Janne Tuominen 20.1.2023

Audiomainonta tavoittaa käyttäjät ajasta ja paikasta riippumatta

Digitaalinen audiomainonta on kasvava mainonnan trendi, jonka ohjelmallinen ostaminen on tuonut helpommin ostettavaksi mainostajille. Suoratoistopalvelut tuovat audioympäristöt käyttäjien saataville paikasta ja ajasta riippumatta.  

Audiomainonta on mielletty perinteiseksi radiomainonnaksi. Viime vuosina radiomainonnan yhteydessä on alettu tarjoamaan myös digitaalista audiomainontaa ostettavaksi mainostajalle. Tämä tarkoittaa mainosten sijoittelua esimerkiksi nettiradioiden kuuntelijoille tai musiikin suoratoistopalveluiden, kuten Spotifyn ja SoundCloudin yhteyteen. Sanomien tekemän tutkimuksen mukaan digitaalisen audion osuus mediabudjetista on useimmiten 1–25 % välillä.  

Mihin audiomainonnan tehokkuus perustuu?

Nykyteknologiat, kuten älypuhelimet, langattomat kuulokkeet ja älykaiuttimet, mahdollistavat sen, että audiomainonta tavoittaa käyttäjät ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalisen audion avulla on mahdollista tavoittaa käyttäjät myös sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole muita häiriötekijöitä. Häiriötekijöillä tarkoitetaan esimerkiksi puhelimen selaamista samaan aikaan kuuntelun kanssa.  

Spotifyn ja Soundcloudin kaltaiset kanavat tarjoavat monia hyötyjä mainostajille. Kanavien kautta on mahdollisuus tavoittaa esimeriksi nuorta kohderyhmää, jota on haastavampaa tavoittaa perinteisen radiomainonnan kautta. Käyttäjät ovat usein kirjautuneina eri palveluihin, mikä mahdollistaa käyttäjätietojen keräämisen ja siten myös mainonnan kohdentamisen esimerkiksi iän, sukupuolen, käyttäjän kiinnostuksen kohteen tai musiikkigenren perusteella.  

Digitaaliset audiokanavat parantavat kohderyhmän tavoittavuutta, mutta tarjoavat myös mahdollisuuden kokonaan uusista ympäristöistä. Esimerkki tällaisesta ympäristöstä on podcastit, joita brändit voivat hyödyntää kaupallisesti kolmella tavalla: tekemällä oman podcastin, ostamalla sisältömarkkinointia olemassa olevaan podcastiin tai ostamalla spottimainontaa podcastien yhteyteen. Varsinkin spottimainonta podcastien yhteydessä on tehokas tapa tavoittaa laajoja yleisöjä, koska mainonnan voi yhdistää useaan samaa teemaa käsittelevän podcastin yhteyteen. 

Digitaalisen audion hyödyt mainostajalle: 

  • Mahdollisuus mainonnan kohdentamiseen
  • Huutokauppaperusteinen hinnoittelu 
  • Joustava ostaminen ohjelmallisen ostamisen avulla 
  • Laaja tavoittavuus eri kohderymissä 

Haluatko keskustella lisää audiomainonnan tarjoamista mahdollisuuksista?

Janne Tuominen

Products and Services Lead

Janne on toiminut digimarkkinoinnin parissa eri tehtävissä vuodesta 2013 lähtien ja osaamista löytyykin usealta osa-alueelta. Janne aloitti uransa Google Adsin parissa ja on sen jälkeen siirtynyt monien vaiheiden kautta tekemään ohjelmallista ostamista. Myös esimerkiksi somemarkkinointi, verkkoanalytiikka ja datanhallinta on tullut aikaisemman työuran aikana tutuksi.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio