Affiliate-markkinointi – Verkkomarkkinoinnin Monsanto

Affiliate markkinointi - pavut

20 prosenttia palkokasveista tuottaa 80 prosenttia herneistä.

Tämän huomion teki italialainen Vilfredo Pareto. Myöhemmin Pareto-teoriaksi nimetty malli on osoittautunut todeksi myös monella muulla alalla. 80 prosenttia tuotosta tulee 20 prosenttia asiakkaista,
80 prosenttia valituksista tulee 20% asiakkaista ja niin edelleen.

Onneksi asiat ovat tänään paremmin

Nykyisen geenimanipulaation aikana on päästy eroon tuottamattomista herneenpaloista. Kaikki palkokasvit tuottavat herneitä yhtä paljon.
Samaan tapaan myös verkkomarkkinoinnissa webanalytiikan avulla voidaan kohdentaa markkinointitoimenpiteet ainoastaan tuottaviin lähteisiin.

Affiliate-markkinointi on internet-markkinoinnin Monsanto.

Monsanton siemenet on jalostettu äärimmäisen tuottaviksi. Monsanton valmistamat siemenet tuottavat enemmän kuin muut. Samalla ne toki myös vievät viljelyalaa perinteisemmiltä viljelyksiltä.
Affiliate-markkinointi syö samaan tapaan yhä suuremman osan verkkomarkkinoinnin panostuksista. Aivan kuten perinteiset viljelijät vastustavat Monsantoa, myös perinteiset markkinointitoimistot vastustavat affiliate-markkinointia. Uudet tehokkaammat innovaatiot kuitenkin muuttavat molempia aloja vuosi vuodelta tehokkaammiksi.
Affiliate-markkinointi tuottaa enemmän tuloksia suhteessa panostettuun rahamäärään.
Tulospohjainen myyjä

Affiliate-markkinoija on tulospalkattu myyntihessu

Affiliate-markkinoinnissa eli kumppanuusmarkkinoinnissa mainostaja maksaa ainoastaan syntyneestä myynnistä.
Kumppanuusmarkkinointi toimii samaan tapaan kuin tulospalkkainen myyntimies. Myyntimiehelle sovitaan tietty komissio kaikesta syntyneestä myynnistä. Jos komissio on kohdallaan, juoksee myyntimies palavereissa 10 tuntia päivässä, ja tuloksia syntyy.
Kumppanuusmarkkinoinnissa myyntimiehenä toimii yksittäinen verkkosivusto, uutiskirje tai muu liikenteen omistaja. Mainostaja tarjoaa myynnistä esimerkiksi 13% komission. 100 euron myynnistä maksetaan siis 13 euron komissio. Muita kuluja affiliate-markkinoinnista ei synny.
Liikenteen tuottaja saa yleensä myynnistä noin 10 euroa ja affiliate-verkko nappaa välistä 3 euroa omiin kuluihinsa.
Aivan samalla tavalla kuin tulospohjainen myyntimieskin, affiliate-markkinoija siirtyy helposti kilpailijalle, joka maksaa suuremman osuuden syntyneestä myynnistä.
Affiliate-markkinointi on tulospohjaisen mainonnan puhtain muoto. Jos tuloksia ei synny, ei kulujakaan ole.

Rikkinainen

”Edullinen klassikkoauto etsii uutta kotia”

Saat sitä, mistä maksat

Affiliate-markkinoinnissa saat juuri sitä, mistä olevat valmis maksamaan. Jos haluat maksaa mainosbannerin klikkauksista, saat klikkauksia. Et välttämättä saa yhtään aitoa asiakasta, vaan kävijöitä esimerkiksi Jersey Shore Moneyblog -nimiseltä sivustolta (allekirjoittaneelle on käynyt näin).
Jos maksat liideistä, saat liidejä. Joukossa saattaa olla muutama yllättävän tutun kuuloinen henkilö (Aku Ankka, Hessu Hopo jne.).
Roskaklikeistä ja sarjakuvahahmojen osoitteista ei toki tarvitse maksaa, mutta niiden kanssa tulee olla tarkkana. Aivan samaan tapaan kuin uusi tulospohjainen myyntimies saattaa tuoda yllättävän paljon asiakkaita, joista suurin osa ei tiedä tilanneensa mitään.
Jos maksat myynneistä, saat myyntiä.
Affiliate-markkinointi on verkkomarkkinoinnin tehokkain muoto, mutta se vaatii suunnittelua ja seurantaa. Kampanjaa suunnitellessa tulee tietää, minkälaisia tuloksia haluaa, ja kuinka paljon niistä on valmis maksamaan. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä enemmän olet valmis maksamaan, sitä parempia tuloksia saat.
Olen itse toiminut affiliate-markkinoinnissa sekä mainostajana että julkaisijana (tulospohjaisena myyjänä) lähes koko 2000-luvun ajan. Viimeisten vuosien aikana ala on kasvanut hurjasti ja onneksi myös aikuistunut. Affiliate-verkot ovat liittyneet Asiakkuusmarkkinointiliiton jäseniksi, ja alalle on luotu yhteisiä pelisääntöjä, jotta aiemmin mainituista väärinkäytöstapauksista päästään lopullisesti eroon.
Kun haluat lisää myyntiä, lisää kumppanuusmarkkinointi osaksi markkinointimixiäsi.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää affiliate-markkinoinnin mahdollisuuksista, ota yhteyttä sähköpostilla olli.kopakkala@tulos.fi tai puhelimitse 040 465 97 90.
Lue lisää affiliate-markkinoinnista: https://www.tulos.fi/affiliate-markkinointi/

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio