verkkokauppa

Selaa kirjoituksia aiheittain

Heini Lindfors 22.10.2019

Näin käytät ROASia väärin

Mikä on ROAS? ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa tietyllä mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä euron mainosbudjetilla. ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %). ROASin laskukaava on seuraava: ROAS = mainonnan aikaansaama liikevaihto / mainoskulut. Jos 10 euron mainosbudjetilla saadaan aikaan […]

Digitaalinen markkinointi

Sofie Segercrantz 17.6.2019

Google Shopping – Nyt Suomessa!

Google Shopping juontaa juurensa Googlen vuonna 2002 julkaistuun hintavertailupalveluun Froogleen. Nykyisellä nimellä ja toimintalogiikalla toimiva Google Shopping julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 2012. Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan Google Shopping -mainokset rantautuivat vuoden 2013 lopussa, ja siitä asti Suomessa on odotettu milloin mainosmuoto on myös meidän käytettävissämme. Pitkä odotus on vihdoinkin palkittu, sillä mainosmuoto on nyt saatavilla myös […]

Hakusanamainonta

Maria Lantermino 26.10.2017

Neljä syytä, miten asiakkaiden polun ymmärtäminen auttaa parantamaan markkinointia

Kysyin myyjältä, voisinko saada maton mukaani. Hän kertoi, että se ei ole mahdollista, koska verkkokauppa toimii heistä erillisenä yksikkönä. Ärsyynnyin. En ymmärtänyt selitystä, eikä se edes kiinnostanut minua. Harvoin yrityksen sisäiset prosessit asiakasta kiinnostavatkaan. Jouduin odottamaan sähköpostitse tietoa tilauksen saapumisesta ja uudestaan ajamaan 20 km myymälään hakemaan samaa mattoa, joka heillä olisi jo ollut hyllyssä. Tällä […]

Asiakaskokemus

Sofie Segercrantz 15.6.2016

Mobiilikokemus haltuun – huomioi aie ja konteksti

Haku on aina ilmaus aikeesta Usein kartoitettaessa hakusanoja hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia varten asiaa mietitään ”millä sanoilla haluamme näkyä?” -lähtökohdasta. Minusta asiaa tulisi ajatella päinvastoin ja kysyä, ”minkälaisia asiakkaidemme ongelmia voimme ratkaista?”. Painopiste tulisi siirtää siitä mitä me haluamme siihen, miten käyttäjää voidaan palvella paremmin. Vaikka tämä voi vaikuttaa semantiikalta, parhaassa tapauksessa se on askel kohti […]

Verkkopalvelun kehittäminen

10.5.2016

Erään konversion tarina

Idea tarpeesta Harrastan lenkkeilyä ympäri vuoden, ja sattuneista syistä syyskuusta huhtikuulle se tapahtuu käytännössä varsin usein pilkkopimeässä. Kadotan kourallisen heijastimia vuodessa, joten olin jo pitkään haaveillut takista, jonka pinta on heijastinkangasta. Mainitsin tästä työkaverilleni, joka jonkin ajan kuluttua vinkkasikin nähneensä sellaisia urheiluvarusteiden suosikkiverkkokaupassaan. Tarpeen ilmaisu googlaamalla Työkaverin suosittelema brändi ei ollut minulle ennestään tuttu. Kotona […]

Digitaalinen markkinointi

3.5.2016

Dynaaminen budjetointi auttaa menestymään hakukonemainonnassa!

Elämme keskellä kiihtyvää muutosta, jossa asiat kehittyvät nopeammin kuin olemme koskaan voineet kuvitella. Mutta monessa yrityksessä kasvumahdollisuuksien hyödyntäminen on vaikeaa, koska yrityksen organisaation rakenne on sopimaton ja päätöksentekoprosessit ovat liian jäykkiä vastaamaan toimintaympäristön muutosvauhtiin.  Esimerkiksi vanhantapaisen budjetoinnin vuoksi tilanteen vaatimia uudistuksia on vaikea toteuttaa ja saada varoja nopeasti parhaiten tuottaviin asioihin. Tämä estää muun muassa […]

Hakusanamainonta

1.4.2016

Chat-palvelu lisää asiakasymmärrystä – ja myyntiä!

Chat on asiakkaalle tärkeä kosketuspiste Verkkopalvelun ylläpitäjän tulisi muistaa, että chat-palvelu on asiakkaalle yksi tärkeimmistä kosketuspisteistä yritykseen sillä hetkellä. Chat-palvelu ilman tavoitteita on pahimmillaan kuin verkkokauppa ilman osta-painiketta. Olet saattanut törmätä asiakaspalvelijaan, joka ei oikeastaan voikaan auttaa sinua matkan, koon tai vaikkapa oikean kameralinssin valinnassa. Sen sijaan palvelija ”luovuttaa” pikaisesti ja toivottaa onnea metsästykseen. Chat-asiakaspalvelijasta […]

Web-analytiikka

2.12.2015

Vinkkejä suurten sivustojen hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimoinnin luonne muuttuu sisällön määrän kasvaessa. Osittaiselle automaatiolle on tarvetta, sillä työn toteuttaminen käsivoimin on liian hidasta. Näin totesivat Tuloksen Mikko Yli-Erkkilä, Nicolas Fogelholm ja Tulokseen perustajiin kuulunut Arttu Raittila marraskuussa pitämässään Suurten sivustojen hakukoneoptimointi -koulutuksessa. Miten prosessissa sitten lähdetään liikkeelle? “Aloitetaan avainsanatutkimuksesta ja kilpailija-analyysistä”, toteaa Raittila. On tärkeää pohtia esimerkiksi seuraavaa: mille suosituille hakutermeille […]

Hakukoneoptimointi

17.11.2015

Jätit vastaan pienet – Arttu Raittila puhuu suurten ja pienten sivustojen hakukoneoptimoinnista

Mikä on suuri sivusto? “Suuruuden voi suhteuttaa toimialaan: vaikkapa B2B-palveluja myyvälle yritykselle jo joidenkin satojen sivujen sivusto on suuri”, toteaa Tuloksen haastattelema hakukoneoptimoinnin asiantuntija Arttu Raittila. Arttu Raittila pitää 25.11.2015 yhdessä Tulos Helsinki Oy:n hakukoneoptimoijien kanssa ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävän Suurten sivustojen hakukoneoptimointi -koulutuksen. “Suurilla sivustoilla tärkeiden sisältöjen painottaminen on keskeistä: Googlekin pitää saada tajuamaan, […]

Hakukoneoptimointi

15.10.2015

Hukkaatko euroja huonolla käytettävyydellä?

Kerron aluksi pari esimerkkiä: Yksi tarpeeton kysymys maksoi matkoja verkossa myyvälle Expedialle 12 miljoonaa dollaria vuodessa. Ostoskorissa oli kenttä ”Company name”, ja kenttien järjestyksestä johtuen monet syöttivät vahingossa pankkinsa nimen ja osoitteen, mikä johti korttimaksujen hylkäyksiin. Kenttä poistettiin, ja Expedian liikevaihto kasvoi 12 miljoonaa. Toinen nimeltä mainitsematon verkkokauppa kasvatti liikevaihtoaan 300 miljoonaa muutettuaan yhden painikkeen […]

Verkkopalvelun kehittäminen