Suomalaiset kysyvät Googlelta apua laihdutukseen ja pariutumiseen

Kirjoitetut Google-haut ovat usein lyhyehköjä 1-3 sanan hakuja, mutta äänihakuja tehdessään ihmiset sanelevat helposti kokonaisia lauseita ja erityisen usein kysymyksiä. Yhdysvalloissa ”how to” -muotoiset Google-haut lisääntyivät vuoden 2016 aikana peräti 75 %, ja samanlainen trendi lienee ajankohtainen myös Suomessa.
Keräsin pienen tutkimusaineiston Google-hauista, joiden ensimmäinen sana on kysymyssana (mikä, miksi, kuka, jne). Heinäkuun lopun kunniaksi otin tähän juttuun mukaan haut, jotka ovat erityisen suosittuja kesäaikaan.

Suomalaiset haluavat olla sutjakoita kesällä – ja erityisesti kesän jälkeen

Suomalaisen kesä alkaa mistäpä muusta kuin laihduttamisesta (”miten laihtua” 1900 hakua /kk huhti-toukokuussa). Vatsalihaksetkin olisi mukava saada näkyviin, sillä sattuuhan niitäkin kesiä, jolloin paidan voi ottaa pois. Tähän suomalaiset havahtuvat kuitenkin melko myöhään, sillä haku ”miten saada sixpack” on selkeästi korkeimmillaan vasta kesäkuussa (590 hakua / kk), kun selkeästi näkyvien vatsalihasten saaminen ei välttämättä enää onnistu, ainakaan ilman äärimmäisen kovaa treeniä.
Kevät ja kesä ovat monelle suomalaiselle jatkuvaa kiusauksien kanssa painimista: Yhtäältä olisi tärkeää tulla sutjakammaksi ja saada vatsalihakset näkyviin. Toisaalta kuitenkin samaan aikaan on tarjolla monen mielestä koko vuoden parhaita herkkuja: parsaa hollandaise-kastikkeen kera ja rasvasta tihkuvaa grilliruokaa (”mitä parsan kanssa” huhti-toukokuussa 720-1000 hakua / kk ja ”mitä grillata” 600 hakua / kk touko-heinäkuun aikana).

Kesäkuussa suomalainen päättää, ettei itselleen kannata olla liian ankara.

Kesäkuussa suomalainen päättää, ettei itselleen kannata olla liian ankara. Miksi pohtia laihtumista, kun ihanista grillin antimista ja niiden usein melko nestemäisistä tykötarpeista saa nauttia vain rajatun ajan vuodessa. Tähän viittaa ainakin se, että kesäkuussa ”miten laihtua” -haut ovatkin vuoden matalimmalla tasolla, vain 720 hakua / kk.
Heinäkuussa suomalainen miettii toiveikkaasti, voisiko shortsien yhtäkkisesti kireämmältä tuntuva vyötärönnauha olla merkki tilapäisestä nestekertymästä (”mikä auttaa turvotukseen” -haku korkeimmillaan eli 140 hakua / kk).

Heinäkuussa suomalainen miettii toiveikkaasti, voisiko kireämmältä tuntuva vyötärönnauha olla merkki tilapäisestä nestekertymästä.

Elokuussa suomalainen toteaa hämmentyneenä, ettei kyseessä ollutkaan tilapäinen turvotus. Kotivaa’an lukema on suurempi kuin ennen kesää, eikä näytä itsekseen laskevan. Lomarepsahtelujaan katuva suomalainen haluaa kunnostautua arkeen palatessaan ja elokuussa Google-hauissa näkyykin selkeä tarve päästä sutjakkaan kuntoon erityisen vauhdikkaasti (”miten laihtua nopeasti” ennätykselliset 880 hakua / kk).

Suomalainen mies täsmäiskee kesällä

Kesä on lemmen aikaa Google-hauissakin. Siinä missä naiset tekevät vuoden ympäri tasaisesti ”miten iskeä mies” -hakuja, miehet ryhtyvät parinetsinnässä tosi toimeen kesä-heinäkuussa, jolloin ”miten iskeä nainen” -haut ovat selkeästi korkeimmillaan (260 hakua / kk).

Siinä missä naiset tekevät vuoden ympäri tasaisesti ”miten iskeä mies” -hakuja, miehet ryhtyvät parinetsinnässä tosi toimeen kesä-heinäkuussa.

