30 000 miljardia syytä oppia

2000-luvun alussa oli suuri tiedonvälityksen murros, joka toi mukanaan internetajan yhtiöt. Nämä pääasiassa bittipohjaiset yritykset ovat nousseet viimeisen 5 vuoden aikana maailman suurimpien yritysten joukkoon jättäen perinteiset monialayhtiöt jälkeen – niin innovaatioiden nopeudessa kuin markkina-arvon kehityksessä.

Lissabonissa pidetyssä Web Summit -tapahtumassa käsitellyistä teemoista esiin näytti nousevan eniten se, kuinka seuraava suuri mullistus on tapahtumassa perinteisempien toimialojen puolella. Koska kyse ei ole enää “pelkistä” biteistä, vaan kuljetuksesta, ruoasta ja terveydestä, on niiden yhteenlaskettu vaikutus ihmisten elämään vähintään 10-kertainen. Yhden ennusteen mukaan seuraavan 10 vuoden aikana Fortune2000 yritysten yhteenlasketusta markkina-arvosta, joka on tällä hetkellä 40 biljoonaa dollaria (kyllä, siis 40 000 miljardia), tulee uudelleenallokoitumaan 30 biljoonaa. OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen on oikeilla jäljillä arvioidessaan A-Studiossa, että pankkien liiketoiminnasta voi haihtua jopa puolet lähivuosien myllerryksessä.

Fiksuimmat yritykset tähyilevätkin pahimpia kilpailijoita tyystin oman alansa ulkopuolelta. Moni vanhaan maailmaan jumahtanut yritys tulee jäämään jalkoihin, kun kokonaan toiselta toimialalta tuleva yritys vie bisneksen tarjoten asiakkaille ratkaisun heidän ongelmaansa ketterämmin, halvemmalla ja asiakkaan kannalta antoisammin.

Jos Elon Muskin väläyttämät visiot kaiken liikenteen siirtymisestä sähköiseksi toteutuvat, kuinka moni lentokone muuttuu yhtä vanhanaikaiseksi kuin 2000-luvun alun laatikkomaiset sähköautot Teslan rinnalla? Kaupunkikeskustojen tyhjäksi jäävät parkkihallit joutuvat uudistamaan liiketoimintansa totaalisesi; kenties logistisesti parhaimmilla paikoilla olevista tulee itseajavien autojen siivous- ja latauskeskuksia. Jokerina on Hyperloop One -yritys, joka lupaa tuoda täysin uuden kuljetusmuodon kuluttajien saataville jo 5 vuoden kuluttua, alkaen Dubaista.

Puheenvuoroissa ja paneelikeskusteluissa nousi esiin myös monen esiintyjän huoli siitä, kuinka nämä valtavat muutokset tulevat aikaansaamaan vaikutuksia, joita emme osaa edes ennakoida. Ja kyse ei tosiaan ole vuosikymmenien päässä tapahtuvista kaukaisista asioista, vaan moni asia on jo todellisuutta. Ensimmäiset täysin automatisoidut ruokakuljetukset on jo toteutettu reilu 2 kuukautta sitten Lontoossa Lets Eat -ruokatoimitusfirman pilotissa. Wolt seurasi ketterästi perässä ja julkisti oman testiajonsa Virossa viime viikolla. Ja Uber kuljetti ensimmäiset asiakkaansa itseohjautuvalla autolla vain reilu kuukausi sitten.

Moni muutoksista onkin jumissa enää lainsäädännöllisten esteiden takia, ei niinkään teknisistä syistä. Yritykset, jotka jäävät sivusta seuraamaan muutosta eivätkä osallistu aktiivisesti, oppimishakuisesti ja asiakkaiden etu mielessään, ovat pian kuin monet Yhdysvalloissa radion voimalla brandeiksi kasvaneet yritykset, jotka 40- ja 50-luvulla jäivät tv-mainonnan jalkoihin.

Oppimishalu tulee yhdistämään tulevaisuuden menestyjiä – oli kyse sitten yksilöistä tai yhtiöistä. Gary Vaynerchuck, iso sosiaalisen median soihdunheiluttelija, tokaisikin hyvin esityksessään: “Kenties surkuttelette niitä henkilöitä, jotka käyttivät 2 vuotta elämästään nyt kuolleen Vine-palvelun sisällöntuotantoon. Ette kuitenkaan ymmärrä yhtä pointtia: he opettelivat kuinka tuottaa ihmisiä kiinnostavaa sisältöä yhden kanavan sisällä. Nyt nämä samat henkilöt tahkoavat miljoonia Instagramissa ja Snapchatissa.”

Yritysten tärkein kumppani tulee olemaan se, jonka kanssa oppiminen on tehokkainta; kuinka kerättyä dataa ja kokemuksia tulkitaan ja viedään yrityksen palveluiksi ja käytänteiksi. Pelkkä powerpoint-dian teksti “kuluttajat siirtyvät mobiiliin” ei tuo yritykselle lisäarvoa, kumppanin on pystyttävä auttamaan yritystä siirtämään liiketoimintansa mobiiliin.

Tai virtuaalitodellisuuteen. Tai bottipohjaiseksi. Kanavilla, työkaluilla ja tekniikalla itsessään ei ole väliä. Asiakkaan ongelman ratkaisemisella sen sijaan on. Yritys, joka tarjoaa ratkaisun valmiina pakettina pitäen asiakaskokemuksen ytimessä, pystyy luovimaan muuttuvien tekniikoiden maailmassa.

Jos haluat kuulla lisää, kuinka tarjota yrityksesi tuotteita ja palveluita uusia mahdollisuuksia hyödyntäen, ota meihin yhteyttä. Kuuntelemme mielellämme millaisia ajatuksia sinulla on liiketoimintasi kehittämiseksi ja toivomme voivamme olla siinä avuksi.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas strategiasessio