Google Analytics

Selaa kirjoituksia aiheittain

Robin Österholm 20.10.2020

Google Analytics uudistuu

Google Analytics (GA) on ilmainen ja ylivoimaisesti käytetyin verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu analytiikkaohjelmisto. GA täytti lokakuussa 15 vuotta ja sai syntymäpäivälahjaksi täysin uudet kujeet.  Uusi Google Analytics 4 (GA4) on merkittävä päivitys. Oikeastaan se on täysin uusi web-analytiikkaohjelmisto, jossa koko perusta, eli kävijäseurantaan käytetty mittaustapa ja tallennusmuoto (datamalli), on mietitty uusiksi. GA4 on uusi työkalu myös siinä […]

Web-analytiikka

Sofie Segercrantz 29.11.2018

Google Signals – enemmän dataa kävijöistäsi

Loppukesästä Google avasi julkisen betan uudesta Google Analytics -ominaisuudesta, Google Signalsista. Aktivoimalla Google Signalsin Google Analyticisissa, Google alkaa yhdistämään sivuston kävijätiedot tunnistettuihin, kirjautuneisiin Google-tileihin. Lopputuloksena Google Analyticsiin tulee lisää tietoa laitteiden välisistä siirtymistä (en: cross-device reports) ja sen avulla uudelleenmarkkinoinnista tulee entistä tehokkaampaa. Google hyödyntää Google-tilien kirjautumistiedot tunnistamaan kävijät ja yhdistämään eri laitteilla tehdyt sivustokäynnit […]

Web-analytiikka

1.6.2016

Näin kehität verkkosivustoa kävijädatan avulla

Jatkuva haaste verkkosivun kehittämisessä on resurssien puute – ei tiedetä, mitä oikeasti pitäisi verkkosivussa kehittää. Kehittämisen lähtökohtana täytyy olla kävijöiden eli asiakkaiden palvelu. Silti moni organisaatio kehittää sivustoaan sisäisistä lähtökohdistaan; kehitystä ohjaa vaatimus tasapuolisesta näkyvyydestä organisaation kaikille yksiköille ja ajankohtaisille uutisille. Resurssit käytetään etusivun tuunaukseen ja siihen, että verkkosivuston toiminnallisuudet saadaan juttelemaan omien back-end -järjestelmien […]

Web-analytiikka

6.10.2014

Enemmän parempaa tietoa kävijöistä – Universal Analytics

Universal Analyticsin lähtökohta on, että sillä pystyy seuraamaan mitä tahansa laitetta joka on kytketty internetiin. Käytännössä seuranta on muuttunut käyntikohtaisesta kävijäkohtaiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kävijöistä saadaan aiempaa tarkemmalla tasolla tietoa. Keskustelua päivityksen ympärillä käydään tiuhaan, mutta usein keskustelu siirtyy joko liian teknisiin detaljeihin tai ei-niin tarpeellisiin ominaisuuksiin, jolloin järjestelmän todelliset business hyödyt jäävät taka-alalle. […]

Web-analytiikka

21.1.2014

Avainsanat 100 % (not provided) – kuinkas sitten kävikään?

Hakukoneoptimoinnin maailmassa kuohahti lähes puolisen vuotta sitten, kun Google otti käyttöön kaikkien avainsanojen salauksen alkusyksystä 2013. Tämä tarkoittaa sitä, että Google Analyticsin kävijäseurannasta ei enää näe, mitä avainsanoja käyttäjät ovat hakeneet Googlella ja sen jälkeen päätyneet sivustollesi hakutulosten kautta. Mitä tämä merkitsee? Onko hakukoneoptimointi taas/vihdoin kuollut?

Hakukoneoptimointi

28.8.2013

Paid & organic data united

Google recently released a new exciting reporting where we can dive into the comparison of paid and organic data on the same page in AdWords. The data we are talking about is pulled into AdWords via Webmaster tools. This will definitely save tons of time, not having to go back and forth between AdWords and […]

Hakusanamainonta

31.1.2013

Uudelleenmarkkinointi uudelle tasolle

Uudelleenmarkkinointi on ollut pitkään käytössä hakusanamainonnassa, ja se on erittäin tehokas tapa saada kiinni sivustoltasi pois lähteneet kävijät. Hyvin segmentoidusta uudelleenmarkkinoinnista kannattaa maksaa hieman enemmän, sillä CPA ja ROI ovat usein erittäin hyvällä tasolla. Tätä kohdennustapaa voidaan käyttää myös paljon luovemmin ja laajemmin. Tässä muutamia esimerkkejä uudelleenmarkkinoinnin mahdollisuuksista! Uusi Google Analytics, uudet segmentointimahdollisuudet Analyticsin remarketingin […]

Hakusanamainonta

18.1.2012

(not provided) -avainsana kävijäseurannassa

Useimpien sivustojen kävijäseurantaan on viime kuukausien aikana ilmestynyt kummallinen (not provided) -avainsana, jonka kautta sisääntulevan liikenteen osuus tuntuu vain kasvavan. Lokakuussa (not provided) -klikkejä saattoi olla vilkkaasti liikennöidyllä sivustolla satoja, marraskuussa jo tuhansia. Kasvu on jatkuvaa. Lokakuussa 2011 Google julkaisi päivityksen, jossa avainsanadataa ei julkaista mikäli käyttäjä on kirjautunut sisään Googlen palveluihin, joita ovat esimerkiksi […]

Hakukoneoptimointi

5.10.2011

Googlelta työkalu hakukoneoptimointiin

No ei nyt sentään, mutta mukava kahden työkalun välinen integraatio kuitenkin. Kesäkuussa kuluvaa vuotta Google pilotoi datan tuomista verkkovastaavan työkaluista Google Analyticsin puolelle. Eilen Google ilmoitti tuovansa ominaisuudet kaikkien ulottuville. Raportti löytyy kohtuullisen mielenkiintoisesti nimettynä uuden Analyticsin puolelta nimellä ”hakukoneoptimointi”, jonka alta löytyvät tiedot: Hakulausekkeista: Näyttökerrat, klikit, sijoitus, klikkiprosentti – tuhat ensimmäistä hakulauseketta Laskeutumissivuista: käytännössä […]

Hakukoneoptimointi

Lasse Larvanko 15.4.2010

Näin tiedät parhaiten toimivat hakusanasi

Uusi raportti tarjoaa merkittävästi tietoa luonnollisten hakutulosten määrästä, sijoituksista, ja kohteista. Nämä aikaisemin vaikeasti saatavilla oleet tiedot saa nyt helposti käsitettävässä muodossa.

Web-analytiikka