Myös nuorten seurustelusuhteet vaikuttavat menevän jouhevasti eteenpäin kevään taittuessa kesään. Kun vielä tammikuussa on pohdittu ahkerasti, miten saada poikaystävä (2400 hakua / kk), huhti-toukokuussa uskalletaan jo ajatella keskustelun mahdollisuutta (”mistä jutella pojalle” 140 hakua /kk) ja yritystä saattaa olla myös hieman lähempään kontaktiin (kuinka tehdä fritsu 480 hakua /kk).
Ainakin joidenkin nuorten kohdalla voidaan olettaa, että seurustelusuhde saa täyttymyksensä heinä-elokuussa, jolloin ”miten tehdään lapsia” -haussa on selkeä piikki (480 hakua /kk).

Suomalainen haluaa olla kumppaninsa silmissä viehättävä

Suomalainen haluaa olla kesällä mahdollisimman viehättävä ja puoleensavetävä kumppaninsa silmissä. Tähän viittaavat esimerkiksi seuraavien hakujen merkittävä nousu kesä-heinäkuussa: ”miten saada finni pois” (390 hakua kesäkuussa) ja ”kuinka sheivata alapää” (90 hakua heinäkuussa).
Lieneekö havahtuminen alkaneeseen uimahousukauteen syynä sille, että kesäkuussa Googlessa kysytään erityisen paljon neuvoa myös etuvarustuksen kasvattamiseen (”kuinka kasvattaa munaa” 170 hakua kesäkuussa).

Suomalainen kerää tietoa luonnosta

Kesällä suomalaisten luontosuhde syvenee tilapäisesti, ainakin jos erilaisiin eläimiin ja kasveihin liittyvien Google-kysymysten lisääntynyttä määrää on uskominen.
Kesä-heinäkuussa moni suomalainen pohtii esimerkiksi siilin, leppäkerttujen ja etanoiden ruokavaliota (”mitä siili syö” 1000 hakua / kk; ”mitä leppäkertut syö” 880 hakua / kk; ”mitä etanat syö” 260 hakua / kk) ja käyttää Googlea kasvien tunnistamiseen (”mikä kasvi” 170-210 hakua / kk; ”mikä kukka” 110-140 hakua / kk).
Suomalainen ei unohda sääntöjä lomallakaan: Kun suomalainen kesäkuussa halajaa telttailemaan, hän varmistaa ensin Googlesta, että telttapaikka on sallittu (”missä saa telttailla” 140 hakua / kk).

Koirilla ja omistajilla riittää toistensa tavoissa ihmettelemistä, mutta vain jälkimmäiset pääsevät tiettävästi kyselemään neuvoa Googlelta.

Kesällä koirakuume on edennyt joissain talouksissa niin pitkälle, että suomalainen saattaa päättää: Nyt se hankitaan! Lomalla on aikaa opettaa se tavoille! Koirilla ja omistajilla riittää toistensa tavoissa ihmettelemistä, mutta vain jälkimmäiset pääsevät tiettävästi kyselemään neuvoa Googlelta (”miksi koira nuolee” ennätykselliset 590 hakua / kk heinäkuussa).

Eroaikeetkin kerrotaan Googlelle

Vakiintuneessa parisuhteessa eläville loma saattaa olla stressaavaa aikaa ja tilastojen mukaan avioeropiikit osuvat Suomessa lomien jälkeiselle ajalle. Suomalaisten kasvava tyytymättömyys parisuhteeseensa näkyy Googlessa jo kesä-heinäkuun aikana, jolloin monissa eroa ennakoivissa hauissa on selkeä piikki (esim. ”milloin erota”, ”milloin on aika erota” ja ”miksi mies pettää”).
Kun syksy koittaa ja avioeropaperit on jätetty tai seurustelusuhde lopetettu, suomalainen purkaa Googleen tuntojaan eron jälkeisestä tilanteesta (”miten selvitä erosta” 1000-1300 hakua / kk elo-lokakuun aikana).

Suomalaisten kasvava tyytymättömyys parisuhteeseensa näkyy Googlessa jo kesä-heinäkuun aikana, jolloin eroa ennakoivissa hauissa on selkeä piikki.

Viimeistään seuraavana keväänä ainakin nainen haluaa kuitenkin unohtaa menneen suhteensa ja siirtyä elämässään eteenpäin. Tähän viittaisi ainakin ”miten unohtaa mies” -hakujen selkeä nousu huhti-kesäkuussa.

Tähän päättyy lyhyt katsaukseni suomalaisten kesäisiin Google-kysymyksiin. Suomalaisilla näyttää riittävän kysyttävää ja äänihakujen lisääntyessä kysymyksiä tehdään Googleen entistä enemmän. Kun potentiaaliset asiakkaasi kysyvät heille tärkeitä kysymyksiä Googlessa, onko sinun yrityksesi paikalla vastaamassa? Kannattaa olla, sillä vaikka Google kehittyy ja muuttuu jatkuvasti, ainakin yksi asia on varma: jollakin on aina ykkössija.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio