liiketoiminnan kasvattaminen

Selaa kirjoituksia aiheittain

Maria Lantermino 27.12.2018

Miten asiakaslähtöinen organisaationne on? Testaa ja selvitä!

Jokaisessa yrityksessä kannattaa pohtia sitä, onko asiakas strategiassanne keskeisessä roolissa vai keskitytäänkö asiakkaaseen ainoastaan myyntiprosessin aikana. Onko liiketoiminnassa menty teknologia vai asiakas edellä? Inspiroiduin Stevenjeffesin blogin oivaltavasta testistä, jolla voi kartoittaa helposti, kuinka asiakaslähtöinen organisaatio on. Huomasin, että tarvitsemme myös suomenkielistä versiota ja päätin kehittää sellaisen. Onko asiakas strategiassanne keskeisessä roolissa vai keskitytäänkö asiakkaaseen ainoastaan […]

Asiakaskokemus

22.8.2018

Ruokaa netistä sujuvammin – vauhdittavatko nämä signaalit ruoan verkkokauppaa?

Monet kaverit – tietysti oma kuplani – kertovat mieluusti tilaavansa ruokaa netistä tai suunnittelevansa sen aloittamista. Pyrin löytämään myös muita kuin tuttumutuun perustuvia syitä sille, miksi haluan uskoa ruoan verkkokaupan lyövän läpi myös Suomessa ja tänne sopivan toimintamallin muuttuvan kannattavaksi. Yhdysvalloissa on arvioitu, että päivittäistavaroiden verkkokauppa olisi 20 prosenttia päivittäistavarakaupasta vuoteen 2025 mennessä. Muutos lähtisi […]

Verkkokauppa

17.8.2018

Ruoan ostaminen verkosta ei kiinnosta

Kirjoitin viimeksi siitä, miksi ruoan verkkokauppa ei kauppiaan näkökulmasta kannata. Tähän postaukseen listasin löytämäni väitteet siitä, miksei kuluttajia kiinnosta ostaa ruokaa verkosta. Oletko samaa mieltä näistä väittämistä? Kerro oma näkemyksesi kommenteissa tai kumoa väittämät! Esteitä kannattavuudelle asiakkaiden puolelta Syy siihen, miksi suomalaiset eivät ole innostuneet tilaamaan ruokaa netistä tiivistyy siihen, että nykyinen palvelun toimivuus ja […]

Verkkokauppa

15.8.2018

Miksi ruoan verkkokauppa Suomessa ei kannata?

Ruokaostosten tilaaminen netistä kotiovelle saakka ei kovin monella paikkakunnalla vielä suju, ja halusin ottaa selville, miksi. Kävin läpi uutisia, tilastoja ja kolumneja, ja kokosin väittämiksi useimmiten mainitut ruoan verkkokaupan esteet kaupan näkökulmasta. Jätä kommenttisi kirjoituksen jälkeen: haasta väittämät tai kerro keksimäsi ratkaisumalli! Tilastoja ruoan verkkokaupasta tällä hetkellä K-ryhmässä ruoan verkkokauppa on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa, S-ryhmässä […]

Verkkokauppa

2.11.2017

Mitä on hybridiymmärrys ja miksi se ratkaisee liiketoimintasi kasvun?

Lasse: Kaikki alkoi fyysisestä läheisyydestä. Olemme majailleet Kampissa samassa tornissa jo pidempään ja vetäneet koulutuksia yhdessä. Meillä oli yllättävän samankaltaiset ideat miten käsittelemme bisnestä, vaikka varsinaiset metodit ja työkalut erosivat toisistaan. Janne, mikä sai sinut innostumaan yhteistyöstä? Janne: Vuosien kokemus on opettanut meille, että asiakaskokemusta kehitetään tyypillisesti laadullisista lähtökohdista, koska asiakaskokemus on aineetonta ja kokemusperäistä. […]

Asiakaskokemus

30.8.2017

Mitkä ovat stepit kohdennetumpaan markkinointiin?

Kaikkea kaikille. Meidän tuote on tarkoitettu kaikille suomalaisille. Hyvä on. Toivottavasti siirryt pian tuossa alla olevaan kategoriaan, sillä tuotettasi ei kannata tarjota kaikille, paitsi jos sinulla on rajaton markkinointibudjetti. Onhan meillä kohderyhmät! Jaa, pitäisikö asiakkaita miettiä kohderyhmiä syvemmin? Meillähän on hyvä tuote. Jos osuit tähän kategoriaan, älä huoli, et ole yksin. Monella alalla, kuten vaikka […]

Asiakaskokemus

30.5.2017

Yritysjohtaja, tiedätkö mikä on yrityksesi markkinaosuus verkossa?

Kuitenkin tänä päivänä 60 – 90 prosenttia ostopolusta on kuljettu siinä vaiheessa, kun otetaan yhteyttä yritykseen (1). Toisin sanoen, suurin osa tiedon etsimisestä, suositteluiden kysymisestä ja vertailusta tehdään muualla kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai muussa kontaktissa yritykseen. Siksi verkkopresenssi on tärkeää – ja oleminen nimenomaan siellä, missä yritykselle oikeat asiakkaat liikkuvat. Lyhyesti: jos et ole […]

Liiketoiminnan johtaminen

4.4.2017

Tarinoita datasta – yhteinen ymmärrys asiakkaista

Persoonat (asiakaspersoonat, ostopersoonat) auttavat rakentamaan yhteisen ymmärryksen yrityksen asiakkaista. Persoonat ovat työkalu, joiden avulla kattavan asiakasdatan pohjalta rakennetaan asiakastarina jokapäiväiseksi työkaluksi. Persoonat ovat kohderyhmätietoa rikastettuna asiakkaan käyttäytymisellä, asenteilla ja odotuksilla. Persoonia luodessa asiakkaista kerätään tarpeellinen määrä tietoa eri keinoin. Datan laatu on tärkeää, siksi keskeinen datan keruun metodi on asiakkaiden haastattelut – minun kokemukseni mukaan […]

Asiakaskokemus

24.11.2016

Markkinointipäättäjä – näin sisäänheittäjästä asiakkaan kumppaniksi

Erityisesti digimarkkinoinnissa panokset laitetaan asiakassuhteen alkupäähän. Markkinoinnin tärkeänä mittarina on edelleen kävijämäärät sivustolla. Sen sijaan olisi järkevämpää mitata, kuinka moni päätyy ostamaan ja millä summalla. Ei-suoraa myyntiä tekevillä sivustoilla mittaamisen tulisi olla yhtä tavoitteellista, esimerkiksi: miten sitoutamme asiakasta brändin pariin? Kivijalkakaupassakaan ei tärkein mittari ole se, kuinka monta asiakasta kaupassa kävi vaan se, kuinka paljon […]

Asiakaskokemus

4.10.2016

Tulevaisuuden joululahja

Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality) ja lisätty todellisuus (Augmented Reality) AR/VR tulevat muokkaamaan käyttäytymistä yhtä paljon kuin mobiililaitteet. Joissain keskusteluissa teknologia nähdään lähivuosien suurimmista. Kiinassa riskisijoittajat ovat siirtäneet fokuksen mobiilista virtuaalitodellisuuden ympärille syntyviin tuotteisiin ja palveluihin. Tällä hetkellä Steam-pelipalvelussa on jo 640 virtuaalitodellisuudessa toimivaa peliä, tosin valtaosa niistä on teknisiä demoja tai olemassa olevan “perinteisen” pelin VR-versio. […]

Asiakaskokemus