markkinointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Joonas Imeläinen 17.3.2020

Ohjeet #lietsontaan koronaviruksen aikaisessa maailmassa

1. Älä panikoi, älä passivoidu Tämä lienee kaikista tärkein ohje, jonka tässä vaiheessa voi antaa. Älä missään nimessä jää tuleen makaamaan ja passivoidu. Ihmiset viettävät juuri nyt medioiden parissa enemmän aikaa kuin koskaan. Käytä se hyväksi. Jos sinulla on valmiit markkinointisuunnitelmat, älä hylkää niitä, vaan päivitä ne uuteen maailmaan sopivaksi. Jos sinulla ei ole suunnitelmia […]

Digitaalinen markkinointi

Heini Lindfors 22.10.2019

Näin käytät ROASia väärin

Mikä on ROAS? ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa tietyllä mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä euron mainosbudjetilla. ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %). ROASin laskukaava on seuraava: ROAS = mainonnan aikaansaama liikevaihto / mainoskulut. Jos 10 euron mainosbudjetilla saadaan aikaan […]

Digitaalinen markkinointi

Heini Lindfors 27.9.2019

Ketterää markkinointia Datalla ja Rakkaudella

Olen aina kertonut, että Moi on tehty Datalla ja Rakkaudella. Tämä teema kertoo meidän koko toimintatavasta. Moi on virtuaalioperaattori, joka tuli kaupallisesti markkinoille toukokuussa 2016. Matkapuhelinoperaattorimarkkina on hyvin saturoitunut, ja markkinan jakaa käytännössä kolme suurta ja vahvaa toimijaa. Siksi oli erityisen mielenkiintoista alkaa rakentamaan uutta operaattoria – käytännössä markkinoinnin keinoin. Kun me puhumme rakkaudesta ja […]

Digitaalinen markkinointi

23.5.2019

Why is programmatic advertising key for product success?

In order for the product or service to be even considered, it has to be on one’s mind and ’If you want to make a big impression on another person, you cannot worm your way into their mind and then slowly build up a favorable opinion over a period of time. You have to blast […]

Yleinen

Joonas Imeläinen 5.2.2019

Lopeta siilojen purkaminen

Miksi siiloja ylipäätään rakennetaan? Jotta organisaatiot voivat ratkaista haastaviakin ongelmia, tarvitaan niiden ympärille erikoisosaajia, jotka ovat hyviä työssään. Haasteiden ympärille alkaa muodostua luonnollisestikin tiimejä, jotka toimivat itsenäisesti tai johdetusti. Eli siiloja. Kun tiimejä rakennetaan, on luonnollista, että tiimit alkavat rakentamaan sisäistä kulttuuria. Tiimin jäsenet alkavat tutustumaan toisiinsa, rakentamaan omia työtapojaan ja omaa identiteettiään tiiminä. Näitä […]

Liiketoiminnan johtaminen

Joonas Imeläinen 15.5.2018

Mikä yhdistää viime vuosien puhutuimpia markkinointikampanjoita?

Nämä ovat kaikki olleet massamarkkinointia. Massamarkkinoinnista keskustellaan kuin se olisi suuri paha, vanhanaikaista ja kallista. Suurin syy tähän on todennäköisesti se, että teknologia mahdollistaa nykyään valtavan tarkan ja hienostuneen kohdentamisen, joten sitä halutaan myös myydä asiakkaille. Toimistot, mediat ja konsultit eivät saa tarpeeksi rahaa ison viestin myymisestä isoille yleisöille, joten on pitänyt keksiä uusi tapa […]

Digitaalinen markkinointi

Maria Lantermino 26.10.2017

Neljä syytä, miten asiakkaiden polun ymmärtäminen auttaa parantamaan markkinointia

Kysyin myyjältä, voisinko saada maton mukaani. Hän kertoi, että se ei ole mahdollista, koska verkkokauppa toimii heistä erillisenä yksikkönä. Ärsyynnyin. En ymmärtänyt selitystä, eikä se edes kiinnostanut minua. Harvoin yrityksen sisäiset prosessit asiakasta kiinnostavatkaan. Jouduin odottamaan sähköpostitse tietoa tilauksen saapumisesta ja uudestaan ajamaan 20 km myymälään hakemaan samaa mattoa, joka heillä olisi jo ollut hyllyssä. Tällä […]

Asiakaskokemus

26.9.2017

Mobiilimarkkinoinnin lunttilappu

Eletään aikakautta, jona kuluttaja pääsee kaiken julkaistun tiedon ja kissavideoiden äärelle vain yhdellä näppärällä ranneliikkeellä. Puhelimen käyttö internetin selaukseen ohitti pöytäkoneen globaalilla tasolla jo vuonna 2016 ja sama ilmiö lienee odottettavissa hilppasen päästä myös Suomessa. Googlen kuluttajabarometri-tilastojen mukaan puhelimella käytetään internettiä yhtä paljon tai enemmän kuin tietokoneella, useamman tunnin päivässä ja yhä useampaan eri tarkoitukseen. Mobiilia […]

Digitaalinen markkinointi

4.4.2017

Tarinoita datasta – yhteinen ymmärrys asiakkaista

Persoonat (asiakaspersoonat, ostopersoonat) auttavat rakentamaan yhteisen ymmärryksen yrityksen asiakkaista. Persoonat ovat työkalu, joiden avulla kattavan asiakasdatan pohjalta rakennetaan asiakastarina jokapäiväiseksi työkaluksi. Persoonat ovat kohderyhmätietoa rikastettuna asiakkaan käyttäytymisellä, asenteilla ja odotuksilla. Persoonia luodessa asiakkaista kerätään tarpeellinen määrä tietoa eri keinoin. Datan laatu on tärkeää, siksi keskeinen datan keruun metodi on asiakkaiden haastattelut – minun kokemukseni mukaan […]

Asiakaskokemus

10.1.2017

Sisällöillä asiakaskokemuksen ytimeen

Asiakaskokemus on iso elefantti, joten sen pilkkomiseksi on hyvä hyödyntää erinomaista asiakaskokemuksen perustyökalua: asiakaspolun mallinnusta. Asiakaspolun mallinnus tarjoaa työkalut yrityksen markkinoijalle, viestijälle ja liiketoiminnan kehittäjälle. Sisältöjen kehittäjälle se on välttämättömyys. Asiakaspolun mallinnuksen perusteet Asiakaspolun mallinnuksessa kartoitetaan asiakasdatan, ostajapersoonien ja asiakaskeskeisen workshopin avulla asiakkaan matka yrityksen kanssa. Tuloksella käytämme asiakaspolun mallinnuksessa lähtökohtana REAN-mallia eli Reach – […]

Asiakaskokemus