digitalisaatio

Selaa kirjoituksia aiheittain

Joonas Imeläinen 17.3.2020

Ohjeet #lietsontaan koronaviruksen aikaisessa maailmassa

1. Älä panikoi, älä passivoidu Tämä lienee kaikista tärkein ohje, jonka tässä vaiheessa voi antaa. Älä missään nimessä jää tuleen makaamaan ja passivoidu. Ihmiset viettävät juuri nyt medioiden parissa enemmän aikaa kuin koskaan. Käytä se hyväksi. Jos sinulla on valmiit markkinointisuunnitelmat, älä hylkää niitä, vaan päivitä ne uuteen maailmaan sopivaksi. Jos sinulla ei ole suunnitelmia […]

Digitaalinen markkinointi

Kati Kiiskinen 7.10.2019

LinkedIn työnhaussa: Näin headhuntteri löytää sinut

Mitä headhunting sitten on ja millainen kuva työntekijän tulisi antaa itsestään LinkedInissä? Rekrytoinnin ammattilainen Oona Silén (Tuloksen Chief Happiness Officer) kertoo, mitä headhunting tarkoittaa, missä pitää näkyä ja millainen LinkedIn-profiili kiinnittää oikealla tavalla huomion. Mitä on headhunting? Oona kuvaa headhuntingin lyhyesti olevan suorahakua, jossa tehtävään haetaan tietyllä profiililla ja tietyllä osaamisella varustettua henkilöä:”Headhuntingin käynnistää tarve […]

Sosiaalinen media

24.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Samu Paajanen

Tulos: CGI:llä on näköalapaikka kymmeniin eri toimialoihin ja maihin. Mitkä toimialat ovat pisimmällä tekoälyn konkreettisessa hyödyntämisessä ja miksi? Samu Paajanen: ”Jos olen rehellinen, minun on vaikea vastata tuohon. Jotkut yritykset ovat huimasti edellä muita, eikä edelläkävijyys suinkaan ole toimialariippuvainen. Todennäköisesti kokonaisvaltaisesti pisimmällä tekoälyn hyödyntämisessä ovat ne yritykset, jotka ovat pitkällä myös perinteisen Business Intelligence:n hyödyntämisessä. […]

Liiketoiminnan johtaminen

23.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Mirva Antila

Tulos: IBM Watson on oppiva tekoälyjärjestelmä. Onko tämänkaltainen lisätty äly kohta osa kaikkia ohjelmistoja ja järjestelmiä, joita IBM tarjoaa? Mirva Antila: ”On epätodennäköistä, että tekoälyä käytettäisiin kaikissa ohjelmistoissa ja järjestelmissä, joita tarjoamme asiakkaillemme. Syynä on se, että tekoälyä kannattaa hyödyntää vain siellä, missä siitä saadaan irti tarkoituksenmukaista hyötyä. IBM Watson -ratkaisut edustavat kognitiivista tietojenkäsittelyä, ja […]

Liiketoiminnan johtaminen

3.10.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Jorma Ryhänen

Tulos: Tekoälyllä ja koneoppimisella on roolinsa lääketutkimuksessa ja lääketieteessä; entä päivittäisessä sairaalatoiminnassa? Jorma Ryhänen: ”Oman erikoisalani käsikirurgian osalta tekoäly ei ole vielä käytössä, eikä sillä ole käytännön roolia päivittäisessä sairaalatoiminnassa. Näen kuitenkin tekoälyn lupaavana mahdollisuutena tulevaisuuden sairaaloissa diagnostiikan ja logistiikan parantajana.”   Robotti leikkaa jo, mutta onko siinä vielä juurikaan tekoälyä? Mikä on tekoälyn ja robotiikan […]

Liiketoiminnan johtaminen

28.9.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Juhani Polkko

Tulos: Mitkä suomalaiset tekoälyn/koneoppimisen kasvuyritykset ovat kiinnostavia ja miksi? Juhani Polkko: ”Tekoälykeskustelussa on vaikea erottaa jyviä akanoista. Usein yritykset käyttävät hyväksihavaittua, toisen yrityksen kehittämää teknologiaa uudella tavalla, ja saavat siitä merkittävää kilpailuetua. Näistä hyvä esimerkki on mobiilivideomainosalusta Thirdpresence. Omaa teknologiaa jo pitkään kehittäneistä yrityksistä maailmalla on saanut julkisuutta videokuvan tunnistamiseen keskittynyt Valossa. Oppivia ohjelmistoja käytetään jo joissain […]

Liiketoiminnan johtaminen

25.9.2018

Tekoälyn tietäjät: Haastattelussa Antti Merilehto

Tulos: Kannattaako johtajan opiskella tekoälyä ja kuinka? Antti Merilehto: ”Onneksi tekoälyn merkitystä ei tarvitse enää perustella kenellekään. On aivan olennaista, että johto ymmärtää tekoälyä ja koneoppimista. Käytin itse seitsemän kuukautta omasta elämästäni haastatellen ihmisiä Piilaaksossa, Euroopassa, Aasiassa ja ympäri Suomea, jotta ymmärtäisin, missä tekoälyn kanssa mennään. Tuloksena syntyi kirja Tekoäly – matkaopas johtajalle. Kannattaa aloittaa lukemalla se, […]

Liiketoiminnan johtaminen

30.5.2017

Yritysjohtaja, tiedätkö mikä on yrityksesi markkinaosuus verkossa?

Kuitenkin tänä päivänä 60 – 90 prosenttia ostopolusta on kuljettu siinä vaiheessa, kun otetaan yhteyttä yritykseen (1). Toisin sanoen, suurin osa tiedon etsimisestä, suositteluiden kysymisestä ja vertailusta tehdään muualla kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai muussa kontaktissa yritykseen. Siksi verkkopresenssi on tärkeää – ja oleminen nimenomaan siellä, missä yritykselle oikeat asiakkaat liikkuvat. Lyhyesti: jos et ole […]

Liiketoiminnan johtaminen

22.8.2016

Hoitaako äppi teidän asiakaskokemuksenne?

”Digitaalisuus leikkaa läpi kaikkien toimintojen, koko yrityksen ja sen kumppanit. Se tehostaa ja toimii kasvun mahdollistajana. Digitaalisuus ei ole pelkästään yksittäisiä välineitä tai toimintoja, vaan myös tapa tehdä ja toimia”¹. Tällainen digitaalisaation määritelmä kuitenkin lyö digitoteuttajalle luun kurkkuun ja aiheuttaa unettomia öitä. Jos aivot nytkäyttää toisenlaiseen ajatusmalliin, niin digitalisaatio voi tuntua helpommalta. Kun ottaa asiakaskokemuksen […]

Asiakaskokemus