Brand Lift mittaa digitaaliset brändikampanjat

Youtube- ja Facebook-mainontaa tehdessä on hyvä luopua heti hakumainonnan mittaustavoista, jossa klikit ja konversiot ovat pääroolissa. AdWeekin mukaan tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 90 prosenttia käyttäjistä, jotka näkivät Facebook-mainoksen ja sen jälkeen tekivät ostoksen, ei klikannut ko. mainosta. Tällöin mainos ei saanut ansaitsemaansa arvostusta klikkipohjaisessa mittauksessa. Google ja Facebook ovat luoneet näistä lähtökohdista brändimainonnan mittaustyökaluksi Brand Lift -tutkimukset. Brand Lift -tutkimuksilla ne myös yrittävät houkutella mainostajia siirtämään entistä enemmän mainosrahoja perinteisestä mediasta verkkoon.

Sekä Youtuben että Facebookin Brand Lift –tutkimukset toimivat samoilla periaatteilla. Tutkimuksissa mainoksen kohdeyleisöstä koostetaan kaksi ryhmää: toiselle näytetään mainos ja toiselle ei.  Molemmille ryhmille esitetään pian mainoksen näkemisen jälkeen yksi monivalintakysymys, joka liittyy joko nähtyyn mainokseen tai brändiin. Brand Lift tapahtuu kun ryhmien vastauksien välillä on tilastollista eroa. Ryhmien vastaukset segmentoidaan vielä demografiatiedoittain, jolloin saadaan syvempää tietoa mainonnan toimivuudesta

Tähän asti Brand Lift -tutkimukset eivät ole olleet kaikkien mainostajien saatavilla, sillä ne ovat vaatineet suurempia panostuksia kuin mitä monet mainostajat ovat aiemmin tottuneet sijoittamaan Youtubeen ja Facebookiin. Tutkimuksien luonti on tähän asti tapahtunut vain Google- tai Facebook -myyntiedustajan kautta. Brand Lift –tutkimukset ovat kehittyneet viime vuosien aikana, ja uskon, että tulevaisuudessa Brand Lift –tutkimukset monipuolistuvat ja tulevat laajemmin käyttöön.

Olemme Tuloksella jo toteuttaneet useita Brand Lift –tutkimuksia asiakkaillemme ja tulokset ovat tuoneet täysin uuden näkökulman mainonnan mittaukseen. Autamme mielellämme myös teidät tekemään tuloksellista brändimainontaa verkossa.

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio