metakuvaus

Selaa kirjoituksia aiheittain

6.11.2018

Hakukoneoptimoinnin vahva perusta: sivun metatiedot ja hyvä sisältö

Google järjestää hakutulokset monimutkaisen algoritmin perusteella, johon vaikuttaa satoja eri tekijöitä. Tärkeimpiä niistä ovat muualta verkosta sivustolle johtavien linkkien määrä ja laatu, sisällön merkittävyys ja rank brain. Rank brain on koneoppimisen algoritmi, joka säätää hakutulosten järjestystä. Sen keskeisenä piirteenä on, että se pyrkii havainnoimaan käyttäjien vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi niin, että käyttäjän nopea paluu […]

Hakukoneoptimointi

14.12.2017

Google-hakutulosten metakuvaukset pitenivät

[outdated] Edit 16.5.2018: Google on jälleen lyhentänyt metakuvauksia! Tämän blogipostauksen tieto on siis osittain vanhentunutta. Lue lisää Search Engine Landin blogipostauksesta. Tällä hetkellä metakuvaus desktopilla vaikuttaa olevan useimmiten 160 merkkiä välilyönteineen ja mobiilissa 130 merkkiä välilyönteineen – pituudet siis vaihtelevat. Hetkinen, mitäs ne metakuvaukset olivatkaan? Metakuvaus (meta description) on se lyhyt tekstinpätkä, joka näkyy Googlen […]

Hakukoneoptimointi

1.10.2015

SEO Labs: Metakuvauksella on merkitystä

Meta description, eli suomalaisittain metakuvaus, ei ole Googlen mukaan varsinaisesti hakutulossijoituksiin vaikuttava tekijä. Metakuvauksella on silti merkitystä: se vaikuttaa selkeästi sivusi klikkausmäärään Googlen hakutulossivulla. Oikeastaan kyse on ilmaisesta mainosnäytöstä, minkä vuoksi metakuvausta kannattaa miettiä samoista lähtökohdista kuin hakusanamainosta. Hyvään hakusanamainontaan kuuluu myös mainosten testaaminen, ja päätinkin kokeilla samaa metodia myös orgaanisiin hakutuloksiin. Tein siis eräälle […]

Hakukoneoptimointi