Black Friday

Black Friday eli musta perjantai on erittäin suosittu ostostentekopäivä. Se on joka marraskuun neljäs perjantai, eli torstaina vietettävän kiitospäivän (Thanksgiving Day) jälkeinen päivä. Black Friday on useimmille työntekijöille vapaapäivä. Kaupan työntekijöitä vapaapäivä ei koske, sillä heille kyseessä on usein koko vuoden kiivain kauppapäivä.

Kovia tarjouksia ja kyynärpäätaktiikkaa

Tyypillisesti huikeat Black Friday -tarjoukset kestävät vain yhden päivän ja vain niin kauan kuin tavaraa riittää. Tämän seurauksena on jokavuotinen ryntäys, jossa kauppoihin ja verkkokauppoihin syöksytään heti alennusten alkaessa. Kaupat saattavat aueta jo aamuyöllä, ja myymälöissä edetään kyynärpäätaktiikalla.

Verkkokaupoissakin kärsitään ruuhkista, jotka kaatavat palvelimia. Suurimmat verkkokaupat ovat varautuneet päivään kuukausia etukäteen ostamalla Amazon Cloudista tai muilta suurilta pilvipalveluilta kaiken mahdollisen lisäkapasiteetin.

Comscoren selvityksen mukaan verkkomyynti vuoden 2014 Black Fridayssa oli Yhdysvalloissa 1,5 miljardia dollaria.

Kiitospäivän jälkeinen vapaapäivä houkuttelee shoppailemaan

Kiitospäivän historia ulottuu 1600-luvun alkuun. Monet yhdysvaltalaiset katsovat perinteen lähteneen liikkeelle siitä, kun Euroopasta tulleet siirtolaiset viettivät sadonkorjuun jälkeen kiitosjuhlaa yhdessä alkuperäiskansojen kanssa. Kiitospäivä on yhdysvaltalaisille tärkeä ja harvinainen arkipyhä, jota seuraava Black Friday on usein myös vapaapäivä.

Musta perjantai  on saanut nimensä siitä, että kyseisenä päivänä oli väkeä liikkeellä ihan mustanaan, eli liikenne oli vilkasta. Nimitys tuli käyttöön vasta 1960-luvulla. Suosittuna ostostentekopäivänä Black Friday on vähitellen levinnyt Yhdysvaltain ulkopuolelle. Ylen uutisen mukaan se ei ole vielä saavuttanut suurta jalansijaa Suomessa.

Singles day ja Cyber Monday myös vilkkaita kauppapäiviä

Länsimaissa leviävä Black Friday kalpenee kiinalaisen Singles dayn rinnalla. Kiinassa 11. marraskuuta vietettävä Singles day on vuoden suurin kauppapäivä ja liikevaihdoltaan noin kymmenen kertaa Black Fridayta suurempi. Kiinan suurimman verkkokaupan Alibaban ilmoituksen mukaan sen liikevaihto oli vuoden 2015 Singles dayn aikana 14,3 miljardia dollaria.

Myös Black Fridayta seuraava maanantai, Cyber Monday, on iso ja hintavetoinen verkkokaupan erikoispäivä. Comscoren selvityksen mukaan verkkomyynti vuoden 2014 Cyber Mondayna oli Yhdysvalloissa 2 miljardia dollaria.

Black Friday -kirjoituksia Tuloksen blogissa: