Konseptointi ja brändäys on suomalaisyritysten mahdollisuus kasvuun ja kansainvälistymiseen

”Konseptointi ja brändistrategia ovat keskeinen osa yrityksen liiketoimintaa. Rohkaisemme suomalaisia yrityksiä panostamaan näihin tärkeisiin asioihin.”
Ruotsalaisten rynnistys on ollut varsin vastustamatonta täällä Suomessa. Harvassa ovat ne kauppakeskukset, joista ei löydy esimerkiksi Stadiumia, KappAhlia, H&M:ää tai Clas Ohlsonia. Useimmat tänne kotiutuneet ruotsalaisketjut myös menestyvät ja vieläpä kasvavat kannattavasti – toisin kuin monet kotimaiset kilpailijansa.
Missä siis vika? Kysytäänpä asiaa hallitusammattilaiselta ja brändi- ja konseptiasiantuntijalta Marina Vahtolalta, joka oli aikanaan rantauttamassa Bauhaus-ketjua Suomeen.
”Kyllä menestys lähtee pitkäjänteisestä brändin rakentamisesta ja asiakkaiden luottamuksesta. Ne edellyttävät jatkuvaa markkina-analyysiä ja asiakastuntemusta, joiden pohjalta tehdään määrätietoista kehitystyötä”, hän tiivistää.
Samalla Vahtola painottaa, että brändityössä on kyse ennen kaikkea asiakas- ja laatulupauksesta. Jos nämä mielikuvat eivät enää kohtaa asiakaskokemuksessa, voi käänne olla hyvinkin nopea. Tästä on saatu viime vuosina monia esimerkkejä.
”Varsinkin vähittäiskaupassa alamäestä on helppo syyttää verkkokauppaa, mutta se ei yksin kelpaa selitykseksi. Kyse on lopulta siitä, tunteeko yritys asiakkaansa, erottuuko se riittävästi kilpailijoista ja täyttääkö tuote tai palvelu asiakkaiden muuttuvat odotukset. Näiden asioiden edessä on oltava itselleen nöyrä ja rehellinen, tarvitaan myös intohimoa ja innovatiivisuutta”, Vahtola listaa.

Back to basics

Puhuminen brändeistä ja konsepteista voi tuntua alaan vihkiytymättömän korvissa vain markkinointijargonilta. Alan ammattilainen kuitenkin muistuttaa, että ne ovat tärkeä osa koko liiketoiminnan kovinta ydintä. Siksi myös kehittämisen on kuljettava samoja latuja.
”Ensin pitää kysyä, mikä tuotteessa tai palvelussamme on uniikkia. Sen jälkeen on tutkittava kohderyhmää ja asiakkaita. Lopuksi selvitetään, onko itsellä osaamista ja resursseja viedä asiaa eteenpäin. Tulevaisuuden kuluttaja on yhä kriittisempi, sillä vaihtoehtoja valita on yhä enemmän. Tämä on mahdollisuus mutta myös haaste monille yrityksille. Asiakaslähtöiset sekä ketterät toimintamallit haastavat monia nykyisiä raskaita rakenteita. Liiketoiminnan jatkuva kehittäminen on avainasemassa menestyvän liiketoiminnan saavuttamiseksi ”, Vahtola luettelee.
Vaikka suomalaisyritykset saavatkin alan ammattilaiselta pyyhkeitä, on meillä otettu paljon askeleita myös oikeaan suuntaan – toki monessa kohtaa vasta kantapään kautta. Olemme vähitellen oppineet ostamaan myös alan asiantuntijapalveluja. ”Hyödynnä osaamista ja alan parhaita asiantuntijoita. Kaikki osaaminen ei tarvitse löytyä yrityksen sisältä”, Vahtola rohkaisee.
Tulevaisuus näyttääkin Vahtolan mielestä valoisammalta, sillä nuorempi verkkosukupolvi paneutuu konseptointiin ja brändäämiseen tosissaan.
”He tähtäävät alusta lähtien globaaleille markkinoille ja brändiä hiotaan kuntoon jo yrityksen perustamisvaiheessa. Paras tulos syntyy, kun nämä nuoret ja heidän ideansa saadaan yhteen kokeneiden tekijöiden kanssa”, itsekin muutamissa nuorissa kasvuyrityksissä mukana oleva Vahtola toteaa.
Brändinrakentaminen ja konseptointi nousevat 2018 myös Suomen Kauppakamareiden agendalle. Helmikuussa Keskuskauppakamari järjestää Helsinki Brand Summit -seminaarin, joka on tarkoitus viedä myös maakuntiin. Marina Vahtola on yksi tapahtuman avainpuhujista ja ideoijista.
Vaan palataanpa vielä hetkeksi sinivalkoisiin onnistujiin – kai niitä edes muutama löytyy?
”No tottakai! Fazer on suoranainen ikoni, mutta myös Veho sekä Musti ja Mirri ovat tehneet todella hyvää ja määrätietoista brändityötä. Viimeksi mainittu on saamassa jalansijaa myös muista pohjoismaista”, Vahtola kiittelee.
Jos aihe kiinnostaa, tutustu ja ilmoittaudu 7.2.2018 järjestettävään Helsinki Brand Summit -seminaariin. Tulos on tapahtuman yhteistyökumppani.
Kirjoitus on julkaistu aiemmin Keskuskauppakamarin blogissa marraskuussa 2017.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio