Google

Selaa kirjoituksia aiheittain

Niko Karppinen 14.5.2020

Kohdentaminen kolmannen osapuolen evästeiden jälkeen

Googlen päätös estää kolmannen osapuolen evästeet Chrome-selaimessa on aiheuttanut huolta ja murhetta mainostajien keskuudessa.

Digitaalinen markkinointi

Sofie Segercrantz 29.11.2018

Google Signals – enemmän dataa kävijöistäsi

Loppukesästä Google avasi julkisen betan uudesta Google Analytics -ominaisuudesta, Google Signalsista. Aktivoimalla Google Signalsin Google Analyticisissa, Google alkaa yhdistämään sivuston kävijätiedot tunnistettuihin, kirjautuneisiin Google-tileihin. Lopputuloksena Google Analyticsiin tulee lisää tietoa laitteiden välisistä siirtymistä (en: cross-device reports) ja sen avulla uudelleenmarkkinoinnista tulee entistä tehokkaampaa. Google hyödyntää Google-tilien kirjautumistiedot tunnistamaan kävijät ja yhdistämään eri laitteilla tehdyt sivustokäynnit […]

Web-analytiikka

7.8.2018

Onko pakko tehdä linkinrakennusta, jos ei yhtään halua?

Linkit ovat yhä erittäin tärkeitä hakukoneoptimoinnissa Googlen tapaan järjestää hakutulokset vaikuttaa pääasiassa kolme asiaa: Muualta verkosta tulevat linkit Laadukas sisältö RankBrain Linkit ovat siis edelleen hyvin tärkeitä. Kahden muun tekijän myötä linkkien painoarvo on hitusen pienempi kuin hakukoneoptimoinnissa on perinteisesti ajateltu. Myös ilman yhtäkään linkkiä voi sijoittua hakutulosten kärkeen, ja seuraavaksi kerron, miten. Case: Oman […]

Hakukoneoptimointi

16.1.2018

Kuinka nopeasti pääsee hakutulosten kärkeen?

Lyhyesti: se riippuu monesta eri tekijästä. Otsikon kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Varmaa on, että hakukoneoptimointi on verkkaisempaa kuin hakusanamainonta tai muu maksettu mainonta. Jos halutaan, että sivusto sijoittuu hakutulosten kärkeen ja sen eteen tehdään kunnolla töitä, tuloksia tulee 3–6 kuukauden aikana. Liikettä hakutuloksissa voi saada aikaan vaikka tunneissa. Joidenkin harvinaisempien hakujen kohdalla klikkaukset […]

Hakukoneoptimointi

15.9.2017

Suomalaiset googlaavat palkkamurhaajaa enemmän kuin trendikkäitä B2B-sanoja

Palkkamurhaajaa googlettaessa korkeimmat hakutulokset ovat lehtiartikkeleita vanhoihin palkkamurhiin liittyen sekä keskustelupalsta murha.info:n aktiivisia keskusteluja aiemmista rikoksista. Murha.info on kenties Suomen suosituin keskustelupalsta. Suosituimmuudesta kertoo esimerkiksi se, että murha.info-keskustelupalstaa haetaan Googlessa kuukausittain yli 90 000 kertaa – lähes kolme kertaa niin paljon kuin suomi24.fi- ja viisi kertaa niin paljon kuin vauva.fi-palstaa. Palkkamurhaaja-haku on yli kolmekymmentä kertaa […]

Hakukoneoptimointi

25.7.2017

Suomalaiset kysyvät Googlelta apua laihdutukseen ja pariutumiseen

Kirjoitetut Google-haut ovat usein lyhyehköjä 1-3 sanan hakuja, mutta äänihakuja tehdessään ihmiset sanelevat helposti kokonaisia lauseita ja erityisen usein kysymyksiä. Yhdysvalloissa ”how to” -muotoiset Google-haut lisääntyivät vuoden 2016 aikana peräti 75 %, ja samanlainen trendi lienee ajankohtainen myös Suomessa. Keräsin pienen tutkimusaineiston Google-hauista, joiden ensimmäinen sana on kysymyssana (mikä, miksi, kuka, jne). Heinäkuun lopun kunniaksi […]

Hakukoneoptimointi

16.5.2016

Google valitsi Tuloksen Euroopan parhaimpiin digitoimistoihin

Google järjesti EMEA-alueen (Eurooppa, Lähi-Itä, Afrikka) digitoimistoilleen digimainonnan kilpailun, joka kesti syyskauden 2015. Kisaan osallistui yli 4 000 toimistoa yhteensä 30 eri maasta. Näistä Google palkitsi 150 parasta toimistoa palkintogaalassa Berliinissä 12.5.2016. Suomesta palkinnon sai  Tulos Helsinki Oy. Toisena palkinnon sai KMG Turku. Palkinto tarkoittaa, että Tulos on rankattu parhaaseen 3 prosenttiin EMEA-alueen digitoimistoista. Perusteena on […]

Uutiset

Sofie Segercrantz 1.4.2016

Googlen ulkoasu muuttuu taas – testaa uusi mainosmuoto!

Tulos Helsinki on jo useita vuosia ollut Google Partner -yritys. Tämä tarkoittaa, että saamme ensimmäisenä Suomessa kokeilla asiakkaillemme uusia mainosmuotoja. Viime vuonna tällainen uutuus oli Google Sponsored Promotions eli Gmail-sähköposteissa näkyvät GSP-mainokset. Nyt kokeiluun saadaan uutuus Google Shopping Teaser, eli hakutulossivulla näkyvät GST-mainokset. Kuva- ja tekstimainoksia aloitussivulle GST-mainosten ajatuksena on näyttää käyttäjälle hänen aikaisempaan selaus- […]

Digitaalinen markkinointi

7.3.2016

Mainostaminen brändisanoilla kannattaa!

#1 Hakukonemainonnassa omien bränditermien käyttäminen avainsanoina on edullista Omien bränditermien käyttäminen avainsanoina on usein erittäin edullista. Erityisesti jos ne sisältyvät domain-verkkotunnuksen nimeen. Silloin todelliset klikkihinnat vaihtelevat yleensä tasolla 0,01-0,50 €/klikki. Brändihaut ovat yleisiä ostopolun loppuvaiheessa, jolloin näillä klikeillä on erittäin hyvä odotettu kulu-tuottosuhde. Mikäli brändiavainsanojen todelliset klikkihinnat pysyvät jatkuvasti yli 1 € tasolla, on selvitettävä […]

Hakusanamainonta

25.2.2016

Huipulla tuulee – Muutoksia Googlen hakutulosnäkymässä

Ja lisää muutoksia googlen hakutulosnäkymässä on tiedossa. Mainosten ansaitsema palstatila muuttuu myös vertikaalisesti – aikaisemmin mainoksia on mahdutettu orgaanisten hakutulosten yläpuolelle enintään kolme kappaletta, mutta jatkossa kärkisijasta voidaan kilpailla jopa neljän mainospaikan voimin. Tuotemainokset (PLA, Product Listing Ads) ja yritysten tietopaneelit (Knowledge Panels) tulevat näkymään jatkossakin hakutulosten vieressä, mutta perinteisille hakumainoksille ei siis laitapaikkaa enää […]

Hakusanamainonta