Asiakasta etsimässä tositarkoituksella!
Deitti.netin kymmenen käskyä tarjoaa apua paremman deitti-ilmoituksen luomiseen ja auttaa kumppanin etsinnässä. Tarkemmin ajateltuna deitti-ilmoitus on hyvin pitkälti markkinointia, mutta asia on myös toisinpäin. Jos myyt tuotteitasi tai palveluitasi verkossa, oletko miettinyt tuotesivujasi deitti-ilmoituksen näkökulmasta? Tässä muutama poiminta ideoista, joita voit käyttää tuote- ja palvelukuvauksien tehostamiseen:
Liitä vähintään yksi kuva – Kuva. Kuva. Kuva. Ihan totta. Kuvalliset ilmoitukset saavat 24 % enemmän vastauksia kuin kuvattomat. Teho kasvaa, jos ilmoituksessa on useampi kuva.
Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa tai ainakin kuvasta ymmärretään heti, mistä on kyse. Parhaimmillakin sisällöntuottajilla on vaikeuksia kirjoittaa tuotteista niin, että jokainen vierailija ymmärtää sen pointin. Kuvaa tuotteesi useasta eri kuvakulmasta, ja näytä asiakkaallesi sen ominaisuudet. Muista myös näyttää tuote sen oikeassa käyttöympäristössä, jolloin myös mittasuhteet pystytään hahmottamaan helpommin. Kuvasta asiakkaan on helpompi hahmottaa, sopiiko tuote hänen tarkoituksiinsa. Jos tarjoat palveluita, luo niistä infografiikoita tai kaavioita, jotka havainnoillistavat asiakkaille palvelusi sisällön.
Älä ole liian lyhytsanainen – Yli tuhat merkkiä sisältäviin ilmoituksiin vastattiin 17 % enemmän kuin lyhyempiin. Vaikka historian luetuin Deitti.net-ilmoutus oli yli 20 000 merkkiä pitkä, muista että se on tehty jo.
Kuvaa tuotteesi myös sanallisesti. Tue tekstillä tuotekuvia ja kerro, miksi juuri tämä tuote on vastaus asiakkaan ongelmiin. Tekstiin voit sisällyttää paljon mielenkiintoista informaatiota ja tuotteen ominaisuuksia esimerkiksi listoina. Muista myös, että tuoteteksti on ainut tapa saada hakukoneet ymmärtämään mistä on kyse. Muutaman sanan tuotekuvaus antaa helposti tuotteesta huonon kuvan, ja liian pitkää ei usein jakseta lukea. Tee tekstistä mielenkiintoinen ja luettava.
Erotu joukosta – Sano jotain jota muut eivät sano.
Valmistaja varmasti tarjoaa valmiita tuotetekstejä käyttöösi, mutta sama teksti on myös kilpailijoidesi käytössä. Kirjoita oma uniikki tuotekuvaus ja kerro, miten tuote ratkaisee asiakkaan ongelman. Etsi inspiraatiota hyviin tuoteteksteihin esimerkiksi käyttäjien arvioinneista ja keskustelufoorumeilta. Näin vältyt duplikaattisisällöltä ja saat oikeasti mahdollisuuden kilpailla hakunäkyvyydestä.
Ole positiivinen – Useimmat ihmiset eivät halua viiltää ranteitaan auki. Eivät edes sinun kanssasi.
Sinunkaan tuotteesi ei pitäisi saada ketään viiltämään ranteitaan, joten kerro niistä positiivisesti. Kuvaa niiden hyviä ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia, ja anna vastauksia ”miksi juuri tämä tuote on parempi kuin muut?” Jos et keksi mitään hyvää sanottavaa tuotteistasi on varmaan mietittävä, miksi kyseistä tuotetta edes on valikoimissasi.
Kohdista ilmoituksesi – Jos sinulla on selvä käsitys, minkälaista seuraa olet etsimässä, kohdista ilmoitustekstisikin.
Olet varmasti perillä millaisia käyttäjäpersoonia sivuillasi liikkuu (jos et, niin selvitä). Kohdista tuotekuvauksesi ja teksti näille persoonille ja asiakasryhmille. Onko tekstisi suunnattu diginatiiville nuorisolle vai eläkeläisille? Jos yrität olla kaikille kaikkea, et todennäköisesti ole kenellekkään mitään!
Tunnista huumorintajusi – Huumorintajuinen ei merkitse mitään. Emme ole tavanneet yhtään ihmistä, joka ei omasta mielestään olisi huumorintajuinen. Kerro, mikä saa sinut nauramaan: rivoudet, slapstick, kreisikomediat, sarkasmi.
Huumori on oiva tapa erottua myös tuotekuvauksissa. Sen avulla on helppo kohdistaa ilmoituksiasi tietyn tyyppiselle kävijäjoukolle. Esimerkiksi Varusteleka käyttää huumoria hienosti hyödykseen ja erottuu positiivisesti massasta. Tekstit eivät oletettavasti pure kaikkein konservatiivisimpaan käyttäjiin, mutta armeijan ylijäämätuotteet eivät välttämättä ole heidän suosiossaan muutenkaan. Löydä oma linjasi huumorin käyttöön, ja tue sillä omaa brändiäsi.
ModClothin verkkokaupassa löytyy hyvä esimerkki kuinka jopa harmaasta t-paidasta saadaan luotua kekseliäs tuoteteksti. Monipuoliset tuotekuvat eri kuvakulmista ja mallin päällä antavat hyvän kuvan tuotteesta ja helpottavat ostopäätöksen tekemisessä.
Paranna näillä deitti-ilmoitusvinkeillä tuotteittesi sisältöjä. Jos kuitenkaan kassa ei laula tai omaa kultaa ei löydy kainaloon niin ota yhteyttä! Parannetaan sisältöjäsi yhdessä.