1. Älä panikoi, älä passivoidu Tämä lienee kaikista tärkein ohje, jonka tässä vaiheessa voi antaa. Älä missään nimessä jää tuleen makaamaan ja passivoidu. Ihmiset viettävät juuri nyt medioiden parissa enemmän aikaa kuin koskaan. Käytä se hyväksi. Jos sinulla on valmiit markkinointisuunnitelmat, älä hylkää niitä, vaan päivitä ne uuteen maailmaan sopivaksi. Jos sinulla ei ole suunnitelmia […]
Digitaalinen markkinointi
Mitä headhunting sitten on ja millainen kuva työntekijän tulisi antaa itsestään LinkedInissä? Rekrytoinnin ammattilainen Oona Silén (Tuloksen Chief Happiness Officer) kertoo, mitä headhunting tarkoittaa, missä pitää näkyä ja millainen LinkedIn-profiili kiinnittää oikealla tavalla huomion. Mitä on headhunting? Oona kuvaa headhuntingin lyhyesti olevan suorahakua, jossa tehtävään haetaan tietyllä profiililla ja tietyllä osaamisella varustettua henkilöä:”Headhuntingin käynnistää tarve […]
Sosiaalinen media
Tulos: CGI:llä on näköalapaikka kymmeniin eri toimialoihin ja maihin. Mitkä toimialat ovat pisimmällä tekoälyn konkreettisessa hyödyntämisessä ja miksi? Samu Paajanen: ”Jos olen rehellinen, minun on vaikea vastata tuohon. Jotkut yritykset ovat huimasti edellä muita, eikä edelläkävijyys suinkaan ole toimialariippuvainen. Todennäköisesti kokonaisvaltaisesti pisimmällä tekoälyn hyödyntämisessä ovat ne yritykset, jotka ovat pitkällä myös perinteisen Business Intelligence:n hyödyntämisessä. […]
Liiketoiminnan johtaminen
Tulos: IBM Watson on oppiva tekoälyjärjestelmä. Onko tämänkaltainen lisätty äly kohta osa kaikkia ohjelmistoja ja järjestelmiä, joita IBM tarjoaa? Mirva Antila: ”On epätodennäköistä, että tekoälyä käytettäisiin kaikissa ohjelmistoissa ja järjestelmissä, joita tarjoamme asiakkaillemme. Syynä on se, että tekoälyä kannattaa hyödyntää vain siellä, missä siitä saadaan irti tarkoituksenmukaista hyötyä. IBM Watson -ratkaisut edustavat kognitiivista tietojenkäsittelyä, ja […]
Liiketoiminnan johtaminen
Tulos: Tekoälyllä ja koneoppimisella on roolinsa lääketutkimuksessa ja lääketieteessä; entä päivittäisessä sairaalatoiminnassa? Jorma Ryhänen: ”Oman erikoisalani käsikirurgian osalta tekoäly ei ole vielä käytössä, eikä sillä ole käytännön roolia päivittäisessä sairaalatoiminnassa. Näen kuitenkin tekoälyn lupaavana mahdollisuutena tulevaisuuden sairaaloissa diagnostiikan ja logistiikan parantajana.” Robotti leikkaa jo, mutta onko siinä vielä juurikaan tekoälyä? Mikä on tekoälyn ja robotiikan […]
Liiketoiminnan johtaminen
Juhani Polkko on kasvuyrityksiin erikoistuneen markkinointi- ja viestintätoimisto San Franciscon perustaja ja jäsen Finnish Business Angel Networkissa (FiBAN). Juhani on sparrannut yrittäjiä Founder Institutessa, Verticalissa, Startup Saunassa ja Kasvu Openissa. Kysyin Juhanilta, miten pääomasijoittajat näkevät tekoälyn ja kuinka suomalaiset startupit voisivat pärjätä kilpailussa. Tulos: Mitkä suomalaiset tekoälyn/koneoppimisen kasvuyritykset ovat kiinnostavia ja miksi? Juhani Polkko: ”Tekoälykeskustelussa […]
Liiketoiminnan johtaminen
Tulos: Kannattaako johtajan opiskella tekoälyä ja kuinka? Antti Merilehto: ”Onneksi tekoälyn merkitystä ei tarvitse enää perustella kenellekään. On aivan olennaista, että johto ymmärtää tekoälyä ja koneoppimista. Käytin itse seitsemän kuukautta omasta elämästäni haastatellen ihmisiä Piilaaksossa, Euroopassa, Aasiassa ja ympäri Suomea, jotta ymmärtäisin, missä tekoälyn kanssa mennään. Tuloksena syntyi kirja Tekoäly – matkaopas johtajalle. Kannattaa aloittaa lukemalla se, […]
Liiketoiminnan johtaminen
Kuitenkin tänä päivänä 60 – 90 prosenttia ostopolusta on kuljettu siinä vaiheessa, kun otetaan yhteyttä yritykseen (1). Toisin sanoen, suurin osa tiedon etsimisestä, suositteluiden kysymisestä ja vertailusta tehdään muualla kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai muussa kontaktissa yritykseen. Siksi verkkopresenssi on tärkeää – ja oleminen nimenomaan siellä, missä yritykselle oikeat asiakkaat liikkuvat. Lyhyesti: jos et ole […]
Liiketoiminnan johtaminen
”Digitaalisuus leikkaa läpi kaikkien toimintojen, koko yrityksen ja sen kumppanit. Se tehostaa ja toimii kasvun mahdollistajana. Digitaalisuus ei ole pelkästään yksittäisiä välineitä tai toimintoja, vaan myös tapa tehdä ja toimia”¹. Tällainen digitaalisaation määritelmä kuitenkin lyö digitoteuttajalle luun kurkkuun ja aiheuttaa unettomia öitä. Jos aivot nytkäyttää toisenlaiseen ajatusmalliin, niin digitalisaatio voi tuntua helpommalta. Kun ottaa asiakaskokemuksen […]
Asiakaskokemus