Suomalaiset googlaavat palkkamurhaajaa enemmän kuin trendikkäitä B2B-sanoja

Palkkamurhaajaa googlettaessa korkeimmat hakutulokset ovat lehtiartikkeleita vanhoihin palkkamurhiin liittyen sekä keskustelupalsta murha.info:n aktiivisia keskusteluja aiemmista rikoksista. Murha.info on kenties Suomen suosituin keskustelupalsta. Suosituimmuudesta kertoo esimerkiksi se, että murha.info-keskustelupalstaa haetaan Googlessa kuukausittain yli 90 000 kertaa – lähes kolme kertaa niin paljon kuin suomi24.fi- ja viisi kertaa niin paljon kuin vauva.fi-palstaa.
Palkkamurhaaja-haku on yli kolmekymmentä kertaa suositumpi Google-haku kuin monet trendikkäät B2B-termit. Listasin 32 B2B-alan yrityksen etusivuilta löytyvää sanaa, joita haetaan vain 10 kertaa / kk. Saman verran suomalaiset etsivät esimerkiksi tietoa palkkamurhaajan palkasta, kenties mahdollinen uranvaihto mielessään (haku ”palkkamurhaajan palkka” 10 kpl / kk).

  1. henkilöstökokemuksen kehittäminen
  2. liiketoimintainformaatio
  3. etuoikeutetut osakkeet
  4. asiakaskokemuksen kehittäminen
  5. tiedostonhallinta
  6. henkilöstöresurssien hallinta
  7. asiakaskokemuksen johtaminen
  8. valuuttariskin hallinta
  9. kuluttaja-analyysi
  10. liiketoimintaekosysteemi
  11. ulkoinen rekrytointi
  12. asiakaslähtöinen liiketoiminta
  13. henkilöstön johtaminen
  14. pääomaturvattu indeksilaina
  15. tilatehokkuus
  16. korkoriskin hallinta
  17. vaiheittainen sukupolvenvaihdos
  18. rahaston arvonlaskenta
  19. johdon rekrytointi
  20. henkilöstöhallinnon osa-alueet
  21. johdon valmennus
  22. 360 asteen arviointi
  23. projektin laadunhallinta
  24. henkilökohtainen kehityssuunnitelma
  25. sidosryhmätutkimus
  26. vuorovaikutusvalmennus
  27. sopimustenhallinta
  28. tiedonhallintapalvelu
  29. palkkahallinnon ulkoistaminen
  30. laatujärjestelmän kehittäminen
  31. laskutuspalveluyritys
  32. strateginen kumppani

Mitä haut paljastavat ostopolusta

Palkkamurhaaja-hakuun liittyy luonnollisesti erilaisia pitempiä Google-hakuja. Jos pohdimme asiakkaan ostopolkua, voimme luonnehtia haun ”palkkamurhaaja” olevan asiakkaan informaation hakua: Mikä tämä palvelu on? Voisinko saada tästä palvelusta ratkaisun ongelmiini?
Edetään potentiaalisen asiakkaan ostopolkua eteenpäin. Kun henkilö googlettaa esimerkiksi ”palkkamurhaajat Suomessa” ja ”venäläinen palkkamurhaaja”, hän on jo selkeästi edennyt ostopolullaan eteenpäin ja on hieman lähempänä ostospäätöstä.  Haut ”palkkamurhaajan tilaus” ja ”palkkamurhaaja hinta” puolestaan viittaavat jo selkeään ostohalukkuuteen.

Kun henkilö googlettaa esimerkiksi ”palkkamurhaajat Suomessa” hän on jo hieman lähempänä ostospäätöstä.

Näiden palkkamurhaajaan liittyvien pidempien Google-hakujen kuukausittainen hakuvolyymi on onneksi pieni, vain 10-20 hakua kuukaudessa. Rikostilastojen perusteella harva potentiaalisista asiakkaista päätyy ostopäätökseen.

Miten näkyä entistä paremmin potentiaalisille asiakkaille Googlessa, jos yrityksesi ydinliiketoiminta on asia, jota (lähes) kukaan ei googleta?

Palataan alussa listattuihin B2B-hakuihin. Miten näkyä mahdollisille asiakkaille Googlessa, jos tärkeintä tuotettasi tai ratkaisuasi ei juurikaan haeta? Yksi tärkeä keino on olla vastaamassa ihmisten Google-hakuihin jo silloin, kun heillä on vasta ongelma, johon he etsivät ratkaisua. Esimerkiksi ennen kuin ihminen ymmärtää tarvitsevansa henkilöstökokemuksen kehittämistä (10 hakua / kk), hän saattaa pohtia, miksi työteho on laskenut, työmotivaatio on valitettavan alhainen ja työilmapiiri vaikuttaa viileältä (työteho 2900 hakua / kk; työhyvinvointi 2900 hakua / kk; työuupumus oireet 480 hakua / kk; työilmapiiri 320 hakua / kk; työmotivaatio 320 hakua / kk).
Toinen keino on verrata harvinaista sanaa johonkin yleisempään ja saada näin sekä liikennettä että usein tekstistä helpommin ymmärrettävää. Esimerkiksi henkilökohtaista kehityssuunnitelmaa käsittelevässä tekstissä voisi hyödyntää myös Google-hakua ”työmotivaatio hukassa” (170 hakua / kk) tähän tapaan: Työmotivaatio hukassa – henkilökohtainen kehityssuunnitelma apuun.
Kaikki yritykset haluavat lisää liikennettä sivustolleen. Mieti tarkkaan, missä Google-hauissa haluat olla läsnä. 

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio