielä mennyttä. Alla on listattuna toimintaohjeet, joiden avulla mainostili tai tarvittaessa koko Business Manager voidaan nostaa vielä toimintakuntoon.

Ad Account disabled – mitä tulee selvittää?

Ensimmäiseksi on hyvä tarkistaa, onko pelkästään mainostili kiellossa vai onko koko Business Manager kiellossa eli pystyykö Business Managerilla edelleen tehdä toimintoja vai onko sekin disabled? Jos pelkkä mainostili on kiellossa, tarkista:

  • Turvallisuusasetukset: Ovatko turvallisuustekijät kunnossa eli mainostilille ei ole kirjautunut kukaan ulkopuoliseksi luokiteltava henkilö (vieras / uusi IP-osoite käytössä)? Mainostilille ei ole kenelläkään ulkopuolisella oikeuksia? Kaikilla mainostiliin pääsevillä on kaksivaiheinen tunnistautuminen käytössä?
  • Mainoskäytänteiden noudattaminen: Noudattavatko mainokset Facebookin mainonnan käytänteitä (https://www.facebook.com/help/1735443093393986)? Ohjaavatko mainosten linkit relevanteille laskeutumissivuille?
  • Maksuasetukset: Ovatko maksuasetukset kunnossa? Onko laskutuksissa ollut häiriöitä (Business Manager → Billing)?

Jos mainonnassa kaikki on kunnossa käytänteiden ja laskutuksen osalta, tilin tarkistuspyynnön voi tehdä mainostililtä: See details → Request Review. On hyvä huomioida, että syytä tilin bannaukseen kannattaa kysyä Facebookin asiantuntijalta ennen tarkistuspyynnön tekemistä . Jos tarkastuspyyntö ei mene läpi, asetetaan tili ”pysyvästi suljettu” -tilaan, jolloin syitä ei enää Facebookin puolelta anneta tietoon.

Business Manager disabled – mitä tulee selvittää?

On myös mahdollista, että mainostilin sulkeutuminen ei johdu mainoskäytäntöjen rikkomisesta vaan ylemmän tason käytäntöjen rikkeistä. Jos koko Business Manager on disabled, kannattaa tarkistaa:

  • Käyttäjät ja käyttäjien profiilit sekä mahdolliset tuplaprofiilit: Kenellä on oikeus Business Managerilla mainostiliin ja Business Manageriin – ovatko kaikki valideja käyttäjiä? Onko jollakin käyttäjällä mahdollisesti jokin vanha toinen profiili Facebookissa?
  • Turvallisuusasetukset: onhan sekä tilillä että kaikilla Business Manageria hallinnoivilla henkilöillä kaksivaiheinen tunnistautuminen käytössä?
  • Partnerit: onko Business Manageriin kytketty joku partneri, joka mahdollisesti rikkoo Facebookin käytänteitä (jos partnerin sivu, mainostili tai Business Manager on disabled, se saattaa aiheuttaa myös liitetyn Business Managerin käyttökiellon)?
  • Maksuasetukset: Eihän laskutuksissa tai maksuissa ole ollut häiriöitä?

Jos Business Managerissa kaikki on tarkastuksien jälkeen kunnossa, voi aukaisupyynnön tehdä Facebookille: https://www.facebook.com/business/help/422289316306981?id=434838534925385. Jälleen kannattaa ennen tarkistuspyynnön tekemistä olla yhteydessä myös Facebookin asiantuntijaan.

Tili on ”pysyvästi suljettu” – mitä voi tehdä?

Joskus ”rikkeitä” tilillä voi olla useampia, jolloin yhden löydetyn erheen korjaaminen ei vielä ole ratkaissutkaan koko mainostilin tai Business Managerin tilannetta. Tällöin tarkastuspyynnön on voinut laittaa liian aikaisin ja tarkastus tulee takaisin hylättynä ja tilin ilmoitetaan olevan ”pysyvästi suljettu”. Tämäkään ei onneksi vielä tarkoita sitä, etteikö tiliä voida vielä saada toimintakuntoon. Kun sääntöjä rikkova tai epäilyttäväksi toiminnaksi luokiteltava tekijä on löydetty ja korjattu, voi tili edelleen avautua ja sen kautta voidaan jatkaa mainostamista.

Oli syyt tilin bannaukseen mitkä vain, ei tarkastuspyynnön toteutumista sekä tilin mahdollista avautumista kannata jäädä kuukausiksi odottelemaan ja menettää isoja tuottoja. Jos syyt bannaukseen eivät ole tiedossa, kannattaa selvitykseen pyytää heti Facebookin tuesta neuvoa tai olla yhteydessä asiantuntijaan, joka voi selvittää tilin aukaisemista kanssasi.

Kati Kiiskinen

Client Director & Senior Consultant

Kati on analyyttinen, tunnollinen ja luova konsultti. Hänellä on laaja ymmärrys sosiaalisen median markkinoinnista, hakukoneoptimoinnista, eri digitaalisten kanavien liiketoiminnallisista ja teknisistä mahdollisuuksista sekä vahvat kirjoitustaidot.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio