Sampo Karpo 24.6.2020

Digimarkkinoinnin asiantuntijan rekrytointi #kohupaku-kampanjalla

Kohupaku kilpailijan parkkiruudussa paljasti, että toimistoskenen sisäisessä kilvoittelussa ei tapahdu mitään – ainakaan tarpeeksi.

Kun yrittää muistella, mitä rekrypuolen markkinoinnissa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, niin… No, ainakin vuonna 2012 on tehty palkittu ”Googlaa oma nimesi” -kampanja. Kampanjassa tarjolla oli räätälöityjä hakutuloksia kaikille sellaisille nimille, joita haluttiin taloon ja vähän muillekin. Tätä mekaniikkaa on jälkeenpäin kierrätetty, mutta pienemmillä panoksilla.

Kilpaillulla alalla rekrytointi vaatii innovatiivisuutta

Osaavan SEM- ja SEO-osaajaan rekrytointi digitaalisen markinointitoimistoon on vähän samanlaista kuin yrittää löytää vapaana olevia full stack -devaajia pääkaupunkiseudulta. Yritykset, jotka kertovat asiakkaillensa olevansa innovatiivisia ja tuloksellisia verkon toimijoita, ovat rekrytoinneissaan kadottaneet ne kuuluisat suutarin lapsen kenkänsä niin kauas, että puhutaan jo toisesta aikavyöhykkeestä.

Rekrylatteuksista on tullut aikamme Kummelia, joista jopa LinkedInissä tehdään pilaa. Aika paljon saa maksaa menemään, että perusviestit nousevat kohinasta huippuosaajan korviin, jolla on ok työpaikka ja palikat kasassa.

Teipattu pakettiauto lähti menestyksekkäästi matkaan

Tulos kohtasi myös haasteita rekrytoinnissaan siinä, ettei geneerisen rekrymainonnan teho vastannut rekrytoinnissa kilpailluiden asiantuntijoiden jatkuvaa lisätarvetta kasvavassa liiketoiminnassamme. Ideoitiin, että tehdään kokeeksi jotain täysin pönttöä, kuten teipataan suuri pakettiauto rekryviesteillä ja pysäköidään se kilpailijan oven eteen viikoksi. Ja mehän teipattiin ja mehän muuten vietiin se sinne kilpailijan oven eteen kiellettyyn parkkiruutuun.

Ei tullut tyylikästä eikä kaunista, mutta siitä tuli #kohupaku ja se oli menestys heti ensimmäisestä minuutista lähtien. Mikä parasta, toimialamme näytti yhtäkkiä juuri siltä, mitä se vakuuttelee itsestään asiakkailleen.

Viesti kohupakusta levisi orgaanisesti

Kilpailijoiden vastaus kiusalliseen kolttoseen oli nopea, oivaltava ja hauska. Lintulahdessa näytettiin, että some on hallussa ja valot on päällä. Saimme mm. nähdä Insta-videona, kuinka autoamme sakotettiin. Hyvä hyvä!

Rekrysivuillamme oli liikennettä ensimmäisenä päivänä enemmän kuin viimeiseen pariin kuukauteen yhteensä. Ilahduttavaa oli myös asiakkaiden eli siis mainostajien meille luoma näkyvyys LinkedInissä.

Seuraavina päivinä kohupakun voittokulku jatkui. Kun lopulta löydettiin parkkiin Ruoholahteen, pakumme pistettiin heti myyntiin Nettiautoon, mikä oli kerrassaan riemastuttavaa. Merikorttelin sisäpihaltakin saimme sekalaista näkyvyyttä – eli siis nimenomaan sieltä, missä monet tavoittelemamme osaajat olivat läsnä. Taisi joku huutaa perinteisesti, että ”väärin sammutettu”, ja sehän on aina varmin onnistumisen merkki.

Kohupaku saavutti tavoitteensa huippuosaajan rekrytoinnissa

Paku jatkoi ihmisten vaanimista senkin jälkeen, kun se oli palautettu pois vuokraamoon, sillä kaikki rekrysivulla käyneet retargetoitiin keulivalla pakulla muistutukseksi, että meillä jopa etuvetokin saadaan keulimaan.

Entä oliko tästä kaikesta järjettömän orgaanisen näkyvyyden ja barbaarisen teippi-typografian lisäksi mitään konkreettista hyötyä? Kyllä oli. Saimme juuri hakemamme huippuosaajan. Hän totesi meille tullessaan, että ei ollut muuten työpaikkaa vaihtamassa, mutta paku sysäsi lopuksi ottamaan yhteyttä.

Tämä kaikki maksoi meille vain 1500 euroa ja todisti samalla, että kyllä alamme toimijat osaavat. Ne rakkaat kilpailijat, jotka eivät vielä pakua ovellensa saaneet, varmasti toivoivat jo säästyneensä lempeältä tungettelultamme. Mutta ehei – teitä varten onkin tulossa ihan oma järjestely, sillä #kohupaku ei enää koskaan pysähdy. Meillä Tuloksella on uutta rekryä ja uusia pakuideoita putkessa!

Sampo Karpo

Creative Director

Sampo on markkinoinnin toisinajattelija, kokenut luova johtaja ja himmeleiden erikoismies, joka hamuaa asiakkailleen ennätyksiä.

Sampon kanssa työskennellessä lähdetään liikkeelle usein vahvalla strategisella myötäotteella altistamalla ns. ”perustekeminen” tarkastelun alle. Lopullinen keinovalikoima voi olla ihan mitä tahansa asiakkaan markkinoinnin uudelleenjärjestelystä brändätyn verkkomusikaalin tuottamiseen. Sampolla on kokemusta eri toimialoilta: hän on toiminut globaaleissa mediatoimistojäteissä, pienissä mainos- ja suunnittelutoimistoissa ja myös markkinointia ostavissa yrityksissä, sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Tulos Helsingin ydintyön ohessa Sampo auttaa startuppeja käyntiin ja maailmalle. Vapaa-ajallaan entinen villi ja vapaa ruuhkavuosifiguuri vaihtaa vaippoja ja painii uhmaikäisen perillisensä kanssa aamusta iltaan. Muutenhan hän treenaisi äärimmäisen kurjia sotilaslajeja, raivaisi metsää, johtaisi stadilaista neppisliigaa ja valmistaisi mehiläistensä avulla Suomen kalleinta hunajaa: Ninja-hunajaa!

Sampo on sitä mieltä, että Stratovarius on progea.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio