hakukonemarkkinointi

Selaa kirjoituksia aiheittain

Heini Lindfors 22.10.2019

Näin käytät ROASia väärin

Mikä on ROAS? ROAS (Return On Ad Spend eli suomalaisittain mainontakulujen tuotto) viittaa tietyllä mainosbudjetilla saavutettuihin myyntituloksiin. Se kertoo, kuinka monen euron edestä saat myyntiä euron mainosbudjetilla. ROAS voidaan ilmaista joko kokonaislukuna tai prosenttilukuna (4,5 vs. 450 %). ROASin laskukaava on seuraava: ROAS = mainonnan aikaansaama liikevaihto / mainoskulut. Jos 10 euron mainosbudjetilla saadaan aikaan […]

Digitaalinen markkinointi

Heini Lindfors 27.9.2019

Ketterää markkinointia Datalla ja Rakkaudella

Olen aina kertonut, että Moi on tehty Datalla ja Rakkaudella. Tämä teema kertoo meidän koko toimintatavasta. Moi on virtuaalioperaattori, joka tuli kaupallisesti markkinoille toukokuussa 2016. Matkapuhelinoperaattorimarkkina on hyvin saturoitunut, ja markkinan jakaa käytännössä kolme suurta ja vahvaa toimijaa. Siksi oli erityisen mielenkiintoista alkaa rakentamaan uutta operaattoria – käytännössä markkinoinnin keinoin. Kun me puhumme rakkaudesta ja […]

Digitaalinen markkinointi

15.9.2017

Suomalaiset googlaavat palkkamurhaajaa enemmän kuin trendikkäitä B2B-sanoja

Palkkamurhaajaa googlettaessa korkeimmat hakutulokset ovat lehtiartikkeleita vanhoihin palkkamurhiin liittyen sekä keskustelupalsta murha.info:n aktiivisia keskusteluja aiemmista rikoksista. Murha.info on kenties Suomen suosituin keskustelupalsta. Suosituimmuudesta kertoo esimerkiksi se, että murha.info-keskustelupalstaa haetaan Googlessa kuukausittain yli 90 000 kertaa – lähes kolme kertaa niin paljon kuin suomi24.fi- ja viisi kertaa niin paljon kuin vauva.fi-palstaa. Palkkamurhaaja-haku on yli kolmekymmentä kertaa […]

Hakukoneoptimointi

25.7.2017

Suomalaiset kysyvät Googlelta apua laihdutukseen ja pariutumiseen

Kirjoitetut Google-haut ovat usein lyhyehköjä 1-3 sanan hakuja, mutta äänihakuja tehdessään ihmiset sanelevat helposti kokonaisia lauseita ja erityisen usein kysymyksiä. Yhdysvalloissa ”how to” -muotoiset Google-haut lisääntyivät vuoden 2016 aikana peräti 75 %, ja samanlainen trendi lienee ajankohtainen myös Suomessa. Keräsin pienen tutkimusaineiston Google-hauista, joiden ensimmäinen sana on kysymyssana (mikä, miksi, kuka, jne). Heinäkuun lopun kunniaksi […]

Hakukoneoptimointi

21.11.2016

3 vinkkiä AdWords RLSA:n käyttöön

RLSA, eli haun uudelleenmarkkinointi, on todella tehokas ominaisuus AdWordsissa. Sen kautta meillä on mahdollisuus tarjota huutokaupassa korkeampaa hintatarjousta henkilöille jotka ovat aiemmin vierailleet verkkosivuillanne. Vaikka RLSA onkin ollut käytettävissä jo kolmisen vuotta, sitä ei hyödynnetä tarpeeksi tileillä. Jotta RLSA:n käyttäminen tililläsi olisi mahdollista, sinulla pitää olla asennettuna joko AdWordsin tai Google Analyticsin uudelleenmarkkinointitagi. RLSA:n hypoteesi […]

Hakusanamainonta

Sofie Segercrantz 23.9.2016

3+1 asiaa, joista tunnistat luotettavan mainoskumppanin

1. Onko sinulla pääsy mainostilillenne? Vaikka et ehtisi tai osaisi käydä katsomassa, miltä mainostileillänne näyttää, on ensisijaisen tärkeää, että sinulla on siihen mahdollisuus. Kumppaninne on antanut sinulle tunnukset AdWords– ja Facebook-mainostileillenne. Jos sinulle ei ole annettu tunnuksia ja kumppanisi kieltäytyy antamasta niitä, hälytyskellojen pitäisi soida. Olen kuullut monia syitä, miksi toinen kumppani on kieltäytynyt antamasta […]

Hakusanamainonta

Sofie Segercrantz 26.5.2016

Google muuttaa AdWords-tekstimainoksen rakennetta

Joka vuosi Google tekee erinäisiä pieniä ja suuria muutoksia AdWordsin kohdennuksiin, mainoslaajennuksiin ja jopa Ad Rank -algoritmiin, joten AdWords-mainonnan asiantuntijana oppi nopeasti elämään jatkuvan muutoksen keskellä. Tänä vuonna muutokset ja uutiset ovat olleet erityisen merkittäviä ja hakumainonnan tulevaisuutta muokkaavia. Helmikuussa Google luopui hakutulossivun oikean puolen mainospaikoista ja maaliskuussa Google ilmoitti muokkaavansa tulevien kahden vuoden aikana AdWordsin […]

Hakusanamainonta

25.2.2016

Huipulla tuulee – Muutoksia Googlen hakutulosnäkymässä

Ja lisää muutoksia googlen hakutulosnäkymässä on tiedossa. Mainosten ansaitsema palstatila muuttuu myös vertikaalisesti – aikaisemmin mainoksia on mahdutettu orgaanisten hakutulosten yläpuolelle enintään kolme kappaletta, mutta jatkossa kärkisijasta voidaan kilpailla jopa neljän mainospaikan voimin. Tuotemainokset (PLA, Product Listing Ads) ja yritysten tietopaneelit (Knowledge Panels) tulevat näkymään jatkossakin hakutulosten vieressä, mutta perinteisille hakumainoksille ei siis laitapaikkaa enää […]

Hakusanamainonta

Sofie Segercrantz 29.9.2015

Mainoslaajennukset tehokäyttöön – kokonaisuus ratkaisee

Moni muistaa, kuinka AdWords-mainos koostui vain otsikosta, kahdesta rivistä leipätekstiä ja näkyvästä url-osoitteesta. Viimeistään syksyllä 2013 mainoslaajennuksien arvo ymmärrettiin, kun Google ilmoitti muuttavansa mainoshuutokauppansa laskukaavaa. Muutoksen jälkeen mainoslaajennusten merkitys oli selvä: niiden käyttö alkoi vaikuttamaan suotuisasti sijoituksiin ja napsautushintoihin. Mainoslaajennukset ovat parhaimmillaan win-win-win-tilanne: saat rikastettua mainostasi lisätiedoilla saat suuremman tilan hakutulossivulta ja saat laskettua klikkihintaa. […]

Hakusanamainonta

17.9.2015

Free Live Stream: The Latest in Digital Marketing with Brad Geddes

Our special guest Brad Geddes will briefly tell about his background and the things he’s involved with right now at his company Adalysis. After that we will cover how paid search is one of the greatest channels for discovering insights for other channels. Finally we will have an interesting discussion on the current trends and the future of […]

Digitaalinen markkinointi