Niko Karppinen 27.10.2020

Evästeiden hallinta, miksi ihmeessä?

Yhä useammat sivustot ovat asentaneet evästeilmoituksen, jossa kysytään lupaa evästeiden käyttöön (engl. cookie consent management) – vaihtelevalla menestyksellä. Evästeiden hallintaan liittyy näkemyksiä melkein yhtä monta kuin tulkitsijaakin, ja käytännöt eri maiden välillä vaihtelevat.

Mitä evästeet ovat ja miten evästeasennus kuuluisi tehdä? En ole juristi, mutta kerronpa nyt kuitenkin.

Mitkä ihmeen evästeet?

Eväste, keksi tai cookie on käyttäjän koneelle tallennettu pieni tiedosto. Selainohjelma tallentaa palveluntarjoajan pyynnöstä tiedon, jota kyseinen palveluntarjoaja voi myöhemmin pyytää takaisin. Tiedosto sisältää tyypillisesti lyhyen määrän tekstiä. 

Evästeiden avulla verkkosivu tunnistaa, mikäli olet käynyt sivustolla aikaisemmin, kirjautumisesi palveluun ja mitä asetuksia olet valinnut.

Evästeiden luokittelu

Evästeet voidaan kategorisoida kolmen eri kriteerin mukaan luokkiin:

  1. Evästeiden alkuperä. Keneltä evästeet tulevat – ulkopuoliselta markkinointikanavalta vai sivuston omalta palvelimelta.
  • Ensimmäinen osapuoli eli sivusto, jolla vierailet: esimerkiksi nyt tulos.fi.
  • Kolmas osapuoli eli muut ulkopuoliset sivustot: esimerkiksi Facebook, Hubspot tai Linkedin.
  1. Kesto. Evästeiden käyttöikä / kesto vaihtelee.
  • Istuntokohtaiset evästeet (engl. session cookies): lakkaavat toimimasta, kun selain suljetaan.
  • Käyttäjän selaimen välimuistissa pidempään pysyvät evästeet: näitä yleensä ovat palveluihin kirjautumiseen tai markkinointiin liittyvät evästeet.
  1. Tarkoitusperä. Mihin tarkoitukseen evästeitä käytetään.
  • Välttämättömät: Sivuston toiminnan kannalta pakolliset evästeet. Ilman näitä sivusto ei voi toimia.
  • Toiminnalliset: Vaikuttavat sivuston ulkoasuun tai toimintoihin. Esimerkiksi kielen valitseminen.
  • Seuranta / tilastointi: sivuston analytiikkaan liittyvät, esimerkiksi Google Analytics tai Hotjar.
  • Markkinointi: markkinointiin liittyvät, kuten Facebook, Hubspot, LinkedIn tai Google Ads.

Nykytilanne luvan kysymiseen evästeille

Usein sivustoilla näkee ilmoitustyyppisen Hyväksy- / OK-painikkeella varustetun popupin, jossa vain kerrotaan, että sivustolla käytetään evästeitä ja käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. 

Evästeilmoitus pelkällä Hyväksy napilla

On sivustoja, joissa hyväksyminen on tehty helpoksi, mutta hylkäämisessä joudut raksimaan kaikki erikseen pois. Sitten on niitä sivustoja, joissa hyväksyminen ja hylkääminen (vain pakolliset käytössä) ovat tasa-arvoisia.

Kahdessa viimeisessä on usein erikoinen ongelma. Nimittäin sivuston kävijä jatkaa sivuston käyttöä ilman, että antaa tai kieltää evästeiden käytön. Tällöinhän evästeitä ei saisi laukaista, eikö? Vähän huono tilanne markkinoijalle, kun ilman dataa ei voida kertoa tuloksista.

Useimmiten käy taas niin, että vaikka vastaus olisi kieltävä, evästeet laukaistaan silti. Eli kysymys on vaan hyvän mielen pönkittämisestä. Mikä tästä tekee usein haastavaa? Erilaisia seurantatageja, pikseleitä laukaistaan suoraan sivuston koodissa tai erilaisten plugien kautta, ja osaa voidaan hallinnoida vaikkapa Google Tag Managerin avulla.

Miten se tulisi tehdä?

Ratkaisu, joka on sekä käyttäjää häiritsemätön ja jonka avulla markkinoinnin dataa saadaan kerättyä, voi olla haastava toteuttaa. Yleensä kuitenkin tehdään kompromissi näiden välillä.

Tulos.fi Evästeilmoitus

Suositukseni on tehdä evästeilmoitus, joka ilmestyy käyttäjälle niin, että siihen reagoidaan. Ilmoituksessa on yhtä helppo tehdä valinta hyväksymisen ja hylkäämisen välillä. Tämän lisäksi käyttäjälle annetaan mahdollisuus valita lupa vain tietyn tyyppisille evästeille, kuten statistiikka tai markkinointi. Eri evästeiden lähteet ja elinajat voidaan nähdä. Ennen hyväksymistä pakollisten evästeiden lisäksi muita ei tallenneta.

Käyttäjä tekee valintansa hyväksymisen ja hylkäämisen välillä, ja järjestelmä kunnioittaa tätä valintaa eikä luvan ulkopuolelle asettuvia evästeitä tallenneta käyttäjän koneelle. Mikäli käyttäjälle tulee halu muuttaa valintaansa, hänelle suodaan mahdollisuus tähän.

Evästeilmoituksen muokkaaminen yrityksen tai sivuston näköiseksi vaikuttaa käyttäjien asteeseen antaa hyväksyntä evästeille. Joten älä unohda värejä ja logoa.

TL;DR

Anna käyttäjälle yhtäläinen mahdollisuus valita hyväksyminen ja hylkääminen, ja kunnioita sitä.

Me autamme evästehallinnan toteuttamisessa. Ota yhteyttä.

Niko Karppinen

Senior SEO, Web Analytics & Marketing Automation Consultant

Nikon erikoisalaa ovat hakukoneoptimointi, web-analytiikka ja markkinoinnin automaatio. Hän on tiiviisti mukana kehittämässä Tuloksen omaa tekoälyjärjestelmää.

Niko tunnetaan puheliaana ja eläväisenä persoonana, jolta puujalkavitsit eivät lopu kesken. Nikolta löytyy aina intoa ratkaista ongelmia kuin ongelmia, eikä hän jätä työkaveria pulaan.

Niko tunnetaan Tuloksella loputtomasta energiastaan, elokuvaimitoinneistaan, japaninkielisistä tervehdyksistään ja rohkaisevista haleista, joita riittää kaikille. Hän on sukua sveitsiläiselle monitoimiveitselle ja ikiliikkujalle. Nikossa on energiaa kuin pienessä voimalaitoksessa, ja hän purkaa sitä treenaamalla vapaa-ajallaan tanssiryhmän kanssa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio