Impulssiostoksilla Facebookissa

Millaisia mahdollisuuksia Facebook-mainonta tarjoaa ja mitkä ovat kanavan erikoisuudet, joita hyödyntämällä kilpailijoihin on mahdollista saada etumatkaa? Löydän tällaisia ominaisuuksia sekä kohdennettavuuden että itse mainosmuotojen puolelta.

Kohdentaminen vahvuutena

Facebook on sosiaalisen median jättiläinen, jonka kautta voi tavoittaa niin naimisiin menneen ystävät kuin Lappajärvellä asuvat 25-34 -vuotiaat naiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkoilusta. Kohdentaminen menee kuitenkin tätä pitemmälle ja Facebook-mainonnan parissa aloittavaa mainostajaa kehottaisinkin ensimmäisinä askelina tarttumaan Facebookin tarjoamaan tehotyökaluun “Lookalike yleisöt”. Pro-vinkki: Jos et löydä tätä käyttöliittymästäsi, pyörit rookie-areenalla. Ole siis hyvä ja siirry Power Editorin puolelle.
Tämä yleisöjen luomistyökalun avulla voit antaa Facebookin voimallisille algoritmeille tehtäväksi rakentaa esimerkiksi uutiskirjelistasi pohjalta samankaltaisen yleisön, joka eroaa piirteiltään vain 1 % tai vaikkapa 10 %. Mitä tiukemmin rajaat uuden yleisön, sitä paremmin se toimii, mutta toisaalta yleisön koko on selvästi pienempi – kyseessä on tasapaino, jonka löydät vain testaamalla. Itse suosittelen tähtäämään ensin 100-150 000 kokoiseen yleisöön ja kaventamaan/laventamaan tästä tulosten mukaan.
Testattuani eräässä app-mainoskampanjassa Lookalike-yleisöjä 2, 6 ja 10 % tarkkuuksilla oli CPI (cost per install) hämmentävän johdonmukaisesti nousujohteinen osumatarkkuuden hämärtyessä. Toinen hyvä keino saada käsiisi “siemenyleisö” on käyttää Facebookin seurantapikseliä – olethan muuten huomannut vaihtaa sivustolle uuden pikselin, koska vanha lakkautetaan loppuvuodesta 2016? #some-coding-required

Karusellista vauhtia myyntiin

Facebookin ja nyt myös Instagramin puolella käytössä olevat karusellimainokset tarjoavat mainostajalle tilaisuuden kertoa tarjouksesta yhtä kuvaa enemmän. Visuaalisesti luova karusellimainos tempaa käyttäjän “swaippaamaan” seuraavaan ja taas seuraavaan kuvaan, kunnes viimeisessä kuvassa tuleva ostokehote vaikuttaakin jo vastaansanomattoman hyvältä. Lue lisää sosiaalisesta mediasta myyntikanavana Terhi Ahon blogipostauksesta.
Visuaalisesti luovia esimerkkejä löytyy verkosta jo runsaasti, eikä ole häpeäksi hyödyntää vaikkapa rapakon takaa tulevia esimerkkejä. Itse olen huomannut hyvin toimiviksi sellaiset karusellimainokset, joiden yksittäisiä kuvia yhdistää jokin yhtenäinen elementti, joka houkuttelee käyttäjän selaamaan läpi kaikki mainokset. Samalla nokkelalle (tai sitten vain jaarittelevalle) kirjoittajalle avautuu mahdollisuus kertoa tarjouksesta laajemminkin kuin vain yhdellä lauseella. Mikset esimerkiksi aloittaisi huomion herättävällä tarjouksella ja vinkkaisit lisäeduista, seuraavan karusellikuvan oheistekstissä kertoisit tarkemmin eduista sekä myytävästä tuotteesta ja viimeisen kuvatekstin hunajoit nopean tilaajan eduilla.
Instagramin puolella karusellimainosten klikkihinnat näyttäisivät olevan ainakin oman kokemukseni mukaan Facebookia korkeammat, mutta toisaalta konversioprosenttikin on parempi. Tämä toki vaihtelee myytävän tuotteen mukaan; näyttäisi siltä että Instagramissa viihtyy nuorempaa ja trenditietoisempaa väkeä, joten valitsethan myytävät tuotteet ja palvelusi tämän mukaan. Ja jos myyt tuotetta tärkeimpänä mittarinasi CPA (cost per action), niin muullahan ei ole väliä – voit käyttää mainontaan rahaa niin paljon kuin haluat, kunhan tuotto on positiivinen. (Jätetään keskustelu sähköisen mainonnan tuloksellisuutta rajoittavista yritysten budjetoinneista johonkin toiseen kertaan.)
Jos siis olet testannut aiemmin Facebook-mainontaa ja pettynyt yhden bannerikuvan tarjoamiin tuloksiin, niin anna FB:lle vielä uusi mahdollisuus ja hyppää karusellin kyytiin!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio