sisällöntuotanto

Selaa kirjoituksia aiheittain

Heini Lindfors 29.10.2020

Sisältöjen hakukoneoptimointi – Näin se tehdään!

Sisällöt ovat tärkeä osa digimarkkinointia, ja niiden merkitys korostuu edelleen. Se, että sisältöjä on, ei kuitenkaan riitä – on myös varmistettava, että oikeat kohderyhmät löytävät sisältöjen ääreen. Orgaaninen näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa on yksi tärkeimmistä asioista, jotka sisältöjen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon. Miten siis tehdä hakukoneystävällistä sisältöä? Miten varmistaa omien tekstien hakukonelöydettävyys? Tästä tekstistä […]

Hakukoneoptimointi

6.11.2018

Hakukoneoptimoinnin vahva perusta: sivun metatiedot ja hyvä sisältö

Google järjestää hakutulokset monimutkaisen algoritmin perusteella, johon vaikuttaa satoja eri tekijöitä. Tärkeimpiä niistä ovat muualta verkosta sivustolle johtavien linkkien määrä ja laatu, sisällön merkittävyys ja rank brain. Rank brain on koneoppimisen algoritmi, joka säätää hakutulosten järjestystä. Sen keskeisenä piirteenä on, että se pyrkii havainnoimaan käyttäjien vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi niin, että käyttäjän nopea paluu […]

Hakukoneoptimointi

7.8.2018

Onko pakko tehdä linkinrakennusta, jos ei yhtään halua?

Linkit ovat yhä erittäin tärkeitä hakukoneoptimoinnissa Googlen tapaan järjestää hakutulokset vaikuttaa pääasiassa kolme asiaa: Muualta verkosta tulevat linkit Laadukas sisältö RankBrain Linkit ovat siis edelleen hyvin tärkeitä. Kahden muun tekijän myötä linkkien painoarvo on hitusen pienempi kuin hakukoneoptimoinnissa on perinteisesti ajateltu. Myös ilman yhtäkään linkkiä voi sijoittua hakutulosten kärkeen, ja seuraavaksi kerron, miten. Case: Oman […]

Hakukoneoptimointi

14.12.2017

Google-hakutulosten metakuvaukset pitenivät

[outdated] Edit 16.5.2018: Google on jälleen lyhentänyt metakuvauksia! Tämän blogipostauksen tieto on siis osittain vanhentunutta. Lue lisää Search Engine Landin blogipostauksesta. Tällä hetkellä metakuvaus desktopilla vaikuttaa olevan useimmiten 160 merkkiä välilyönteineen ja mobiilissa 130 merkkiä välilyönteineen – pituudet siis vaihtelevat. Hetkinen, mitäs ne metakuvaukset olivatkaan? Metakuvaus (meta description) on se lyhyt tekstinpätkä, joka näkyy Googlen […]

Hakukoneoptimointi

15.9.2017

Suomalaiset googlaavat palkkamurhaajaa enemmän kuin trendikkäitä B2B-sanoja

Palkkamurhaajaa googlettaessa korkeimmat hakutulokset ovat lehtiartikkeleita vanhoihin palkkamurhiin liittyen sekä keskustelupalsta murha.info:n aktiivisia keskusteluja aiemmista rikoksista. Murha.info on kenties Suomen suosituin keskustelupalsta. Suosituimmuudesta kertoo esimerkiksi se, että murha.info-keskustelupalstaa haetaan Googlessa kuukausittain yli 90 000 kertaa – lähes kolme kertaa niin paljon kuin suomi24.fi- ja viisi kertaa niin paljon kuin vauva.fi-palstaa. Palkkamurhaaja-haku on yli kolmekymmentä kertaa […]

Hakukoneoptimointi

8.9.2016

Kannattaako natiivimainonta hakukoneoptimoinnin näkökulmasta?

Mitä on natiivimainonta? Natiivimainonta (native advertising) tarkoittaa mainoksia, jotka ovat mahdollisimman samankaltaista sisältöä kuin muu sisältö mainospaikalla. Mainospaikka on usein sanoma- tai aikakauslehden verkkopalvelu, mutta se voi olla myös esimerkiksi blogi. Tässä muutamia määritelmiä muualta verkosta: Suomen IAB-järjestön (Interactive Advertising Bureau) tekemän natiivimainonnan oppaan mukainen määrittely on seuraava: ”Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa […]

Hakukoneoptimointi

29.8.2016

Älä enää sekoita käyttäjän päätä – karusellien aika on ohi

Karusellilla tarkoitetaan sivuston etusivun yläosassa olevaa, parhaimmillaan – tai pahimmillaan – itsestään liikkuvaa kuvasarjaa. Tällainen karuselli on esimerkiksi Valion ja Sokoksen sivustoilla:   Vuoden 2012 paikkeilla karuselleja ilmestyi sivustoille solkenaan. Käytettävyysongelmat ovat saaneet muodin muuttumaan: karuselli valtaa etusivun paraatipaikan yhä harvemmin. Tällä hetkellä muodissa tuntuvat olevan isot, koko ensimmäisen näytöllisen täyttävät kuvat. Miksi karusellit ovat […]

Verkkopalvelun kehittäminen

2.2.2016

Sosiaalisen median trendit, osa 2

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa digimarkkinoinnin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksen toisena päivänä kävimme läpi sisältömarkkinoinnin suunnittelua, sisältöstrategian rakentamista sekä sosiaalisen median mittaamista. Sisältöstrategia Kun lähdetään suunnittelemaan sisältöä sosiaaliseen mediaan, on ihan aluksi luotava yksityiskohtainen ja selkeä sisältöstrategia. Strategiassa valitaan ensin tavoite; mitä sisältömarkkinoinnilla pyritään saamaan liiketoiminnassa aikaan. Sitten valitaan ne kanavat, joissa halutaan viestiä […]

Sosiaalinen media

29.1.2016

Laadukas viestintä lisää myyntiä

Professori Vilma Luoma-Aho jakoi yhteisömanagerien CMAD 2016 -tapahtumassa tutkimustietoa siitä, voiko tietoa jakamalla muuttaa ihmisten toimintaa. Ihmiset sanovat tekevänsä päätöksiä rationaalisesti ja tietoon pohjautuen. Todellisuudessa näin ei ole. Pelkkä tieto ei vielä saa yksilöä muuttamaan toimintaansa. Tärkeässä roolissa ovat tunteet, sillä nimenomaan tunne ohjaa toimintaa.* Tee tunteita herättävää sisältöä Verkossa sisältöjen tavoitteena on ohjata lukijaa […]

Sisältömarkkinointi

17.11.2015

Seitsemän keinoa tehostaa sisältömarkkinointia

Sisältömarkkinointia voi ja kannattaa tehostaa. Tehostaminen ei tarkoita tylsistyttämistä, vaan järkeviä työtapoja ja lukijan eli asiakkaan huomioimista. Jaan kaksi perus- ja viisi jatkovinkkiä. Mikäli sekä sisältöstrategia että -suunnitelma löytyvät jo, hyppää suoraan kolmanteen vinkkiin. Mikäli molemmat vielä puuttuvat, suosittelen laittamaan ne kuntoon, jotta saat parhaimman hyödyn jatkosta. 1. Sisältöstrategia Sisältömarkkinointia ei voi tehdä, elleivät perusasiat ole […]

Sisältömarkkinointi