hakukoneoptimointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Heini Lindfors 29.10.2020

Sisältöjen hakukoneoptimointi – Näin se tehdään!

Sisällöt ovat tärkeä osa digimarkkinointia, ja niiden merkitys korostuu edelleen. Se, että sisältöjä on, ei kuitenkaan riitä – on myös varmistettava, että oikeat kohderyhmät löytävät sisältöjen ääreen. Orgaaninen näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa on yksi tärkeimmistä asioista, jotka sisältöjen tekemisessä kannattaa ottaa huomioon. Miten siis tehdä hakukoneystävällistä sisältöä? Miten varmistaa omien tekstien hakukonelöydettävyys? Tästä tekstistä […]

Hakukoneoptimointi

Heini Lindfors 18.3.2020

Koronavirus ja hakukoneet – Mitä suomalaiset googlettavat koronasta?

Koronavirusten hakutrendi Koronaviruksen hakutrendi on saavuttanut korkeimman huppunsa illalla torstaina 12.3. Tämä lienee seurausta aiemmin samana päivänä ilmoitetuista hallituksen linjauksista, joilla koronaa pyritään hillitsemään. Myös taantumaan liittyvissä hauissa nähtiin saman päivän iltana selvä piikki – tai itse asiassa kaksikin: klo 20 ja jälleen klo 22, siis iltaysin uutisten molemmin puolin. Matkailua koskeva hakutrendi on noussut huippupisteeseensä nopeammin, […]

Hakukoneoptimointi

6.11.2018

Hakukoneoptimoinnin vahva perusta: sivun metatiedot ja hyvä sisältö

Google järjestää hakutulokset monimutkaisen algoritmin perusteella, johon vaikuttaa satoja eri tekijöitä. Tärkeimpiä niistä ovat muualta verkosta sivustolle johtavien linkkien määrä ja laatu, sisällön merkittävyys ja rank brain. Rank brain on koneoppimisen algoritmi, joka säätää hakutulosten järjestystä. Sen keskeisenä piirteenä on, että se pyrkii havainnoimaan käyttäjien vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Yksinkertaistettuna esimerkiksi niin, että käyttäjän nopea paluu […]

Hakukoneoptimointi

16.1.2018

Kuinka nopeasti pääsee hakutulosten kärkeen?

Lyhyesti: se riippuu monesta eri tekijästä. Otsikon kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Varmaa on, että hakukoneoptimointi on verkkaisempaa kuin hakusanamainonta tai muu maksettu mainonta. Jos halutaan, että sivusto sijoittuu hakutulosten kärkeen ja sen eteen tehdään kunnolla töitä, tuloksia tulee 3–6 kuukauden aikana.Liikettä hakutuloksissa voi saada aikaan vaikka tunneissa. Joidenkin harvinaisempien hakujen kohdalla klikkaukset ja […]

Hakukoneoptimointi

13.12.2017

Miltä näyttää SEO vuonna 2018?

Vietin reilu kuukausi sitten kolme päivää New Yorkissa yhdestä SEO- ja SEM-alan isoimmista konferensseista, SMX Eastissa. Alan kovimmat ammattilaiset kertoivat millaiset jutut tänään ja tulevaisuudessa toimivat hakukoneoptimoinnissa. Otetaan siis katsaus seminaarin annista sekä alalla käydystä keskustelusta SEO-trendeistä ensi vuonna. Millaista SEO on armon vuonna 2018? 1. Asiakas ensin – tarjoa paras asiakaskokemus Tämä on tietenkin […]

Hakukoneoptimointi

15.9.2017

Suomalaiset googlaavat palkkamurhaajaa enemmän kuin trendikkäitä B2B-sanoja

Palkkamurhaajaa googlettaessa korkeimmat hakutulokset ovat lehtiartikkeleita vanhoihin palkkamurhiin liittyen sekä keskustelupalsta murha.info:n aktiivisia keskusteluja aiemmista rikoksista. Murha.info on kenties Suomen suosituin keskustelupalsta. Suosituimmuudesta kertoo esimerkiksi se, että murha.info-keskustelupalstaa haetaan Googlessa kuukausittain yli 90 000 kertaa – lähes kolme kertaa niin paljon kuin suomi24.fi- ja viisi kertaa niin paljon kuin vauva.fi-palstaa. Palkkamurhaaja-haku on yli kolmekymmentä kertaa […]

Hakukoneoptimointi

25.8.2017

Digitaalinen PR — Google-näkyvyyden superfood

  Digitaalinen PR: perusteet Digitaalinen PR tarkoittaa esimerkiksi kampanjaa, jossa laadukkaalla digitaalisella sisällöllä tavoitellaan samoja asioita kuin perinteisessä PR:ssä. Tavoitteena on tehdä yrityksestä ja sen tuotteista aiempaa tunnetumpia ja lisätä ihmisten myönteistä suhtautumista niihin. Digitaalisella PR:llä saavutetaan kuitenkin usein paljon, paljon enemmän. Kun tällainen kampanja onnistuu, yhdellä sisältösivulla saadaan mediajulkisuuden ja sosiaalisen median näkyvyyden lisäksi […]

Digitaalinen markkinointi

25.7.2017

Suomalaiset kysyvät Googlelta apua laihdutukseen ja pariutumiseen

Kirjoitetut Google-haut ovat usein lyhyehköjä 1-3 sanan hakuja, mutta äänihakuja tehdessään ihmiset sanelevat helposti kokonaisia lauseita ja erityisen usein kysymyksiä. Yhdysvalloissa ”how to” -muotoiset Google-haut lisääntyivät vuoden 2016 aikana peräti 75 %, ja samanlainen trendi lienee ajankohtainen myös Suomessa.Keräsin pienen tutkimusaineiston Google-hauista, joiden ensimmäinen sana on kysymyssana (mikä, miksi, kuka, jne). Heinäkuun lopun kunniaksi otin […]

Hakukoneoptimointi

18.5.2016

Mitä ostat, kun ostat hakukoneoptimointia?

Kaverini työskenteli suositun kuluttajatuotteen parissa, brändi, joka eli ja hengitti sosiaalisessa mediassa.  Kommentti sai minut miettimään, mistä tässä hakukoneoptimoinnissa on oikeastaan kysymys? Ja mitä olen viime aikoina tehnyt saadakseni lauantaimakkaraa leivän päälle? Vastaus: aika vähän ”perinteistä” hakukoneoptimointia. Samalla tulin jäsentäneeksi omaa tekemistä. Viime aikoina se on näyttänyt tältä: Ripaus hakukoneoptimointia Reippaasti löydettävyyttä Tuokkosellinen KPI-määrittelyitä Tutustutaanpas […]

Hakukoneoptimointi