Kaisa Aarnio 14.12.2018

Ensi askeleet sosiaalisen median strategiaan

1. Määritä tekemisen tavoitteet

Mieti, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisen median markkinoinnilta. Onko se kenties tunnettuuden lisääminen tai myynnin kasvattaminen? Unohda ajatus sosiaalisesta mediasta irrallisena hassuttelukanavana, ja ota somen tavoitteet osaksi liiketoiminnan sekä markkinoinnin tavoitteita.

Tavoitteita on hyvä asettaa, mutta niitäkään ei kannata ahnehtia liikaa, sillä silloin niistä yhteenkään ei panosteta kunnolla. Aloita asettamalla muutama pitkän aikavälin sekä lyhyen aikavälin tavoite. Lyhyen aikavälin tavoitteet auttavat matkalla pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumiseen.

2.Valitse selkeät mittarit

Valitse mitä mitataan ja miksi, sillä mittaaminen ainoastaan mittaamisen vuoksi ei hyödytä ketään. Määritä konkreettiset ja selkeät mittarit, joiden seuraaminen on helppoa. Mittareiden on myös tuettava tavoitteitasi, jolloin niihin pääsemistä on helpompi seurata.

3.Määritä kohderyhmät

Kohderyhmän määrittämisen voi aloittaa miettimällä minkälaisia kohderyhmääsi kuuluvat ihmiset ovat: minkä ikäisiä he ovat, missä he asuvat ja mistä he ovat kiinnostuneita? Kohderyhmien määrittäminen on yksi tärkeimpiä sosiaalisen median strategian elementeistä. Kun kohderyhmäsi selkeästi määritelty, kanavavalinnat sekä sisältöjen luominen on luontevampaa.

4. Tee kanavavalinnat

Kaikissa kanavissa ei tarvitse olla, vaan kanavavalinnat tulee tehdä perustuen siihen, mistä kanavista kohderyhmäsi löytyy. Tarkastele myös sitä, miten kohderyhmäsi viestii sosiaalisessa mediassa. Voit hyödyntää tietoa omissa sisällöissäsi ja tavoittaa kohderyhmäsi paremmin, sillä avain brändien menestykseen on se, että he onnistuvat puhuttelemaan kohdeyleisöään.

5. Luo sisältösuunnitelma ja postauskalenteri

Seuraavaksi on aika suunnitella sisältöjä ja luoda sisältösuunnitelma. Sisällöt tulee suunnitella kohderyhmä mielessä. Mistä he puhuvat tällä hetkellä? Mikä kohderyhmääsi kiinnostaa? Mikä heissä herättää keskustelua? Mieti myös, minkälaista tietoa haluat nostaa esiin yrityksestäsi, palveluistasi tai asiantuntijuudestasi.

Hyvän suunnittelutyön jälkeen on helppo siirtyä sisältöjen luomiseen. Sisällöt tulee luoda kanavakohtaisesti, sillä postaus, joka toimii Facebookissa, ei välttämättä toimi Instagramissa tai LinkedInissä. Tällöin on hyvä luoda sisältökalenteri, sillä se helpottaa niin sisältöjen luomista kuin niiden aikataulutusta, että julkaisua. Sisältökalenterin tulisi sisältää vähintään postausteksti, kuva, kanava sekä julkaisuajankohta.

6. Määritä vastuuhenkilöt

Kun sisällöt löytyvät sisältökalenterista, on hyvä määrittää ketkä ovat vastuussa siitä, että sisällöt julkaistaan sosiaalisen median kanavissa. Selkeät roolit helpottavat tekemistä, eikä kenenkään tarvitse arvuutella kenen vastuulla homma on. Huomioon on otettava myös postauksen jälkihoito – eli seuranta, joka voi sisältää community managementia sekä raportointia. Kun jotain julkaistaan, on myös valmistauduttava siihen, että se aiheuttaa keskustelua ja siihen on reagoitava.

7. Kehitä tekemistä koko ajan

Omaa tekemistä on hyvä tarkastella, analysoida ja kehittää. Kun tavoitteet ovat määritelty sosiaalisen median strategiassa, niiden toteutumisen mittaaminen luo hyvän pohjan sometekemisen kehittämiselle. Jatka toimivien toimintamallien kanssa, mutta tarkastele myös niitä tavoitteita, jotka eivät toteutuneet. Analysoi miksi tavoitteet eivät toteutuneet, ja mitä tekemisessä tulisi muuttaa, jotta tavoitteisiin päästäisiin. Pitääkö koko somen käytön tarkoitusta vielä viilata kokonaisuudessaan vai kenties tarkastella tehtyjä kanavavalintoja?

Näiden seitsemän vinkin avulla pääset ottamaan ensiaskeleet kohti sosiaalisen median strategiaa tai kehittämään jo olemassa olevaa strategiaa. Me Tulos Helsingin asiantuntevat sosiaalisen median konsultit autamme mielellämme sosiaalisen median strategiatyössä ja sen eri vaiheissa. Mikäli koet tarvitsevasi apua somestrategian laatimisessa ja toteuttamisessa, ota meihin yhteyttä!

Kaisa Aarnio

Head of Social Media

Kaisa on Tuloksen ehdoton auktoriteetti sosiaalisen median markkinoinnin kysymyksissä. Hän vastaa somemarkkinoinnin kehityksestä ja hallitsee somemarkkinoinnissa sekä kohdentamisen että copywritingin.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio