sosiaalinen media

Selaa kirjoituksia aiheittain

Kati Kiiskinen 7.10.2019

LinkedIn työnhaussa: Näin headhuntteri löytää sinut

Mitä headhunting sitten on ja millainen kuva työntekijän tulisi antaa itsestään LinkedInissä? Rekrytoinnin ammattilainen Oona Silén (Tuloksen Chief Happiness Officer) kertoo, mitä headhunting tarkoittaa, missä pitää näkyä ja millainen LinkedIn-profiili kiinnittää oikealla tavalla huomion. Mitä on headhunting? Oona kuvaa headhuntingin lyhyesti olevan suorahakua, jossa tehtävään haetaan tietyllä profiililla ja tietyllä osaamisella varustettua henkilöä: ”Headhuntingin käynnistää […]

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 14.12.2018

Ensi askeleet sosiaalisen median strategiaan

1. Määritä tekemisen tavoitteet Mieti, mitä yrityksesi haluaa saavuttaa sosiaalisessa mediassa. Onko se kenties tunnettuuden lisääminen tai myynnin kasvattaminen? Unohda ajatus sosiaalisesta mediasta irrallisena hassuttelukanavana, ja ota somen tavoitteet osaksi liiketoiminnan sekä markkinoinnin tavoitteita. Tavoitteita on hyvä asettaa, mutta niitäkään ei kannata ahnehtia liikaa, sillä silloin niistä yhteenkään ei panosteta kunnolla. Aloita asettamalla muutama pitkän […]

Sosiaalinen media

Kaisa Aarnio 21.5.2018

Somen sisältösuunnitelma helpottaa tekemistä ja säästää aikaa

Yritysten suurin kompastuskivi sosiaalisen median kannalta on se, että joku päivittää kanavia jollain sisällöllä – joskus, kun kerkeää. Epäsäännöllisesti päivitetty Facebook-sivu vaihtelevilla sisällöillä ei luo kuvaa aktiivisesta yrityksestä. Myöskään pelkät olemassa olevat kanavat eivät tuo lisäarvoa yrityksellesi, ja usein suurimpana virheenä onkin olemassa oleva Facebook-sivu, jota päivitetään vain harvakseltaan, jos ollenkaan. Sosiaalisen median sisällöt onkin […]

Sosiaalinen media

8.12.2017

Somejättiläiset jyräävät

Katsoin sosiaalisen median gurun (ja käytän tätä termiä varsin harvoin) Gary Vaynerchuckin vlogia. Hän kertasi autoalan päättäjille taustoja, miksi Guinness panimoyhtiö ja Michelin rengasvalmistaja menivät mukaan sisältöbisnekseen – jo 1900-luvun alussa. Guinnesin maailmanennätyskirja syntyi juomavalmistajan oivalluksesta saada paikallisissa pubeissa istuville asiakkaille keskustelunaihetta oman brändinsä ympärillä. Tästä sai alkunsa Guinnesin maailmanennätyskirja; triviaa täynnä oleva keskustelunaihepankki. Michelin […]

Sosiaalinen media

30.5.2017

Yritysjohtaja, tiedätkö mikä on yrityksesi markkinaosuus verkossa?

Kuitenkin tänä päivänä 60 – 90 prosenttia ostopolusta on kuljettu siinä vaiheessa, kun otetaan yhteyttä yritykseen (1). Toisin sanoen, suurin osa tiedon etsimisestä, suositteluiden kysymisestä ja vertailusta tehdään muualla kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai muussa kontaktissa yritykseen. Siksi verkkopresenssi on tärkeää – ja oleminen nimenomaan siellä, missä yritykselle oikeat asiakkaat liikkuvat. Lyhyesti: jos et ole […]

Liiketoiminnan johtaminen

26.10.2016

Mihin tämä maailma on menossa? 6 asiaa, jotka muuttuvat 10 vuoden sisällä.

Vierailin Pubcon 2016 markkinointikonferenssissa Las Vegasissa lokakuun alkupuolella. Tapahtuma oli tuttuun tapaan erinomaisesti toteutettu. Uutta tietoa ja oppia tuli sisäistettyä roppakaupalla. Vaikka suurin osa puheenvuoroista koskikin mitattavaa digimarkkinointia, löytyi muutamia toistuvia aiheita, jotka olivat läsnä riippumatta käsiteltävästä kanavasta. Yksi näistä teemoista oli milleniaalien ostokäyttäytyminen, josta onkin puhuttu jo muutamia vuosia. Miten yritysten tulisi muokata markkinointiaan […]

Digitaalinen markkinointi

2.2.2016

Sosiaalisen median trendit, osa 2

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa digimarkkinoinnin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksen toisena päivänä kävimme läpi sisältömarkkinoinnin suunnittelua, sisältöstrategian rakentamista sekä sosiaalisen median mittaamista. Sisältöstrategia Kun lähdetään suunnittelemaan sisältöä sosiaaliseen mediaan, on ihan aluksi luotava yksityiskohtainen ja selkeä sisältöstrategia. Strategiassa valitaan ensin tavoite; mitä sisältömarkkinoinnilla pyritään saamaan liiketoiminnassa aikaan. Sitten valitaan ne kanavat, joissa halutaan viestiä […]

Sosiaalinen media

22.12.2015

Markkinointijuridiikka digikanavissa

Miten siis toimia verkossa hyvän tavan ja lakien mukaisesti? Mitä tulee ottaa huomioon sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelussa? B2C:n ja B2B:n markkinoinnin erilaiset säännöt Lähtökohtaisesti markkinointia kohdistetaan kahdelle eri kohderyhmälle: kuluttajille (B2C) ja yrityksille (B2B). Näillä kahdella ryhmällä on eri pelisäännöt. Kuluttajamarkkinointia säännellään kuluttajansuojalaissa (KSL 2 luku) ja yritysmainontaa koskemaan on säädetty laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenl). […]

Digitaalinen markkinointi

17.12.2015

Sosiaalisen median trendit, osa 1

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa Okimo Clinicin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksessa opimme, miten hyödyntää sosiaalista mediaa osana tehokasta ja toimivaa markkinoinnin sisältöstrategiaa. Kokosimme kahden artikkelin sarjan, jonka ensimmäisessä osiossa käymme läpi mm. sosiaalisen median käyttöä Suomessa, sen roolia vuorovaikutussuhteen luojana sekä markkinointikanavana. Suomalaiset sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median käyttö Suomessa on kasvanut huimaa vauhtia […]

Sosiaalinen media

27.10.2015

Sosiaalinen media myyntikanavana

Sosiaalisesta mediasta ei ole vielä juuri puhuttu myyntikanavana. Sellainen se kuitenkin on, ja sellainen siitä täytyy tulla, jotta yritykset jatkavat panostamista sosiaaliseen mediaa. Ennemmin tai myöhemmin nimittäin luovutaan sellaisista toiminnoista, joiden vaikutusta liiketoimintaan ei pystytä todistamaan. Sosiaalisen median rooli osana liiketoimintaa Kovin moni yritys ei ole onnistunut kietomaan sosiaalista mediaa osaksi liiketoimintaansa. Sosiaalisessa mediassa on […]

Sosiaalinen media