Nicolas Fogelholm 28.4.2010

AdWords Search Funnels

Google julkaisi viime kuussa uuden AdWords-työkalun nimeltään AdWords Search Funnels. Tulos haluaa kiittää Googlea kyseisestä työkalusta, koska sen avulla voimme entisestään parantaa asiakkaidemme AdWords-mainonnan tuloksellisuutta.
Mikä on AdWords Search Funnels?
AdWords Search Funnels -työkalun avulla saamme enemmän tietoa käyttäjien koko ostoprosessista. Aikaisemmin AdWords-tulokset laskettiin vain sen mainoksen mukaan, jota käyttäjä napsautti viimeisenä ennen ostostapahtumaa. Monet käyttäjät kuitenkin suorittavat useita hakuja ja näkevät useita mainoksia ennen ostostaan verkkosivulla.  AdWords Search Funnels antaa mahdollisuuden nähdä napsautukset ja näyttökerrat, jotka tapahtuivat ennen ostotapahtumaa.
Mitä hyötyä on AdWords Search Funnelsista?
Meidän kuluttajien ostosprosessi ja hakukäyttäytyminen on hyvin harvoin suoraviivainen ja selkeä: teemme useita hakuja, vierailemme usealla sivustolla, keräämme tietoa, tutkimme, mietimme ja vertailemme tuotteita tai palveluita ennen ostostapahtumaa.
Search Funnel -raportit antavat lisätietoa tästä ”hakuputkesta”, ja sen avulla saamme esimerkiksi tiedon, kuinka “hakuputken alussa” olevat avainsanat toimivat tulokseen johtaneella reitillä ennen viimeistä mainoksen napsautusta. Tämän tiedon perusteella voimme tehdä oikeanlaisia päätöksiä AdWords-mainosten avainsanoista, mainosryhmistä ja kampanjoista.
Esimerkki
Näyttämällä mitä mainoksia asiakkaasi näkivät ja napsauttivat ennen kuin he suorittivat tavoitteen (esim. ostoksen), Search Funnels antaa kokonaisvaltaisen kuvan avainsanojesi, mainosryhmiesi ja kampanjoittesi arvosta. Katsotaanpa esimerkkiä.
Asiakkaamme Lehtitorin verkkokaupassa myydään lehtiä. Ja lehdet, vaikka ne ovatkin suhteellisen halpoja ja selkeitä  ostoksia, eivät ole ”yhden klikin” ostoksia.  Lehden ostaja tekee tyypillisesti muutaman haun, vertaa ja sitten ostaa. Noin 80 % ostoksista tapahtuu saman päivän aikana. Ennen ostostapahtumaa lehden shoppailijat tekevät useita hakuja ja klikkailevat useita mainoksia. Tämä mielenkiintoinen ja erittäin hyödyllinen tieto saadaan Search Funnels -raporteista.
Ilman raportteja emme saisi tietoa siitä, että kuluttajat ennen Illustrerad Vetenskap lehtitilauksia tekevät muita hakuja tai näkevät Lehtitorin mainoksia, jotka avustavat ja johtavat lopulliseen kauppaan. Muistathan myös, että Analyticsin tai AdWordsin perusseuranta kertoo vain viimeisimmän napsautuksen ja avainsan, joka on johtanut myyntiin. Käyttäjä on, kuten alla oleva kuvakaappaus osoittaa, tehnyt useita hakuja ja nähnyt Lehtorin mainoksia useamman kerran ennen lopullista ostostapahtumaa. Jos emme ota tätä huomioon ja poistaisimme sellaiset avainsanat jotka näennäisesti eivät tuota myyntiä, AdWords-mainonnan teho laskee.

Edellä mainitun ”hakuputken” lisäksi Search Funnelsista löytyy paljon muutakin hyödyllistä tietoa, jonka avulla voit tehostaa AdWords-mainontaa.

Huom! Mainostajana pääset nauttimaan Search Funnelsin hyödyistä vasta sen jälkeen, kun toimistosi on asettanut AdWords Tulosseurannan kuntoon ja oppinut hyödyntämään tätä uutta työkalua. Jos et jaksa odottaa tai epäilet, että asia ei hoidu kannattaa ottaa yhteyttä alan asiantuntijaan

Nicolas Fogelholm

Founder

Nicolas eli kavereiden kesken Nico on yksi Tulos Helsingin perustajista ja yksi Suomen tunnetuimpia verkkokaupan konsultteja. Nico on bisnesorientoitunut humanisti, jonka kansainvälinen verkkokauppaura alkoi jo vuonna 2001.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio