Lasse Larvanko 16.11.2010

Älä seuraa vain verkkokaupan tulosprosenttia

Konversio-optimointi on rantautunut vihdoin Suomeenkin. Siinä pyritään parantamaan verkkosivujen toimivuutta ja testaamalla todentamaan paraniko se.

Testaaminen eri versioilla eri aikaan johtaa harhaan

Edistyneemmät verkkosivujen kehittäjät ovat tehneet seurantaa verkkopalveluja muutettaessa tuloksia seuraamalla. Se on loistavaa, mutta saattaa johtaa pahastikin harhaan ja väärin johtopäätöksiin.
Alla oleva kuva kertoo erään verkkokaupan konversioprosentin muutoksista viimeisen kuukauden aikana.

Verkkokaupan konversiprosentti vaihteli kuukaudessa 8% ja 16% välillä!

Kuvassa vihreä viiva kuvaa alkuperäistä versiota ja violetti Tuloksen suunnittelemaa parannettua versiota. Mikäli versiot eivät olisi olleet käytössä samaan aikaan Visual Website Optimizerilla oli johtopäätökset melko varmasti vääriä. Eli ensimmäisen viikon aikana konversioprosentti on molemmissa versioissa noin 9% ja jälkimmäisen viikon aikana konversioprosentti on molemmissa noin 13%
Uusi versio toimii kyllä paremmin kuin alkuperäinen, mutta ero on 5.2%.
Haluatko saada verkkosivusi tuottamaan tosissaan? Ota yhteyttä Lasseen 050 369 8023 lasse.larvanko@tulos.fi.

Lasse Larvanko

Founder

Lasse on yksi Tulos Helsingin perustajista ja todellinen hakukoneoptimoinnin pioneeri Suomessa. Yrittäjähenki on Lassella veressä: kun edellinen firma kävi liian pieneksi kaikkien asiakkaiden palvelemiseen, alkoi Lasse jäljittää Suomen kovimpia hakukoneoptimoijia. Loppu on historiaa: tästä syntyi Tulos Helsinki.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio